Gå til innhold

Ny bil, 325i e36 94, mange spørsmål, før teknisk kontroll? +


KrHeLl
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har fått meg en BMW 325i M-Tec, 1994. E-36, Coupe.

Just inportert fra Tyskland.

Dette er min førstebil, og har ikke så mye erfaring med biler (Enda).

Men, min far er tidligere mekaniker og jeg går vk2 service elektronikk.

så han tar det mekaniske og jeg det elektriske.

Jeg håper noen har mulighet for å svare på noen spørsmål jeg har.

Viktige spørsmål:

Spørsmål 1?

Bilen skal inn på full teknisk undersøkelse for å få den registrert,

når det gjelder side blinklys, er dette påbudt? Evnt, noen som har link til noen gode? har vert inne på KOED.NO og sett på noen.

og sitter disse i listene på siden av bilen eller i kaoseriet?

Spørsmål 2?

Har kjøpt meg H1 pærer med super white ( blå lag på pærene for hvitt skinn) vil jeg ha problemer med å få bilen godkjent med disse?

Spørsmål 3?

Bil lysene kommer orginalt slik at de ikke går på automatisk når bilen startes, må jeg endre dette for å få den godkjent eller er det lov så lenge bilen kommer slik orginalt?

Mindre viktige spørsmål:

Spørsmål 4?

Littt info:

Bilens midtkonsoll (der cd/kasettspilleren er), jeg har nå en org. kasettspiller, under er klima anlegget, under der, kjørekomputeren og så et lite rom til diverse ting.

Jeg har lurt på om det var mulig å flytte spilleren ned i stedet for det lille rommet, siden jeg vil ha en indash 7" skjerm der spilleren skal være.

-->

I dag tok jeg ut kjørecomputeren og det lille rommet, bak der var det en sort boks med tilkoblinger (og etter det jeg har funnet ut så er dette "Grunnmodulen" noe jeg ikke vet hva er), og bak er rør og div. til klima anlegget.

Evt hvis noen har sett inne her selv, vet dere om det er mulig å flytte "grunnmodulen" for så å sette spilleren på skrått oppover slik at den akkurat går klar av klima anlegget?

Spørsmål 5?

Ang kjørecomputeren, jeg har en 11 knapper's, er det mulig og oppgradere den til 18 knapper's? for jeg har funnet et oppgraderingskit

(http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-18-Button-On-Board-Computer-OBC-Wiring-E36-M3_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZ72Q3a1163Q7c39Q3a1Q7c66Q3a2Q7c65Q3a12Q7c240Q3a1318QQ_trksidZp3286Q2ec0Q2em14QQhashZitem150294490291QQitemZ150294490291)

Spørsmål 6?

Jeg vet at bilen min ikke har OBD II men har den OBD I eller er det ikke noe håp?

Jeg har lurt på om det finnes en adapter som gjør det mulig for å koble OBD II system til OBD I eller hva annet som er på bilen, for å kunne se feilkoder osv. finnes det noen adapter for tilkoblingen i motorrommet, den runde med en hel hau med pinner, den for tilkobling av service reset. ?

Det ble et par spørsmål, men jeg håper noen har noe erfaring å dele :)

ER det noe mer jeg burde vite før den går videre til vegveisnet for teknisk kontroll?

Understells sjekk og behandling blir utført av min far før den går videre til sjekk.

Hilsen en BMW frelst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 1?

Bilen skal inn på full teknisk undersøkelse for å få den registrert,

når det gjelder side blinklys, er dette påbudt? Evnt, noen som har link til noen gode? har vert inne på KOED.NO og sett på noen.

og sitter disse i listene på siden av bilen eller i kaoseriet?

Spørsmål 2?

Har kjøpt meg H1 pærer med super white ( blå lag på pærene for hvitt skinn) vil jeg ha problemer med å få bilen godkjent med disse?

Spørsmål 3?

Bil lysene kommer orginalt slik at de ikke går på automatisk når bilen startes, må jeg endre dette for å få den godkjent eller er det lov så lenge bilen kommer slik orginalt?

Svar 1

Da jeg importere en 1994 316 coupè i 2005, manglet også denne sideblinkere.

Fikk dermed hyggelig beskjed om at jeg måtte montere det.

Egentlig ingen stor jobb, bare fikse hull, strekke kabler blinklyset foran og feste lyset.

Brunox er fint å ha på kantene der du skjærer ut, så ikke rusta tar tak.

Originalt sitter de litt høyere enn listen.

Svar 2

Så lenge de er på 55W og godkjent for gatebruk, skulle alt være vel.

Handlet de fra Biltema?

Svar 3

Både min første bil og nåværende bil oppfører seg slik du beskriver, og begge er importert, men fikk intet pålegg om å forandre på det.

Finnes flere biler hvor kjørelyset ikke er auto, så det kan du ta med ro.

Gratulerer med ny bil, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående spørsmål nummer 3 så er det eneste kravet rundt det at DU er pliktig til å slå på slik at du kjører med lys, med andre ord så slipper du å endre noe på det, men da må du huske på at du ikke kan bruke det som unnskyldning om du ikke kjører med lys.

---

4 vet jeg ikke svar på siden jeg ikke har e36

---

5: Ja, det skal ikke være noe problem siden resten blir regnet ut av hjernen.

