Gå til innhold

"Sjømanns tråden"


Espen^^
 Share

Anbefalte innlegg

Er det så lurt av en pakistaner (meg) å mønstre på båt når jeg ikke kan svømme?

Nja.. selv om du jobber på båt skal du jo ikkje ut å svømme.(forhåpentlig)..

Å viss du skal sømme får du bruke redningsvest eller overlevnings...

men hadde vært greit å øvd seg litt på å svømme..

jobber selv i på rescue fartøy på eko fisk og har lakt på svøm her ute ofte.

sommer og vinter .. men da bruker eg rescue drakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må uansett ta sikkerhetskurs for å komme offshore. Der må du svømme litt, men det er i overlevelsesdrakt som har oppdrift så det skulle ikke være noe problem hvis du ikke har vannskrekk. Må også komme deg ut av "helikoptersimulator" som går under vand og velter opp ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jobbet på KNM Trondheim og KNM Narvik i Sjøforsvaret.

Ocean Viking supply båt og Ocean produce standbye båt i nordsjøen.

har fagbrev som matros dekksarbeider.

jeg var nettopp på OLF kurs på nutec i trondheim med en som ikke kunne svømme!

denne karen veier 140kg+ i muskelmasse(tidligere værdensmester i knebøy), han skulle snu en livflåte iført overlevelses drakt med oppdrift.

snudde flåta rundt og fikk litt vann i ansiktet og et HÆLVETTE var løs!! :shock:

PANIKK er stikkordet her, instruktørene som skulle hjelpe han ble trekt under vann! :shock:

etter intenskjemping fra flere instruktører ble situasjonen roet ned og mannen kom opp på land. :roll:

han valgte selv å slutte siden vi skulle ha helikopter velt dagen etter :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å basere yrkesvalg på rykter og ting du har hørt er ikke noe lurt. Jeg kunne godt tenke meg å jobbe på rigg på grunn av fritid og penger, men tror supplybåt er mer givende. Folk som har gått over på rigg sier det er kjedelig der (rykter igjen:), men med båt så vet en jo mindre om hva som skjer framover. Må ta ting mer som de kommer, men dette er faktisk noe jeg bare tror.

Merker at noen "ser ned" på enkelte jobber, fx ferje. De som er verst er de som aldri har jobbet på ferje og dermed ikke har peiling på hva det går i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke så sort hvitt. Det kommer jo også an på hva slags stilling man har. Det er også stor forskjell på boring og produksjon sånn jobbmessig. Jeg tror også at mennesker har en tendens til å like det første man har gjort best. Hvis man går fra rigg til båt så kanskje man ikke synes båt er så mye bedre?

Det er jo ikke så mange som går fra rigg til båt, siden det er helt annen rotasjon på båt i de fleste tilfeller.

Har en kontrollromsoperatør på crewet mitt som jobba på båt før hvor han seilte rundt flere steder i verden. Det han savner mest er den friheten de hadde. Stå opp opp om morgenen og sette seg i sola og slappe av, ta en kald pils. Gå i land og oppleve nye steder. På rigg så er vel ting strengere og mer kontrollert, og man er hele tiden på samme plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så mange som går fra rigg til båt, siden det er helt annen rotasjon på båt i de fleste tilfeller.

Tror ikke det er noen.... vanlig å klage over hvor kjedelig det er på rigg og hvor bra båtlivet var, men å gå tilbake til båt er det vel ingen som gjør.

Er nok veldig forskjellig hva en gjør ja. Tror ikke standby båt er så veldig spennende akkurat. Båten min går på nederlandsk sektor, de stakkarene på standbybåtene er på 6 måneder i slengen.. Mye du finner deg i hvis du er fra Indonesia tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. har hørt om 3 mnd av og på, men 6 mnd er drøyt. Skjønner ikke at selskaper kan ha samvittighet til å gjøre slik mot ansatte bare for å dra ut maks profitt.

Tror faktisk det er noen som går tilbake til båt, men det er nok ikke så ofte. Har en ass. kranfører som nettopp kom fra båt, og han virker ganske misfornøyd (og negativ generelt) til alt, men å gå tilbake til 4/4 var ikke aktuelt... Men det er nok fordeler og ulemper på flere områder også, med rigg vs båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kontrollromsoperatør på crewet mitt som jobba på båt før hvor han seilte rundt flere steder i verden. Det han savner mest er den friheten de hadde. Stå opp opp om morgenen og sette seg i sola og slappe av, ta en kald pils. Gå i land og oppleve nye steder. På rigg så er vel ting strengere og mer kontrollert, og man er hele tiden på samme plassen.

Hehehe, det er det jeg jobber med ute....og ja, jeg kjenner meg igjen!

Savner det å se nye steder mest egentlig...oppleve noe annet enn kontrollrommet...men kommer nok aldri til å gå tilbake til båt igjen.

2/4 er en for bra ordning til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var ute med mob-båten noen ganger i sommer og spurte standby båten om vi kunne øve på å legge inntil. Da kom hele mannskapet og sto over rekka og så på. Hehe. Blir ofte ikke så mye tid til å kjøre mob-båt på rigg, det varierer litt, men den følelsen av å komme seg litt bort fra riggen og kjøre i fint vær er utrolig deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du legger i store bølger, men det skal være relativt pent før det blir tatt initiativ til mob-øvelse på rigg, men det kan være ganske store dønninger når man først kommer ned iforhold til hva det ser ut til fra dekknivå. Det er gøy det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du legger i store bølger, men det skal være relativt pent før det blir tatt initiativ til mob-øvelse på rigg, men det kan være ganske store dønninger når man først kommer ned iforhold til hva det ser ut til fra dekknivå. Det er gøy det :)

Må være rundt 3m på gjenomsnitt bølga (sig) .. skal det være noko gøy..

Men det setter sine spor på båtene har ombord har 2stk og begge har vi knekt på midten. slik at vi måtte sveise ein del av dem sammen.. er alu båter..

er sef ikkje knekt heilt av men ca 30 cm av fribordet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...