Gå til innhold

Div spm ang ombygging fra m50b25 til m52b28.


ES
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 95mod e36 325 coupe (m50b25) som jeg snart skal bytte motor i.

Har akkurat vært å kjøpt en 97mod m52b28 og har dermed følgende spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg og svare på:

-Finnes det noe koblingskjema slik at jeg kan koble om Siemens motorstyringen til å passe Bosch stikket som sitter i bilen pr i dag uten å måtte bytte hele ledningsnettet inn i bilen?

-Passer evt. ledningsnettet fra m50b25 på m52b28 og vil dette være akkurat like optimalt/bra som det som orginalt står på m52`en ?

-Skal montere 2.5 innsug, men har hørt diverse må modifiseres.. -hva?

-Må eksosen bygges om i overgangen/flensen etter manifolden eller passer dette overens med 2.5 anlegget?

-Har mellomaksling fra m3 3.0. og såvidt jeg har fått med meg er denne lik som 328. Er den bolt on på 325 diffen?

-Finnes det noe synlige forskjeller på m52b23 og b28? Er det noe muligheter for å finne ut hvilke motor jeg egentlig har ut ifra nr på blokken? Toppdekselet er svart, har dette noe med årsmodell og gjøre?

-Noen her som kjører med/har prøvd innsugskam på eksossiden i 2.8 eller går ikke dette pga vanos (enkel vanos på min forresten)?

Hadde vært supert om dere som har gjort dette før kan komme med deres erfaringer og synspunkter ved et slikt motorbytte. Og dere som ellers vet/ har noe å si om denne motoren må heller ikke nøle med å komme med nyttig info.

Har ikke vært særlig mye borti denne motoren før, så all info taes med stor takk.

Dersom noen har en Lmm til overs trenger jeg det.

Mvh E. Skare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Skal montere 2.5 innsug, men har hørt diverse må modifiseres.. -hva?

Det er en del som skal gjøres, borring i selve manifoldet osv for å feste vakumslanger etc, men skal finnes DIY på nette så er mulig å gjøre selv.

Finnes dog ferdig modifiserte m50b25 innsug å få kjøpt slik at det blir plug and play.

-Har mellomaksling fra m3 3.0. og såvidt jeg har fått med meg er denne lik som 328. Er den bolt on på 325 diffen?

Jeg tror du vil få et problem her ettersom m3 har en annen diff med større flens på, eventuelt 6 bolter i stedet for 4.

Så i enden av din m3-mellomaksling så er det nok en flens som ikke vil passe på 325 diffen. Men jeg kan ta feil.

Om du ikke skal bytte til ZF (328/3,0L M3) girkasse så er det vel bare å bruke 325 mellomakslingen?

-Finnes det noe synlige forskjeller på m52b23 og b28? Er det noe muligheter for å finne ut hvilke motor jeg egentlig har ut ifra nr på blokken? Toppdekselet er svart, har dette noe med årsmodell og gjøre?

Ja skal vel være mulig å finne ut hvilken motor du har ut i fra nr på blokka ja. Jeg tror ikke det er noen enkel måte å se om det er en 323 eller 328 med mindre du kansje har eksosanlegget også? Da 323 har to rør som går bakover til kat, og et ut derfra, mens 328 har to rør hele veien.

Siden du har 97 mod motor så har du sort deksel ja.

Tidlige 95 modeller, eventuelt alle motorer fra 95 (ikke helt sikker) har sølvfarget metalldeksel og kom byttet ut med sort plastdeksel i 96.

Om du skal bruke 328 lendingsnettet og hjerne så må du ha de delene du trenger til startpserren. EWS boks, sende-motaker boks, ringantenne etc, er dette noe du fikk med motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har ikke EWS boksen og det som hører med denne, men er det nødvendig hvis man kobler vekk startsperren? I følge en del personer her inne er det jo bare å klippe en ledning så er sperren vekk.

Ang girkasse så fikk jeg med ZF kasse, så kommer til å bruke den, da både den og motor har ganske lav km stand. Finner nok på en løsning med mellomaksling, men det er derfor jeg spør her for å høre litt forskjellige løsninger som er gjort tidligere.

Har forsøkt å sjekke opp de nr jeg finner på blokken, men ingen av de ser ut til å være noe serienr.

Eksosanlegg fikk jeg ikke med så har ingen mulighet for å sjekke på den måten.

Innsug har jeg flere stykker liggene så blir noe til at jeg modifiserer det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har ikke EWS boksen og det som hører med denne, men er det nødvendig hvis man kobler vekk startsperren? I følge en del personer her inne er det jo bare å klippe en ledning så er sperren vekk.

Ja, har lest det skal være mulig å koble bort startsperren av div folk her inne, men har ingen tro på det før det motsatte er bevist. Så enkelt som å klippe en ledning er det ikke. Sies det også kan chippes vekk, men hvordan kan man chippe en motorstyring som må flashes? :roll:

OBDII motorene kan ikke chippes.

Men, prove me wrong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk hjernen, ledningsnettet, innsug og følere, sensorer og div. fra m50

må også bruke reimhjulet fra m50

Med andre ord bare m52 blokka med topp skal brukes.

må også gjøre en liten justering av beholderen til servooljen:

P1010214-1.jpg

du må og ta bort braketten som "holder" innsuget. tror jeg brukte det til m50...

lykke til og gratulerer med sprek bil!

et tips til: bytt til m20 svinghjul og kluch. det er lettere og tåler mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips så langt.

Ja tenkte å sette på m20 svinghjul da jeg var godt fornøyd med resultatet i gamlebilen som hadde s50b30.

Hjernen jeg fikk med skal visst være chipet/flashet uten at jeg tør uttale meg noe mer enn det om den, men den kan jo uansett ikke brukes hvis jeg bygger el.nettet på motor om til bosch. Regner med 2.5 hjernen må chipes hvis den skal brukes på 2.8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har ikke EWS boksen og det som hører med denne, men er det nødvendig hvis man kobler vekk startsperren? I følge en del personer her inne er det jo bare å klippe en ledning så er sperren vekk.

Ja, har lest det skal være mulig å koble bort startsperren av div folk her inne, men har ingen tro på det før det motsatte er bevist. Så enkelt som å klippe en ledning er det ikke. Sies det også kan chippes vekk, men hvordan kan man chippe en motorstyring som må flashes? :roll:

OBDII motorene kan ikke chippes.

Men, prove me wrong.

Trodde jeg tidligere hadde gitt deg et klart svar på dette LianLi...

Var det noe uklart kunne du sagt ifra skulle jeg forklart bedre.

På noen klipper (jeg) en ledning, på andre (med korrekt motorstyringsnr: noen M52B28, noen M3) chipper (jeg)...

Blir vanskelig å "hjelpe" deg, og andre når dere ikke skjønner hva jeg skriver.

Og er det så vanskelig å be om bedre, eller utdypende svar, skjønner jeg ikke dere gidder kaste bort min og deres tid på å spørre i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda beklager det, det funker sikkert på noen?

Men har du testa det i praktisk enda? på en 97 mod 328 f.eks.

Sikkert kun de aller tidligste som kan chippes/klippes ved overgangen fra 325 til 328 eller no?

Og fikk med meg at man kan bytte motorstyring til en som kan chippes eller klippes. Men igjen så har jeg ikke sett noen eksempel på at det funker enda.

Derfor min skepsis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...