Gå til innhold

problem med strømtillførsel til bensin rele e 36


Rune89
 Share

Anbefalte innlegg

vart ute for at bilen stoppa.. fant ut at den ikkje fekk bensin.. sjekka litt rundt og fann ut at bensinreleet ikkje fekk straum.. eg målte at det fekk 2,7v når eg hadde på tenningen.. kva kan vera galt? skal releet ha styrestraum og konstantstraum? eventuelt kor skal dette komme inn? eg målte 2,7v på 30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk at ikke motorstyringen er blitt våt, min stoppet også etter at jeg vasket den, da var drenerings kanalen tett og motor styringen ble våt, tok ut motorstyringen, tørket den og nå er bilen like fin og har ikke skjedd noe mer etter at jeg ordna drens hullet.

men min mistet også tenning sammen med styrestrøm til bensinrele.

men verdt og sjekke, bare noen skruer som skjuler motorstyringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur ikkje det er motorstyringen.. for når eg tok straum frå batteriet og inn på 30 på bensinreleet funka det fint.. men eg kan ikkje ha det sånn so eg må fikse det på et vis.. når eg har tenningen på og måler på 30 viser det 2,70v og på 85 og 86 viser det 0..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. På 30-kontakten skal det være tilnærmet batterispenning. Dette er hovedspenningen direkte fra batteri inn på releet. 2,7V er altfor lite. Høres ut som om det er dårlig kontakt, brudd, eller kortslutning til gods på ledningen mellom batteri og 30-kontakten på releet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

har sjekka ut litt på bilen.. trur det er brudd på konstantstrøm ledningen til bensinreleet. for når eg tok ein liten ledning frå batteriet og bort til 30 på releet og satte tenningen på virka det som det skulle.. då hadde 30, 85 og 86 12v

uten denne ledningen frå batteriet hadde kunn 30 2,7v kor kan problemet ligge??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men de går ingen legning direkte frå batteriet og til releet.. den går via et koblingshus.. det funker ikkje at eg tar ein ledning frå konstant straum og bort på 30 på releet for då tapper det strøm når bilen ikkje går.. den må gå gjennom tenning eller noko..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 kontakten er en standrnisert kontant, dvs at der det er en 30-kontakt, skal det alltid være batterispenning uavhengig av om tenning er på eller ikke. Greit at den går via koblingshus og sikringsboks, men den er koblet direkte til batteriets plusspol! Kanskje du da forstår bedre hva jeg mener. Det går ikke strøm via 30-kontakten på releet før dette får en styrestrøm inn på en av de andre kontaktene, derfor vil ikke dette tappe batteriet. Så enten reparerer du eller ligger opp en ny ledning som jeg nevnte lenger oppe. Hadde kanskje vært greit å fått hjelp av noen også hvis du ikke har vært borti lignende tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil ligger i systemet mellom sikring og relè. Søk på "tekniske linker" i teknisk del her på forumet. J. Hofstad startet denne tråden, der finner du elektrisk skjema over bilen din. Studer dette, da finner du feilen. Klarer du ikke lese skjemaer, så kan det være lurt og få litt hjelp fra f.eks noen som er litt elektro kyndige ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...