Gå til innhold

Jeg koker


trine 528
 Share

Anbefalte innlegg

Luft kan det være ja , men....Mister du vann ?

Skru opp begge lufteskruene.

Skru av lokket på eks.tanken.

Sett på tenninga.

Sett varmeapparatet på full varme

Sett vifta på fullt

La det stå å gå

Fyll på vann (kanskje lurt å bruke frostveske)til det kun kommer vann ut av lufteskruene.

Eks.tanken blir sikkert helt full.

Skru igjen lufteskruene

Sett på lokket på ekspansjonstanken

Kjør motor varm med varmeapp. på. Da skal det etterhvert komme varmluft.

Om du bare har kaldluft og den fortsatt koker, så kan det være mye.

Topp pakning - termostat - lekkasje - vannpumpe.

Om det er lekkasje , så er det vanskelig å få lufta skikkelig. Eks.tankene på E39 har en tendens til å sprekke helt nede. Det ser du ikke utenom at det lekker vann.

Derfor , når du er ferdig med lufteprosessen så tørker du godt opp rundt området ekspansjonstank og slanger og også ved termostathuset.Ikke glem plata under radiatoren. Da ser du det ovenfra om det ligge vann på denne.

Når du har kjørt varm , og hvis det lekker så vil du se det med en gang.

Lykke til . Dette greier du uten å bruke verksted ! Garantert.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en kompis/venninde (må ikke glemme at det er mange kvinner også som har anlegg til og skru selvom det er meget manns dominert) så er det fult mulig og feilsøke på dette selv. : )

Kan starte med det enkleste, kommer det antydning til varme i varmeapparatet under den korte kjøreturen? (det er da i tankene at luft i kjølesystemet kan være årsaken)

Kan også tyde på at vannpumpe /termostat ikke gjør jobben sin.

Termostat sørger for og regulere vannmengde inn til radiator for og kjøle av vannet og holde en javn og fin temperatur på motor.

Vannpumpen har i oppgave og fraktet vannet rundt i kjølesystemet.

Viften har i oppgave og kjøle ned vannet sammen med radiatoren, den slår inn da vannet ut fra radiator blir for varmt. (Siden du kun kjører 10 min er det liten sannsyn lighet for at det er denne som gir deg problemer)

Om du ikke har noen venner som kan hjelpe, så er det godt mulig at du kan få noe hjelp fra en bruker her inne om du oppgir bosted, du sparer da en verksted regning om du får hjelp av en som har greie på det. : )

Om lager er røket i vannpumpe, da lekker det vann ned på reimene (sladrehull vil noen kalle dette) og det vil da se ut som om det lekker vann i hele motorrommet siden reimene kaster dette rundt. Kan ta utgangspunkt i at dette er helt.

Man kan og skjekke om sirkulasjon er tilstedet ved og åpne påfyllingslokket på ekspansjonstank og starte motoren (dette på gjennomkald motor) , er vann nivå tilstrekkelig og det ikke er luft i systemet og vannpumpe fungerer som den skal, da skal det komme en liten javn stråle ut ett hull nedi der.

Da sitter du igjen med termostaten, kan skjekkes ved og legge den i ett bad med godt varmt vann og se om det skjer en endring. (åpner seg)

Som nevnt tidligere av meg og flere, prøve og lufte kjølesystemet først kan være en god idè. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt varme problemer iblandt på min jeg også, men det er veldig til å fra.

Jeg kan stå stille i 2 min og plutselig er tempen nesten på rødt, andre ganger kan jeg stå stille i 15 min uten at det skjer noe.

Har nesten akkurat byttet vannpumpe da denne hadde gjort jobben sin :) Byttet også termostat samtidig. Noen tips? Lurer på om jeg skal bytte det samme igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...