Azeton Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Noen som har noen gode tips til rens av kjølesystem? Og hvilken kjølevæske som er anbefalt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lex-Talionis Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 får vel kjøpt noe rensegreier du har på Mekonomen og torshov bilrekvisita har det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torminator Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Er dette anbefalt da? Skal snart bytte kjøleveske på min 320, så har også vurdert rensemiddel... Eller kan dette ta knekken på noen pakninger og slanger i motoren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jensemann23 Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 kjøp sånn organisk stoff. termorens heter det. www.termorens.no Funker sinnsykt bra! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azeton Posted September 2, 2008 Author Share Posted September 2, 2008 Bruker du det? Men, hva skal jeg med 25l kanne med det stoffer der? Link to comment Share on other sites More sharing options...
S.Hafsmo Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 må man handle det der termorens fra nettet, eller har det forhandlere? og forresten, skal dette stå i mens man kjører en tur, eller bare helles på og tappes av? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torminator Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Lurer også på om det er noen forhandlere på dette produktet? Eller om man må bestille 25l kanne selv? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jensemann23 Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 jeg kjøpte det på det lokale skipsverftet her. De tappet bare av 3 liter til meg fra kanna. kosta fleks, 100 kr litern eller noe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olelink Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 gs har Tunap sin kjølesystem/radiator rens. de er i "posjonspakkning" så de er litt mer anvenlig enn 25liters dunk Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolly Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Trenger ikke noe renseveske for å flushe skjølesystemet ditt. Du renser best med vann. Men når du skal fylle på nytt så må du velge enten grønn eller blå kjøleveske. (de kan blandes) Ikke fyll på rød. Rød og blå går ikke i lag. Rød er "lifetime fluid" som brukes i VW. Blander du rød og blå så får du bare en graut i kjølesystemet ditt. Når du har tappet av , så er det bare å løsne slanger oppe og nede på radiator og putte hageslangen inni oppe uten munnstykke på og kjøre rent vann igjennom en stund. Det samme gjør du med slangene på vannpumpehuset. Når du gjør dette , så kan det være lurt å ha på tenningen og kjøre varmeapparatet på fullt med full varme. Da får du tatt varmeregisteret også. Kjølevesken som du så fyller på (ca 4-5 liter) renser og smører det som skal renses. Vær forsiktig med å ha på noe "lurium"som oksiderer aluminiumen i radiatoren din. Husk på at radiatorene som brukes i verkstedsindustrien ikke er det samme som i en e36. Kan være litt sterkt.... Lykke til... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azeton Posted September 2, 2008 Author Share Posted September 2, 2008 Bare vann? syns det er mye belegg på insiden som burde blitt løst opp jeg..! Eller tar jeg feil? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolly Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Ja bare vann. Du får det ikke noe renere med renseveske som du kjøper på Meca eller Mekonimen. Det er den nye kjølevesken som skal stå for rensen og smøringen. Husk at hvis du skal gjøre dette veldig rent og få bort belegget , så må du bruke noe som er veldig rensende eller på grensen til etsende. Det stoffet er så sterkt at det er deler i systemet ditt som ikke tåler det. Så vær litt forsiktig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azeton Posted September 2, 2008 Author Share Posted September 2, 2008 Ja bare vann. Du får det ikke noe renere med renseveske som du kjøper på Meca eller Mekonimen. Det er den nye kjølevesken som skal stå for rensen og smøringen. Husk at hvis du skal gjøre dette veldig rent og få bort belegget , så må du bruke noe som er veldig rensende eller på grensen til etsende. Det stoffet er så sterkt at det er deler i systemet ditt som ikke tåler det. Så vær litt forsiktig. Okey, da bruker jeg bare vann. Akkurat det jeg har gjort før. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolly Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 ...sammen med ny kjøleveske da selvfølgelig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azeton Posted September 2, 2008 Author Share Posted September 2, 2008 ...sammen med ny kjøleveske da selvfølgelig... Kan jeg ikke bruke den gamle om igjen da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts