Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

14. juli i år fikk jeg lakkskade på bilen det gjore også 25 andre personer på jobb. Gikk utifra at dette skulle bli fikset rask noe det ikke ble. Firma som utførte jobben prøvde å snike seg unna lengst mulig. Ett par av personene som hadde full kasko kontaktet sitt eget forsikringsselskap. Disse bilene ble fikset noe som kosetet 70-80000kr. Mens vi andre som kun hadde ansvar måtte vente.

Etter 6uker ble vi kontaktet av ett lokalt poleringsfirma som gjerne ville prøve om dem kunne få vekk prikkene. Dvs polering og rubbing. Jeg sa at det var helt uaktuelt siden jeg ikke vil rubbe bilen. Bilene sto 100-150meter unna en tank som ble syregrunnet så lakkert. Det blåste kraftig denne dagen så dette blåste bort til bilene.

Det ser ut som bilen er dekket av flere millioner små hvite prikker som sitter sinnsykt godt. Frontruten måtte jeg skrape selv siden jeg kjører noen mil for å komme på jobb. Denne var det nesten umulig å se noe gjennom om solen skinte.

Nå viser det seg at han tilslutt etter mye om og men kontatet forsikrigs selskapet sitt. Men "idiot" forsikringen hans dekker kun opp til 400 000kr til sammen. Dette er vel fordi han har dummet seg ut før så han ikke hår fått den høyere. 400 000kr dekker ikke så mange bilene når det kommer på 70-80000kr pr bil. Alt av plast detaljer osv må byttes.

I dag var jeg hos gjensidiges takst mann nr 2! Har ikke skjedd noen ting siden forrige var å tittet på bilen. Han sa jeg kom til å bli sendt til ett poleringsfirma... Så jeg kjørte rett opp til poleringen lot dem prøve både rubbing og polering. Med rubbing fikk dem heller ikke vekk alle prikkene. Jeg ser for meg at halve lakken forsvinner om dem skal klare å få dem vekk. Siden dette er syre grunning til industrielt bruk er vel den ganske kraftig og har trekt seg godt inn i lakken og ruter.

Så nå vet jeg nesten ikke hva jeg skal gjøre. Noen forslag? Stå på mitt om at siden dem med kasko har fått nylakkert bilene sine skal min også bli lakkert? Hva synes folket ellers om rubbing? Kan jo ikke gjøres på alt av plast detaljer osv? Dette må jo byttes.

Kan også legge til at jeg har vært hos det poleringsfirma med en tidligere bil. Den så forferdelig ut ett dem hadde polert den. Ringer over hele bilen, venner som jeg møtte på veien ringte og lurte på om jeg hadde bulket bilen. :P Dem fikset det forsåvidt opp etter seg, men det varte bare 2-3mnd så var ringene der igjen. Og var fortsatt der når jeg solgte bilen.

Skrevet

Du har jo uansett retten på din side siden du ikke er skyld i skaden.

Idioten som drev med dette ute i vinden burde ha visst bedre om han er proff lakkerer.

Tror du skal ta kontakt med advokat, for om dette havner i retten er han og hans forsikringselskap dømt til å tape.

Syregrunninga vil neppe slippe uten å slipes bort, å da er det kun ett alternativ som da er full lakkering.

Samme gjelder nok plastdetaljene, enten må de lakkes, eller byttes.

Og de fleste plastdetaljene er nok billigere å kjøpe enn å lakke.

Alltid like irriterende når forsikringselskap prøver snike seg unna.

Skrevet

Ahh, kjipe greier dette her... er nok enig i at dette bør tas til advokat, de er dømt til å tape!

Apropos rubbing:

Da jeg i går gikk til innkjøp av 3M sin rubbing (med svart kork) for å prøve å ta endel vaske/sliperiper bort, blir jeg her litt usikker på hvorvidt jeg skal tørre å bruke dette middelet...

Har ikke pussemaskin. Noen som har erfaring med rubbing generelt, og gjerne for hånd...

Mulig litt off topic, men Nautiluz spurte jo også etter erfaringer med rubbing... :roll:

Skrevet

Rart at vi ikke kan ta dette som en vanlig forsikrings sak. Er jo det samme som at noen andre skulle på ført oss skade i en kolisjon. Da måtte dem jo uansett stått til ansvar for dette om dem så hadde forsikring eller ikke. Forsikringselskapene til dem som bare hadde kasko ville jo ikke gjøre noe.

Skrevet

Det er ikke såååå enkelt..

Etter litt logisk tenking kom jeg frem til følgende:

Dersom forsikringsselskapet bare har garantert for 400 000, så vil det si at de skal ta seg av 400 000, mens resten på selskapet stå for selv.

Desverre vil da det enkleste være å slå seg konkurs, og dermed mister du denne lakkjobben..

Correct me if I'm wrong, men her virker det som om det er førstemann til å få bilen fikset..

Skrevet

Sure greier! Det beste er vel sikkert å få bilen lakkert oppigjen og bytta plastdeler. Viss det ikkje er muligt pga omstendigheitene bør du kontakte noken som har peiling på bilpleie. Kanskje det hjelper med litt agressiv clay, grovt poleringsmiddel og/eller våtsliping. Du kan høyre med bilpleiegjengen på bilforumet. Der er det fleire med god greie på bilpleie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...