---

6:

Carsoft f.eks har interface for ODBI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du kommer igjennom Eu-kontroll uten sideblinkers.. Det er bare en 1'er feil.. MEN, en 1'er feil skal utbedres av eiern UTEN at det behøves etterkontroll. Slik at blir du stoppet kan du få mangellapp for dette, og dersom du ikke har utbedret dette, og de finner ut at dette er en gjentatt feil, så vil du nok få 2'er bemerkning på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du kommer igjennom Eu-kontroll uten sideblinkers.. Det er bare en 1'er feil.. MEN, en 1'er feil skal utbedres av eiern UTEN at det behøves etterkontroll. Slik at blir du stoppet kan du få mangellapp for dette, og dersom du ikke har utbedret dette, og de finner ut at dette er en gjentatt feil, så vil du nok få 2'er bemerkning på det..

Det er en 2'er feil.

Det du gjør, er å klistre på noen 10,- lys fra bitema på skjermene på kontrolldagen, og koble deg på blinklysa... Da har du gode nok blinklys. Napp dem av når du er ute.

Eller, så kan du ha flaks, og slippe unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 6:

Siden du har obd1, kan du selvdiagnosere den. Bmw`er fra 1992-1995 har obd1. Det du gjør er å skru tenningen på, trykker gasspedal helt ned i gulvet og opp igjen 5 ganger iløpet av 5 sekunder.

-Check engine lyset vil da stå på 5 sekunder.

-blinke vekk,

-før det kommer på igjen for 2,5 sekunder.

-blinker vekk i 2,5 sekunder.

nå begynner feilkodene å komme.

alt etter som hvor mange ganger check lyset blinker, må telles.

hver kode inneholder 4 tall, f.eks 1221 (0,5sek blink, 2,5 sek ingen blink, så 2 blink med 0,5 sek mellom seg så ingen blink igjen i rundt 2,5 sek, før det blinker 1 siste gang igjen i rundt 0,5 sek.)

obd2 kom fra 1996-1998, her må du bruke avanserte diagnose og scanne utstyr.

Bedre forklart.

http://www.bmwe36blog.com/2007/01/24/bmw-on-board-diagnostics/

Denne bør du laste ned...står alt om e36 der.....bilder og forklaringer.

for feilkoder på obd 1, se engine, general side 8.

http://thex.org/x/4014208/e36_bmw_bentley_manual

ellers er der en godbit til, denne bør jo også være bra.

http://www.mininova.org/tor/1438662

nå har du et godt utgangspunkt, hva kom 325en din på tilslutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :D

Svar 2

Så lenge de er på 55W og godkjent for gatebruk, skulle alt være vel.

Handlet de fra Biltema?

De er nok det :P bare midlertidig, for bilen kom med ettermonterte xenon lys, så de smelles på igjen etter kontrollen.

hva kom 325en din på tilslutt?

Måtte ut med 100k

kunne selvfølgelig kjøpt meg en billigere for så å sette i ny motor osv. men når jeg ikke har den erfaringen og min far har liten tid så ble ikke det et alternativ.

Men 100k betaler jeg lett for denne bilen :)

For å si det sånn så blir det en minnimum pris på mat, for resten av lønna går skal til bilen :D

Vi er veldig glad i bilder her, så post i vei :D

Skal få tatt bilder med første anledning, har ikke digitalkamera, og den står for tiden på bukker i garasjen, skal få tatt bilder så fort den kommer ut.

Her er noen midlertidige bilder, ( fra selger i tyskland):

sgvv6cr1dpyz0zyagjpc.jpg

cjy6mkz700wx9rcv2lsv.jpg

9ine3frqj5x96d34hpiu.jpg

9g6u0c162xpzxtjs5zco.jpg

9g5pnwpljwlzqm7l80wv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100k for en 325im 1994mod er ikke galt....ser flere e30 325im er til det samme og mer. ta vare på den, og du vil ikke tape noe på den når du selger den igjen en gang. :wink:

hvor mye skulle selger ha for den :?:

ser reg nummeret fra selgers bilder, litt kult da det slutter på 325. :D

hvordan fungerer det egentlig, når du skal ha skilter på her i Norge, kan man velge tallkombinasjonen man vil ha på skiltene :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan fungerer det egentlig, når du skal ha skilter på her i Norge, kan man velge tallkombinasjonen man vil ha på skiltene :?:

Skiltnummer blir delt ut i serie. Dvs, man får det neste nummeret som er ledig i gjeldende serie. As simple as that ;)

De ekslusive bilene som kjører rundt med ekstremt sjeldne kombinasjoner, har som regel hatt en forhandler i bakkant, som har gjort noe ulovlig (les: utnyttet et smutthull i reg.skilt systemet som forhandlerne bruker mot A/S Skiltfabrikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må spørre...hvorfor er folk imot å faktisk montere sideblinkere skikkelig?

Jeg synes det ser penere ut _med_ sideblinkere enn uten, men det er kanskje bare meg.

Forøvrig, for å holde meg litt OT: nydelig bil :D

Jo mindre dilldall på bilen jo bedre. Derfor m-riller på skjermene er fyfy. Samme med klistremerke i rute osv ;)

I tillegg slipper du å skjære i 15 år gammel lakk, som kommer til å ruste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må spørre...hvorfor er folk imot å faktisk montere sideblinkere skikkelig?

Jeg synes det ser penere ut _med_ sideblinkere enn uten, men det er kanskje bare meg.

Forøvrig, for å holde meg litt OT: nydelig bil :D

Du synes jo også det er fint med de depo lyktene på E36 også...

Er så utrolig mye penere uten sideblinkers på tysker, beste man kan gjøre i mine øyne er å gjøre bilen mest mulig stilren og da hjelper det utrolig på med å ha vekk sideblinkersene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...