Jump to content

Varmeapparat døde


Mexos
 Share

Recommended Posts

Har hatt litt problemer med varmeapparatet mitt i noen måneder nå. Det hele begynte med at det en dag virket kun på hakk 1 og 4. Kjøpte så ny motstand som jeg byttet. Etterpå har det ikke startet opp automatisk som det skal, og har jeg skulle brukt det på hakk 2 måtte jeg først vri det opp på hakk 4, så la det gå litt før jeg kunne sette det ned på hakk 2. Styrken har også gått litt opp og ned og det hele har virket litt ustabilt. Så ikveld kjørte jeg det på full guffe med varme og plutselig døde det helt. Kunne etterpå kjenne det luktet svidd i kupeen. Noen som har vært ut for det samme? Har varmeapparatet tatt kvelden, eller kan det være en del som har gått? Motstanden er som sagt byttet og jeg mistenker selv at motoren har dødd. Er snakk om en 92 E36 uten klima.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestiller nok bare et "nytt" brukt fra Koed og bytter dritten tenker jeg. med mindre noen har no feilsøkingsforslag? iogmed at det luktet nokså svidd etter det kvelda har jeg følelsen på at det bare er å bytte ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Målte litt med multimeter igår og Det kom 12,16 V frem til motor når bryteren var på. Lik spenning på alle 4 hakkene. Målte også motstand på motoren. Tenkte jeg skulle prøve å koble direktestrøm på motoren, men ser ut som den er gåen. Det er bare 1 strømkontakt som fører inn til motoren? Ingen styrestrøm elns i tillegg?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Målte litt med multimeter igår og Det kom 12,16 V frem til motor når bryteren var på. Lik spenning på alle 4 hakkene. Målte også motstand på motoren. Tenkte jeg skulle prøve å koble direktestrøm på motoren, men ser ut som den er gåen. Det er bare 1 strømkontakt som fører inn til motoren? Ingen styrestrøm elns i tillegg?

Hei.

Jeg har nøyaktig samme problem på min E32. Har nå lest flere steder at man må måle "motstand" for å finne ut hva som er galt. Det er mulig jeg er litt dum, men jeg forstår ikke hva dette innebærer. Er det noen som kan fortelle meg hvordan man går frem, hva slags utstyr man trenger og hvor målingene skal foretaes?

Om man skal inn til viftemotoren (på E32) må man ha ut ekspansjonstank og litt annet. Gjør man det bare for å måle?

Link to comment
Share on other sites

var som forventet viftemotoren min som var gåen. Når du måler motstand bruker du et multimeter (kjøpes på f. eks biltema). Så kobler man ledningene til dette på hver sin pol på motoren, så viser den om det er motstand til spenningen.

Link to comment
Share on other sites

var som forventet viftemotoren min som var gåen. Når du måler motstand bruker du et multimeter (kjøpes på f. eks biltema). Så kobler man ledningene til dette på hver sin pol på motoren, så viser den om det er motstand til spenningen.

Ok. Det høres ut som en mekaniker-jobb, men det er et godt tips. Vet du om et BMW-verksted kan komme til den samme konklusjonen ved å kobli til diagnose-verktøy?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...