Gå til innhold

Knirk i pakninger dører..


PF0075
 Share

Anbefalte innlegg

Er av den typen som irriterer meg grenseløst over knirke - og ulyder i bil!!

Har noe knirk i pakningene i dørene når det blir vridning i karosseriet, ikke mye, men det er nå som det er. Merker det naturlig nok best ved lav fart og små ujevnheter.

Forsøkte først å bli kvitt det ved hjelp av silikon stift. Knirken ble borte tvert, men når bilen hadde stått over natten.. Da knirket det:?

Fjernet silikon med vinyl vipes ,snakket med bilverksted og fikk beskjed om at hvit vasselin var tingen!! Snakker om.. Minte meg om en gammel fiat fra åtti tallet :shock:

Noen som har et godt forslag om hvordan en skal bli kvitt den lille knirken som er der? Legger til at etter begge forsøk brukte jeg armorall vinyl vipes til å rengjøre med. Etter bruk av disse ble det gjerne noe bedre enn det det var i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem på min E87, etter at dørlistene ble smurt, å fikk i etterkant vite at disse ikke må smøres, for da begynner de å knirke, så jeg vasket dem rene, å etter en liten uke så ga knirkingen seg. har ikke smørt dem mere, å har ikke hatt noen ulyder siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW's lister inneholder Teflon, eneste som bruker dette i sine lister om jeg ikke husker feil. Silikon og teflon går dårlig sammen. Noen har endt opp med og måttet bytte ut listene (kjøpe nye med andre ord) Men du kan prøve med middel laget for nettopp teflon, nevnt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en svakhet på biler produsert før 01/2005.

Jeg har byttet mine (på garanti) til en ny type som er bedre på dette pmrådet. Før jeg byttet drev det meg til vanvidd etter at jeg ble obs på det :evil:

Problemet er at listene trekker til seg rester av såpe og liknende, de begynner å knirke. Lydene ble borte etter å ha byttet listene, begynner nå etter 1,5 år å komme noe tilbake. Trikset er da å vaske de grundig med silikonfjerner (noe jeg ikke har gjort ennå på de nye).

Er du innenfor reklamasjons-/garantiperioden, ta med utskrift av denne til BMW og be de bytte.

http://www.bmwtis.com/tsb/bulletins/bul ... 10205g.htm

Må du betale selv mener jeg det var ca 2000,- for alle 4 dørene (mulig det bare var for delene, fikk det på garanti som sagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk :shock: Den er produsert 11/04 altså en 05 mod. Ble importert av jæger, BMW forhandleren i Bergen jan 06.

Litt på siden av spørmålet, men jeg har vel da strengt tatt reklamasjonsrett på mangler til jan 2011? Reklamasjonsretten regnes vel fra da den ble importert av forhandler? Er ikke det forskjellig fra privat import, der en kun beholder reklamasjonsrett fra 1. gang reg dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit vaselin fra apoteket er beste smøremiddel for listene,påføres med en svamp,gjerne 2-3 ltynne lag.Silikon er kun en nødløsning når det drar seg over 10 kuldegrader,reklamasjonsrett er fra 1 gang reg dato uansett hvem som har importert bilen.Ellers ville det blitt dårlig butikk for bilforhandlerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk :shock: Den er produsert 11/04 altså en 05 mod. Ble importert av jæger, BMW forhandleren i Bergen jan 06.

Litt på siden av spørmålet, men jeg har vel da strengt tatt reklamasjonsrett på mangler til jan 2011? Reklamasjonsretten regnes vel fra da den ble importert av forhandler? Er ikke det forskjellig fra privat import, der en kun beholder reklamasjonsrett fra 1. gang reg dato?

Det avhenger av førstegangsregistrering.

Min er regget 11/2004, og jeg fikk den ifra Tyskland 01/2007. Listene ble da byttet, bilen var da straks over 2 år.

I løpet av sommeren i fjor oppdaget jeg en fabrikasjonsfeil i lakken på panseret (sig). Tronrud sendte inn søknad til BMW Norge om å få dette ordnet, og like før den ble 3 år (lakkgaranti) i fjor høst så fikk jeg gratis omlakkering av panseret betalt av BMW Norge. Grunnen til at de måtte søke var at den er importert utenom BMW Norge, sa de.

