Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg fikk et tips av en kollega om å spørre dere som lusker rundt her og som er like stolte eiere av en BMW som jeg er. :)

Jeg har en BMW 520Tia (2003). Jeg kjøpte denne hos forhandler i januar i fjor og har da hatt den i snart to år. For noen dager siden kjørte jeg over en liten fortauskant inn til kontoret vårt og plutselig begynte hele bilen å riste. (Jepp, hele bilen).

Denne ristingen hadde jeg i fjor sommer og da byttet forhandleren alle casterstag på bilen. (Angrep for feil i terminologi aksepteres ikke. ;) ) Uansett, nå var altså problemet tilbake.

Jeg leverte så bilen og fikk den sjekket igjen og denne gangen var det ikke casterstag men veldig mye annet. Og det er her spørsmålet mitt kommer. Kan man forvente at listen under ryker etter 5 år, eller ca. 118.000 KM kjørt?

Følgende måtte gjøres:


  • Bytte av klosser og skiver bak (Greit, denne kjøper jeg)
    Bytte av begge støtdempere bak grunnet sprekte innfestninger
    Bytte av 4 traversforinger grunnet slitasje
    Bytte av lenkarm venstreside bak grunnet slark

Jeg syntes dette er veldig mye. Vår andre bil, en Toyota Avensis, er 10 år gammel og vi har ikke hatt behov for reparasjoner av denne typen i det hele tatt.

Så da spør jeg - er dette normalt?

Uavhengig av om dette er normalt eller ikke må det jo repareres. Forhandleren skulle ha 27.000,- for jobben (da inkludert en fire-hjulskontroll etter bytte av foringene), og dette syntes jeg er noe i overkant. Har dere noen anbefalinger på andre verksteder? Hva med Snap-Drive? Hva med Sverige? Jeg bor sentralt på Østlandet så en tur over til søte bror går bra. .)

Ulf Thomas

Skrevet

BMW-forhandler er uansett det dyreste du kan gå til. Ikke kjent på østlandet, men finn deg et billigere verksted, som du vet du kan stole på :)

Rart at alt dette er slitt ut allerede for så vidt, men det kommer jo an på bruk av bilen også såklart... Vært i deres eie hele tiden?

Skrevet

Jepp, er klar over prisnivået hos dem så jeg leter litt rundt nå.

Jeg syntes også at dette er merkelig mye (i tillegg til en enda lengre liste som har oppstått de to årene jeg har hatt den - som faktisk inkluderer bytte av motor).

Bilen gikk som leasingbil sine 3 første år.'

Og jeg er helt enig når det gjelder bruken. Jeg kjører det jeg vil definere som normalt. Den blir presset litt på motorveien, men det er stort sett det. Det blir aldri rallykjøring på grusete landeveier liksom. :)

Ulf Thomas

Skrevet

Velkommen som medlem skal du være!

Ang bytte av motor, er IKKE normalt.

Høres ut som du har fått deg en real mandagsbil.. Og dét er ikke moro.

Foringer på BMW, er noe som er relativt forbruksvare, sammenliknet med mange andre bilmerker.

Skrevet

Foringer og slik slites raskere på en 5 serie grunnet tung bil + kjørestil man får når man kjører bmw.

Det at din toyota ikke har hadd behov er jo fordi de er laget for å være uhyggelig slitesterke, men det går da ut over kjørekomfort og kjøreglede.

Skrevet

Takk for det Chrzz. :)

hehe... bytte av motor skjønte jeg at ikke var normalt ja. Men de byttet den faktisk til slutt.

Og må nok si meg enig i mandagsbil ja. Litt dumt fordi jeg egentlig er kjempe fornøyd med bilen som sådann - men dersom man går på 1-2 store verkstedbesøk i løpet av et år så er det jo rett og slett ikke noe økonomi i det.

Ulf Thomas

Skrevet

Ser den Hoem. Å sammenlikne BMW og Toyota slik blir jo nesten som å sammenlikne epler og pærer. :)

Kjøper argumentet med tyngde og kjørestil også.

Ulf Thomas

Skrevet

Traversforinger er en kjent svakhet på E39. Synes ikke dette hørtes særlig drastisk ut egentlig, men stusser på at du har byttet motor og at det var sprekker i støtdemperfester!?

Totalsummen var svært drøy. Det som nok drar avgårde med penger her nok priser på originale slitedeler samt at BMW i Norge regner grimt mye tid på skifte av traversforingene! Traversforinger fikk jeg byttet til halve prisen hos merkeverksted i Sverige. Bremsedeler og støtdempere får dy mye billigere hvis du kjøper uoriginalt.

Jeg er ca halvveis gjennom slitedelsraidet på min E39 som er kjørt 198.000 km.

Nye støtdempere forran, nye luftbelger bak, en bærekule bak, alle pendelstag, alle traversforinger og et stag i bakstillingen jeg ikke husker navnet på i farten.

Casterstag forran står for tur i løpet av vinteren.

Skrevet

Synes kanskje det hørtes litt tidlig ut med "så" mye utskifting av slitedeler.

Har selv en 523iat 97modell som snart teller 230000km.

Kjøpte den på 197000km for ett år siden og da var en belg bak byttet og 2 hjullager.

På 210000km byttet jeg dempere forran grunnet senking og tok tårnlagrene forran samtidig. Alt av foringer i understelle ble byttet, samt den andre belgen bak.

Har nå kjørt 10000km på 19" i sommer og bilen er stiv å fint og ingen vibrasjoner;)

Skrevet

Vil tro at kjøre stil til tidligere brukere av bilen din er åsaken til noen av dine problemer.

Måtte bytte foringer i bakstilling på min E46 etter 75 000km pga slark.

Bilen er nå kjørt 165 000km (90 000km med meg som eier) med min kjørestil som er myk men effektiv. og bile er tight å fin ennå.

Måtte bytte bære armerfremme når bilen var kjørt 100 000km og lenk armer til stab stag kan være et problem, men disse er billige å kan lett byttes selv.

Mener noen her inne har nevnt en kar i Oslo som er flink med BMW, men som ikke har merke verksted priser.

Ellers er service og rep i utlandet billigere en her, ned mot halv pris i Tyskland har jeg en kolega som har erfart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...