Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i en lang periode ønsket å få mer effekt ut av min 1997 model e36 320i sedan. Kan enten bytte motor, hvor da en 3,2l er det eneste som er aktuelt. Turbo er en billig og kjapp løsning, men veldig vanskelig å få godkjent så tviler strekt på dette. Eller så kan jeg selge bilen, og kjøpe en eldre m3 (e36) eller 325/328 av noe slag.

Så det står egentlig mellom å selge bilen og kjøpe ny, eller bygge om til m3. Og her trenger jeg hjelp av dere snille forumbrukere!

Er veldig, veldig glad i bilen min og vil helst ikke kvitte meg med den. Kjøpte den for 120k (95 000 på telleren) og tatt gått vare på den. Telleren står nå på 130 000 (mye langkjøring). Er det trolig at prisen for ombyggingen vil overstige prisen av en m3? Trenger da en donor bil, eller delene løst. Men for å få bygget godkjent (noe som er et "must") er vel ting lettere med en donor bil?

Har ikke kompetanse til å flytte/bytte selv, så dette må også tas i betraktning i regnestykket. Bilen ble registrert for første gang i 2000 eller 2001, så en "liten" avgift til staten blir det kanskje også..

Har lest endel rundt ombygging, og funnet blandt annet http://www.bilbyggeriet.no/public.aspx som gjør dette.

Vi kan også importere delebiler fra england pris eks: BMW e36 M3 3,2 liter 90 000kr ta kontakt for mere info.

Er dette priser man må regne med, og vil man som regel få en fult brukbar bil? Ser for meg at alt untatt motor, drivverk, girkasse og annet understell vil være overflødig for meg så trenger jo egentlig ikke en hel bil.

En annen ting jeg lurer på er godkjenning av ombygging når det er snakk om en sedan. e36 m3 kom vel bare som 2 dørs, så dette vil vel skape problemer når jeg har en 4 dørs?

Er nok noen topic's rundt det jeg har spurt om, men synes ikke søkefunksjonen er super å bruke. Lest 4-5 sider på de forskjellige ordene jeg kom på å søke på, men fant ikke noe jeg lurte på.

Skrevet

E36 M3 kom også som 4-dørs orginalt, så akkurat den biten tror ikke jeg skal bli noe problem :)

Skrevet

Er du glad i å mekke og skru i lang tid fremover er jo ombygging artig det. Da lærer du også bilen din å kjenne ut og inn :)

Enklere, raskere og bedre for dama: Selg og kjøp ;)

Skrevet
men å godkjenne med turbo er vel faktisk mulig så lenge man har M3 understell , er det ikke?

Har sett biler som er godkjent ombygd til E30 M3, men med en alternativ motor.(Eks: M20B27 Turbo).

Men kan ikke svare på det, men det virker jo logisk å kunne godkjenne en bil som M3 med f.eks 286hk uten at det er en S50 motor..

Skrevet

Hvis jeg skal godkjenne min 320 som 328 må jeg ut med 20K i avgifter da den er importert i 2001. regn me en del mer som m3.

Hvis du skal importere delebil til 90K og derreter verksted arbeid så ser jeg for meg at det ikke er spessielt lønnsomt.

Ville solgt og kjøpt hadde jeg vært deg.

Skrevet

Let litt på ebay selv etter 4-dørs m3.

finnes plenty av de både i Tyskland,USA og England ;)

men i USA har e36 m3 kun 240hk orginalt, men det går vel ann å gjøre noe med :twisted:

uansett så er det bare en fordel hvis du skal godkjenne bilen din med m3 motor og "kun" 240hk, billig billig :wink:

Skrevet

Skrur du ikke selv så blir det aldri lønnsomt, om du ikke får fingernemme kompiser til å jobbe for cola og brus.

Den 320n din høres jo ut som en over gj.snittet, som du sikkert kan få noen kr for ved salg.

Godkjenning funker som regel greit så lenge du bygger om til en eksisterende modell. Altså, en M50 turbo f.eks vil bli et stort problem, siden det ikke kom orginalt, åkke som om du har 286hk eller ikke..

Ta kontakt med din lokale Trafikkstasjon, de behandler disse sakene helt på egne måter hos hver stasjon.

Det er flere som også kjører med ulovlige ombygde M3er. Noen går glatt gjennom ved mange EU kontroller fordi "6er er 6er" for de fleste vanlige bilintresserte. Uten at jeg anbefaler noen å gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...