Eneste ulempen med nylakket panser er at stensprut og slitasje på spoileren foran blir veldig "synlig" :-k "Idiotisk" med hvit grunning på en svart bil!

Om din også er importert utenom BMW-systemet, så må du nok dekke det selv.

Jeg kjøpte min hos http://www.grandahlbil.no/, og det var forresten de som dekket byttet av listene da bilen var akkurat passert 2 års alder. Forresten en meget seriøs og skikkelig importør, men de tar seg seff betalt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit vaselin fra apoteket er beste smøremiddel for listene,påføres med en svamp,gjerne 2-3 ltynne lag.Silikon er kun en nødløsning når det drar seg over 10 kuldegrader,reklamasjonsrett er fra 1 gang reg dato uansett hvem som har importert bilen.Ellers ville det blitt dårlig butikk for bilforhandlerne.

Jmf linken over så anbefaler BMW å benytte silikonfjerner eller liknende, samt å evt teipe på en tynn teflonteip på bilens dørkarmer. Fett nevner de ikke, men selv om kanskje vaselin er tingen mhp knirk, så er det kjedelig å få dette på klær etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er importert av BMW systemet. Fikk akkurat byttet navi skjerm med ny oppdatering av software, panorama taket ble også skifet, alt på garanti/reklamasjon. Bilen ble importert 01/2006, så noen egentlig garanti er det jo ikke på bilen.. Jeg kjøpte den privat nå nylig.

Får ta en runde med de, men det spørs om de føler at de har lagt ut nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er importert av BMW systemet. Fikk akkurat byttet navi skjerm med ny oppdatering av software, panorama taket ble også skifet, alt på garanti/reklamasjon. Bilen ble importert 01/2006, så noen egentlig garanti er det jo ikke på bilen.. Jeg kjøpte den privat nå nylig.

Får ta en runde med de, men det spørs om de føler at de har lagt ut nok..

Om jeg forsto Tronrud rett, så ville de på biler som de selv har importert ha etterfulgt 5 års reklamasjonsrett. Men det er jo lett å si det til meg for å skape litt egenreklame. Men du får prøve deg. Om det er en garantisak så er vel det ingen utgift for verkstedet direkte, men for BMW AG? At du har kjøpt den privat skal jo ikke ha noe å si mhp garantier etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgift er det vel, de får en standard sats som er lik i hele europa.. Og den er ikke 1000 kr timen + moms eller hva det nå er de tar hos BMW. VW betaler f.eks 400 kr timen for garanti arbeid.

5 års garantien i følge kjøpsloven gjelder riktignok som du sier uavhengig om det er kjøpt privat. Men det går ofte på elektriske feil og feil som ikke skyldes slitasje eller bruk.

Får ta med bulletinen som du sendte å snakke med de.

Takker hjertligst for den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgift er det vel, de får en standard sats som er lik i hele europa.. Og den er ikke 1000 kr timen + moms eller hva det nå er de tar hos BMW. VW betaler f.eks 400 kr timen for garanti arbeid.

5 års garantien i følge kjøpsloven gjelder riktignok som du sier uavhengig om det er kjøpt privat. Men det går ofte på elektriske feil og feil som ikke skyldes slitasje eller bruk.

Får ta med bulletinen som du sendte å snakke med de.

Takker hjertligst for den!

De tjener vel sikkert dårligere på garantiatbeider da enn vanlige timer, men litt forpliktelse har de synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet du beskriver er svært vanlig på E60/E61 og bør ikke komme som en overraskelse på verkstedet. Dette er noe du bør kunne ta på garanti da porblemet er så stort. Jeg har ikke sittet i en E60 som ikke har hatt dette problemet (i større og mindre grad selvfølgelig)

Jeg an anbefale deg det store www.e60.net forumet, hvor det natrulig nok vil være mange tråder om dette problemet, og selvfølgelig mye annen nyttig informasjon om du skulle føle behov for det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...