Gå til innhold

E34 550TTi V12


E36Cab1
 Share

Anbefalte innlegg

E30_Dale: Det får vi tro blir bra når den tid kommer,må som sagt vente på ac/dc tig'en kommer i hus.

I mellomtiden har eg som sagt tenkt å begynne så smått med grenrøra,og har prøvt meg fram for hvordan eg skal lage kollektorene.

Da er do-ruller et fint surrogat og ikke minst enklere å jobbe med :mrgreen:

Prøvde meg litt fram,og fikk tilslutt laga meg maler på hvordan røra skal merkes opp,kappes og sveises sammen.

Her demonstrert som sagt med do-ruller istedet for rør og "sveist" sammen med teip :bart:

0wc9ii8q3wetezi22das.jpg

zbr5nwko2x5q95vdvger.jpg

f0q9jcayp2u3nwtahzrl.jpg

Komplett med T4 flens :santa:

5p67yk2r9qjc1d54dqtg.jpg

olm8kqnufewru2xkjmgt.jpg

Skikkelig teknologisk avansert prosess :evillol::stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 794
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvor i helsike har du fått tak i grønne dassruller?

ellers fin kollektor. ;)

Hehehe....er kun pga dårlig mob.kamera at rullene ser litt alien ut,but thanks :lol:

"Planlegging er halve jobben" :) Kom til førde og kjik en tur du no :)

Har planen om det,men som regel er du vekke når eg er i området :?

Korleis er det du jobber no då,fast turnus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe dorull trikset var jo smart, der fikk iallefall jeg et knalltips! Åssen måler du opp rørene for å få de like lange? Med tråd inni? Hvor jevnt bør det være for å få det bra resultat? Innen en 1 cm eller så? Må jo bli et helv... å komme til alle steder å få sveiset, helsveiser du hvert rør mør det sveises sammen med flens og kolektor? :-) Ikke gjort det før, og da lurer en jaggu på det meste :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lik lengde er ihvertfall oppskrytt. Mange som har prøvd uten og merke forskjell. Bra utforming på kolektor og wg utag er viktig. Det er ofte stor forskjell på teori og praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe dorull trikset var jo smart, der fikk iallefall jeg et knalltips! Åssen måler du opp rørene for å få de like lange? Med tråd inni? Hvor jevnt bør det være for å få det bra resultat? Innen en 1 cm eller så? Må jo bli et helv... å komme til alle steder å få sveiset, helsveiser du hvert rør mør det sveises sammen med flens og kolektor? :-) Ikke gjort det før, og da lurer en jaggu på det meste :-)

Hvis det er rørene på grenrøret du lurer på angående lengda,så kommer eg ikke til å være Nazi på lik lengde,men heller konsentrere meg om minst mulig kortradiebøy på røra(må isåfall utlignes med kontra-bøy for å opprettholde hastighet på eksos) og plassbegrensningene som er i motorrommet.

Som Jørgen_A nevner ovenfor så er dette et tema som er mye diskutert for og imot på,og min konklusjon er iallefall at det er liten hensikt å ha de absolutt samstemte,eneste unntaket er viss du kontrollmåler effekt,dreiemoment,mottrykk,sammenligner VE grad på hver enkelt sylinder,spool-up tid osv osv til det aller mest nøyaktige for å få ut det maksimale på motoren. Men en så marginalt utbytte vil ikke være relevant for "vanlige" folk vil eg tro...

Så lenge du ikke har kammer som er helt feil spec's på så er lengda meget tilgivende skal du se ;)

Skjøtene bør være nokså jamne,1 cm er ALTFOR mye gap,bruk en sveisetråd som mellomlegg mellom røra som skal sveises,det blir passeligt med avstand.

Kommer til å punkte 3 og 3 sammen,deretter punkte alle sammen og helsveise dei ifra motsatt ende for å unngå vridning.

Er ikke godt å komme til,men som du ser så har eg laga en nokså kort/lav flens i røra,alså med liten høyde. Det positive med dette er at det gjør sveisinga enklere mht å komme til med Tig'en,men minuset er mindre plass og spillerom til WG uttaks plasseringen(men det går).

Kollektor sveises mot flens tilslutt slik at ved vridning pga sveising av røra så kan en planslipe anleggsflata før flensen sveises slik at det blir skikkeligt.

Slik skal iallefall eg gjøre dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat er som jeg trodde/har erfart. På sugetrim med harde kammer og grenrør Med blueprinting osv er lengder osv mer viktig på røret. Jeg har jo kjørt med M106 eksos manifold, og det blir iallefall ikke noe i nærheten av et middels bra grenrør, og det funket det og. Så lager man et grenrør som ikke sprekker med det første, har fine buer og ikke knekker :-) Og en brukbar kolektor/wg utak er mye gjort..

Lest og sett litt på andre som har bygde, og det er ikke med måte hvor nøye alt er beregnet osv, og hvis det var så nøye som noen hevder er det jo et under at min motor i hele tatt har startet.. :-)

Kjenner jeg gleder meg til å begynne nå! Stå på du og! Og dere i jaas garagen og selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er ivrig etter å sette igang eg også,men ryggen gjør til at det ikke skjer desverre.....får håpe den blir bedre slik at eg får sette igang igjen,målet var jo oppstart til sommaren men den nærmer jo seg dag for dag!

Du er nå iallefall heldigere enn meg mht designet på eksos-portene til S38 motoren kontra M70 min #-o

Her har du et tverrsnittsbilde av en M70B50 topp som vise eksosporten

zwe5s86mu2nl5ijre5by.jpg

Clearly not the way to go [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke super gunstig ut det der. Men du porter vel for å få minst mulig turbulens tenker jeg. Også er det jo maaaange eksos porter hehe

Har satt på en 3,8 topp jeg for mest mulig flow på lavest mulig trykk. For å få den kjørbar på grei effekt :-)

Har hatt trøbbel med ryggen tidligere, men trente det heldigvis av meg. Så vet hvor kjipt det er! Håper virkelig du kommer deg i form igjen, så kunne heller de som bare orker se tv og drikke cola ha vondt i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Stian :mrgreen:

Var tenkt å porte,men på den tida var eg ikkje operert for 2 gang,og hadde det helt forjævligt til tider,så fikk en kompis til å hjelpe meg å montere toppene. Da virka porting som et ork og et slit uten like pga helsa,så derfor vart dette skrinlagt.

Men kommer sikkert til å korrigere dette på et seinere tidspunkt viss motoren holder det den lover :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

nydelig prosjekt :) Det pågangsmotet, tolmodighet, nøyaktighet og perfektheten.

Du er en sann innsperasjon. Gleder meg til og se hva som skjer i neste update men minst og ikke minst slutt resultatet. Bravisimo eller hvordan det staves :P

Mvh Beyeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det går heller dårligt desverre...sliter med ryggen igjen. Har vært innom verkstaden men har ikke klart å få gjort noe,bare det å stå oppreist i noen minutter kan være tortur. Varierer litt fra dag til dag,men generelt ikke noe behageligt nei..

Kort sagt så eg veit ikke hvorden dette går viss ikke det blir noe bedring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...