beltespenna Skrevet September 18, 2008 Skrevet September 18, 2008 Hmmm.. har en e36 318, som jeg bruker som arbeidsbil.. er nok litt sliten. Kommer en klakkelyd akkurat når jeg rører gassen.. og lyden er bare på lavt turtall.. men først og fremst nå jeg bare rører gassen litt.. tenkte jeg skulle ta en rens på motoren, for så å skifte olje og filter. tappet derfor olje, og tilsatte en del diesel. lot den gå litt på tomgang med diesel i motoren... det rare da, var at med diesel iblannet litt olje på motoren var klakkingen borte. ja helt borte.. ble derfor rimelig fornøyd, og tenkte at det var avleiringer og dritt som hadde forårsaket dette... Men... når jeg da tappet dieselen av motoren og fylte på ny olje og skiftet filter da var lyden der igjen... lyden fra motoren er nesten som tenningsbank.. klakker liksom.. men blir borte på turtall. og er værst akkurat når jeg rører gassen ... hva er dette?
Lex-Talionis Skrevet September 18, 2008 Skrevet September 18, 2008 Rådebank?? ta et langt rør og sett til bunnpanna,, så øret inntil røret mens en gir gass.. kanskje du hører hvor det kommer fra da
Kimmit Racing Skrevet September 18, 2008 Skrevet September 18, 2008 kan også være registerkjede som klakker
beltespenna Skrevet September 18, 2008 Forfatter Skrevet September 18, 2008 synes det er veldig rart hvis det er rådebank... da ville det i de aller fleste tilfeller bli værre på turtall... etter min mening ihverfall.. Og hvis det hadde vært registeret ville vel lyden i de fleste tilfeller vært rasling, og kun i fremkant av motor...?
|Ole| Skrevet September 18, 2008 Skrevet September 18, 2008 Vist du høre den på tomgang å den ikkje blir sterkere når du gjer gass tviler eg på det er rådebank, men vist du ikkje høre bankinga før 2200 til nesten 3000 så er det mest sannsynleg tidlig rådebank...
Dirty Skrevet September 18, 2008 Skrevet September 18, 2008 vis det er en 318 tidlig på 90 tallet, har den jo m40b18 som har reim, og ellers veldig dårlig motor. pleier å ta kvelder rundt 200 tusen km. sjekk om oljerøret er tett. pleier å tette seg på disse. slik at den ikke får nok smøring på tomgang.
Morty999 Skrevet September 18, 2008 Skrevet September 18, 2008 skjørtebank? er den værst når den er kald?
beltespenna Skrevet September 19, 2008 Forfatter Skrevet September 19, 2008 definitivt værst når den er kald.... Synes bare det er så rart at lyden kun er der akkurat når du rører gassen... og befinner seg kun innenfor 200rpm...ca da...
Morty999 Skrevet September 19, 2008 Skrevet September 19, 2008 skjørtebank høres kun i "snu" fasen på motoren på lave turtall..
beltespenna Skrevet September 19, 2008 Forfatter Skrevet September 19, 2008 Kan man kjøre en stund med dette? og kan du forklare meg hvordan denne lyden kunne være bort mens motoren var fylt med diesel i forbindelse med rensingen...?
BreitBau Skrevet September 19, 2008 Skrevet September 19, 2008 Hvis du tar av pluggledningen på aktuell sylinder.. Blir det værre da?
beltespenna Skrevet September 19, 2008 Forfatter Skrevet September 19, 2008 vet ikke hvilke sylinder det kommer fra engang... trolig en av de bakre.. klarer jeg å lytte meg frem med stetoskop, eller en rør stubb kanskje? hvis det skjer noe når jeg tar av pluggledningen, hva er det en indikasjon på? evt hva er indikasjonen hvis det ikke skjer noe? og for den saks skyld, hva skal jeg høre etter..?
Morty999 Skrevet September 19, 2008 Skrevet September 19, 2008 skjørtebank er ikek farlig, og det er stort sett likt på alle. dette kommer av høyt turtall på kald motor så stemplene er slitt på nedersiden. så stempler går å klakker i sylindern, men som sagt det er ikke farlig kan gå 200 000 til med dette. alle stempler har større diameter i bunn enn på topp, dette er for å ikke få skjørtebank, er mye ting med stempler som gjør att de ikke lager lyder. men på stemplene dine så har de tilnermet lik diameter på topp og i bunn. derav skjørtebank
Morty999 Skrevet September 19, 2008 Skrevet September 19, 2008 grunnen til att denen var borte ved diesel aner jeg ikke.
beltespenna Skrevet September 19, 2008 Forfatter Skrevet September 19, 2008 Tusen takk for hjelpen... da får jeg bare kjøre, og se hvor lenge det holder..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå