Gå til innhold

vanlig å bruke 98 blyfri med blytilsetning på m20b25?

Anbefalte innlegg

Skrevet
og ein ting, har fått ulike svar her.. slike som er usikkre og ikkje veit ke dei skal svare, dei kan LA ver og svare.. har ingen nytte..

:)

Du spør på et åpen fora, da får du fort forskjellige svar. Jeg kjørte min 325i på 98 blyfri, og det er null problem. Fordi en annen sier det er feil så tror du det han sier er riktig? Folk har forskjellig erfaringer, om fok har gode erfaringer med og uten bly, så hvorfor gidde å ha på blytilsetning? Og i tillegg be folk la være å svare. Vil du da egentlig ha hjelp?

Skrevet

Svar på spørsmålet om blytillsetting eller ei ser ut til å være en diskusjon her.

Biler med topper av aluminium har ventilseter av stål innsatt i alutoppen for alu ikke ville tålt slitasjen av ventil lukkinga.

Disse toppene skal derfor kunne kjøres på blyfi bensin.

Bly tilsettingen har som oppgave å smøre og beskytte ventilsete slik at slitasjen blir minder, og av den grunn vil kansje ventilsetet få lenger leve tid ved å bruke bly tilsetting.

På støpejerns topper er som regel ventilsetet skåret ut rett i støpejerns godset, støpejern ventil seter må ha blyerstatting for at ventilsetene ikke skal bli fort ut slitt.

95 vs 98 oktan bensin er enkel.

Hvis motor elektronikken er optimaliset for eks 98 okt vil du miste efekt ved bruk av 95 okt drivstoff samt risikere å brenne ventiler eller brenne hull i stempler pga tenningsbank, hvis motoren ikke har banke sensor.

De fleste nyere BMW seksere har ytelsen oppgit ved 98 okt bensin.

Untaket er eks M43 TU men sikkert også andre motorer som har efekten oppgitt ved 95 okt bensin.

Men her er motor elektronikken også tilpasset 98 okt bensin med økt ytelse og redusert forbruk som en bonus ved 98 okt.

Har selv montert ventil seter av herdet stål i en støpejerns topp på en gammal motor jeg hadde for å kunne kjøre uten blytilsetting.

Hvis du vil være helt sikker kan du bare ringe til BMW å høre hva de sier. Da det kan være at stålkvaliteten di brukte på ventilsetene før har godt av smøring.

Mine komentarer er baset på generell motor konstruksjon og vil normalt derfor gjelle alle biler med nevnte konfigurasjon.

Skrevet

er det bra og bare kjøre på 98oktan når den har gått med 98oktan og blytilsetning fra den var ny? det som er spørsmålet mitt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...