S.Hafsmo Skrevet September 1, 2008 Skrevet September 1, 2008 jeg var og inspiserte under bilen heromdagen, og da så jeg at det ene bakhjulet hadde fått en rimelig ufin slitasje på innerkanten. slik jeg ser det kan slik slitasje kun komme av at dekket tar i f.eks demper. noen bilder: tror det må være her dekkene tar borti. det er suverent værst på venstre side, og jeg så av 4-hjulskontrollen min at camber var 0.3grader værre på venstre side. mistenker dårlige foringer. tenker da på disse (nr2) er det noen som har erfaring med de eksentriske K-MAC foringene dem selger på Koed? klarer man å rette opp camber såpass at jeg blir kvitt problemet med dem? ser forresten at de har "normale" eksentriske foringer på koed til 200,- pr stk. er det da verdt 3500,- for K-MAC foringene?
Diesel power Skrevet September 1, 2008 Skrevet September 1, 2008 Var helt makan problem på min E39 når jeg kjøpte den. Jeg skiftet alle slitte forringer og fikk tatt en 4-hjulskontroll. Ble bra etter dette. Fikk fortalt at jeg kunne få dette tilbake om jeg skiftet til vesentlig forskjell i dekkbredden jeg hadde under denne kontrollen uten å foreta en ny 4-hjulskontroll
S.Hafsmo Skrevet September 1, 2008 Forfatter Skrevet September 1, 2008 hmm.. men de kan da ikke gjøre noe med hjulgeometrien på bakhjulene på en 4-hjulskontroll? fremme derimot kan jeg jo forstå at de kan gjøre noe. var det de nr. 2 foringene du byttet da? (antar det ikke er så ulikt på E39)
Diesel power Skrevet September 1, 2008 Skrevet September 1, 2008 For å være ærlig så spurte jeg ikke hva foringer de skiftet , men kan ikke skjønne annet en at de skiftet det som må være pos.2??? på den tegningen? Kan se for meg at det kan gi feil "beinføring" om de er svært slitt? Jeg senket i samme rennet min bil med Hartge sett framme samt M5 belger bak. Den hadde ihvertfall feil på bakstillingen før de skiftet foringer bak, og så var det bra etter. GS på¨Bud som gjorde akkurat dette. Skal vel ha litt greie også de da.
Odd-M Skrevet September 1, 2008 Skrevet September 1, 2008 Jeg har opplevd samme slitasje på E39. I mitt tilfelle var slitasjen mye værre og det var gnagd av i ca 45 grader vinkler på innersiden. Firehjulskontroll viste at cambervinkel var et par grader utenfor angitt intervall og at spissing krevde litt justering. Etter firehjulskontroll opplever jeg fremdeles litt slitasje og skal klage på justeringene som er gjort og be om ny kontroll. Kjørte med dekkdim 235/40-18. På originaldim 225/50-16 er slitasjen mye mindre og med vinterdekk i 205/65-15 er det ingen synlig slitasje.
S.Hafsmo Skrevet September 1, 2008 Forfatter Skrevet September 1, 2008 hmm, ja jeg har en slik rar slitevinkel på høyresiden. men man kan da ikke justere spissing bak uten eksentriske foringer? noen som veit hvordan disse foringene skal stå for å redusere negativ camber?
320it Skrevet September 1, 2008 Skrevet September 1, 2008 har du en bolt med eksentriske skiver på camberstaget? er jo mulig et den er ute av laget...
Sir Hofstad Skrevet September 1, 2008 Skrevet September 1, 2008 E34 dette... Oppdaget samme på touringen på Lørdag, skal sjekke opp.
Glenno Skrevet September 1, 2008 Skrevet September 1, 2008 Ja legger denne tråden til mine favoritter om jeg skulle få bruk for den etter hvert .
S.Hafsmo Skrevet September 1, 2008 Forfatter Skrevet September 1, 2008 så ingen har prøvd å justere camber bak? hadde vært greit å fått en liten forklaring på hvordan dette henger sammen, og hva som bestemmer cambervinkel bak.
2mMy Skrevet September 1, 2008 Skrevet September 1, 2008 har ihvertfall en betraktelig slitt kant på min e39. dette gjelder høyre siden foran og bak.. Bak er det jo noe forståelig med 265 og masse senk
viplash Skrevet September 1, 2008 Skrevet September 1, 2008 Jeg hadde BEGGE bakdekkene på min E34 som var så slitt bak av stålet i dekkene og var slitt i stykker. Kjøpte nye bakdekk her nå for et par uker siden, og nå slites det helt riktig bak der. ingen slitasje der det ikke skal være. hva det kom av at de slet skeivt, det må ingen spørre meg om KANSKJE kan det være at jeg gikk ned i fra 235/40/18 til 225/40/18. Ikke vet jeg.
S.Hafsmo Skrevet September 1, 2008 Forfatter Skrevet September 1, 2008 men har alle dere så skjeiv slitasje? jeg veit hvordan det ser ut når det sliter skjevt pga camber. og det ser ikke sånn ut. da skulle man jo hatt 45grader camber. så det må jo være noe annet som gjør det. kanskje det er så enkelt at hjula prøver å klatre ut av de trasige sporete norske veiene.
KalMar Skrevet September 1, 2008 Skrevet September 1, 2008 tror ikke du kan stille noe på bak stilling med mindre du har eksentriske foringer... snakket med en mekaniker å han sa det var et helsike å stille camber spising å alt det der.. å det er ikke bare bare å stille det heller... en må hvite hva en driver med sa han.... tipper det er der pilen viser på bilde som er synderen... æ hadde gått for nye foringer i bærearmen... å spacer kan en også prøve..
Sir Hofstad Skrevet September 1, 2008 Skrevet September 1, 2008 E34. Og er IKKe justering på bakstilling normalt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå