Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

:?: Skal bytte bremseskjoldene bak på min e36 coupe så da sku jeg hatt opp to mutterene!

Noen som har noen gode trix for å få opp mutteren som sitter på drivakslingen (spindelen) ??

Stått med latmansarm men sitter som f...

om ikke skruen der er links da?

Skrevet

Har du husket å ta av låseblikket som sitter på utsiden av mutteren.. Den er ikke links tror jeg.. Du må bare ta i... De kan sitte godt fast. Får du den ikke må du til å varme..

Skrevet
hvorfor skal du ha av stikkakslingen ?

blir som å drite å tørke seg i tryne :P

må jo av med mutteren for å få byttet bremseskjoldet!! Går ikke av bare ved å ta av skiva vett..

Skrevet

dirtydicky; hva er vitsen med ett slikt svar? Du vet selv at for og få byttet skjoldet, så må nav ut og stikkaksel vekk.

Trådstarter; den sitter rett og slett bare meget hardt, går det ikke med rør over latmannsarm uten pipe havari o.l selvfølgelig. så må du ty til muttertrekker. Noen ganger holder ikke en slik "vanlig " muttertrekker engang... Snakker da om muttertrekker på rundt 800 nm.

Skrevet
dirtydicky; hva er vitsen med ett slikt svar? Du vet selv at for og få byttet skjoldet, så må nav ut og stikkaksel vekk.

Trådstarter; den sitter rett og slett bare meget hardt, går det ikke med rør over latmannsarm uten pipe havari o.l selvfølgelig. så må du ty til muttertrekker. Noen ganger holder ikke en slik "vanlig " muttertrekker engang... Snakker da om muttertrekker på rundt 800 nm.

Takk for ett godt svar.. =)

svogern min har ett lastebil firma.. så da finner jeg nok stor nok muttertrekker der vil jeg tro!

får prøve til helgen.

takk til de med seriøse innlegg:)

Skrevet

Men tar du ut spindeln so øydelger du lagere og. Eg har brukt og kappe skjolde i den enden som calipter`en står og skrud de på. de får veldig fint.og eventuelt punktet de der du kappa. Og ha på tectyl. holder i masse viss. Og spare deg for ny lager og meir arbeid.

Skrevet

Får legge til at dette er noe man egentlig skal presse ut og ikke banke ut fra baksiden. Har man verkty tilgjengelig, så hvorfor bruke tid og energi på og ødelegge ett bremseskjold som i utgangspunktet er helt.

Skrevet

Da lure eg på korleis du presse ut navet uten og øydelegge lageret?

Eg bruke slag ters skrud fast i hjulboltene, og da kommer som legger eine inneringen me ut, derfor defekt lager.

Skrevet

Dette forekommer ja. Sist jeg demonterte (høyre og venstre side) så kom den ene innerringen på det ene lageret med ut (dette lageret var gåent fra før) på andre siden så kom ikke indre lagerbane med ut. Kan gjenspeile tilstand på lager. Veldig viktig at man presser på kun navt, ikke innerringen på lageret også.

Man kan og bruke luftmeisel mellom nav og lager (for og skape ett mellomrom mellom nav og lager) . dette blir da på hjul siden og ikke stikkaksel siden.

Indre lagerbane er todelt og det er ingen kant ned i senter av lager for og hindre at lagerbanen følger med ut, så jeg forstår godt skepsisen.

Følger denne med ut, da er det å regne som defekt ja.

Tar man et stor avdrager og monterer på baksiden slik at man samtidig kan holde igjen indre lagerbane (man må da leke en liten ingeniør, det klarer de fleste : ) ) så går dette veldig bra, man da er da avhengig og ha laget ett lite mellomrom mellom lagerbane og bakside av nav.

Kloene gaper da over hele bærearm gods, man bruker da denne sammen med en pipe i rett dim og begynner og skru. Da presser man ut nav samtidig som man holder igjen lagerbane.

Synd jeg ikke har noen bilder da dette blir veldig mye tenking att og frem for en og gjøre for første gang. Skulle ønske mine egenskaper til og forklare var bedre.

Skrevet

Ehm, korfor har dei gjort det så vanskli på E36 da? E30 er jo peace of cake å få ut drivaksel uten å ødelegge nokke...:S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...