Gå til innhold

"Sjømanns tråden"


Espen^^
 Share

Anbefalte innlegg

Å ta opp igjen livbåter i tung sjø kan jo være direkte livsfarlig. Lett å sette ut, artig å kjøre men den skal ofte opp igjen da... Fort gjort å ryke noen fingre når en skal huke på.

fleste dødsulykker med mob-båter skjer faktisk når båten skal sjø settes.

(regner med det er mob-båter du mener og ikke livbåter, som er noe helt annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut i sola om mårran er vel ikke så veldig vanlig. men dagene avsluttes gjerne i sola med en pils i neven. ta f.eks søndagene når vi er ferdig kl.12 i maskinen. da har man god til til å slappe av i bassenget og ta seg ei iskald pils. (det er sabla godt når det er 50grader i maskinrommet).

dette er ting jeg sannsynligvis vil savne om jeg får jobb på rigg. samt det å kunne gå på land i havner rundt om i hele verden.

men som nevnt tidligere, blir savnet for stort er det ikke noe problem å dra tilbake på båt.

kommer nok ikke til å savne det at man ofte må stå både 1 og 2 uker ekstra uten å få noe ekstra betaling for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å basere yrkesvalg på rykter og ting du har hørt er ikke noe lurt. Jeg kunne godt tenke meg å jobbe på rigg på grunn av fritid og penger, men tror supplybåt er mer givende. Folk som har gått over på rigg sier det er kjedelig der (rykter igjen:), men med båt så vet en jo mindre om hva som skjer framover. Må ta ting mer som de kommer, men dette er faktisk noe jeg bare tror.

Merker at noen "ser ned" på enkelte jobber, fx ferje. De som er verst er de som aldri har jobbet på ferje og dermed ikke har peiling på hva det går i.

Jeg har prøvd rein PSV (supply båt) og noe kjedligere enn det finst ikke mener JEG da!

Samme melkeruta hver gang...samme kontainerene, samme havna, samme drit været osv osv... nei fy og fy... da stiller rigg hakket bedre ja, slepp vertfall slingringa her.

Når det er sagt jobber jeg i maskina. Men ombord en PSV går det vel stort sett i og huke kontainere, arbeid på dekk ombord enn rigg er litt mer varierende.

Ang ferje... hva mener du der? hva går det i da...for og spør dumt :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ødela wiren på vei opp i sommer. Akkurat i det vi huket på kroken så ga mob-fører gass framover slik at båten begynte å pendle på vei opp. Så wiren kom borti en kant eller noe. Det var ikke så dramatisk da, men man må jo følge med.

Jeg jobba også med en fyr som ikke løste ut kroken før vi traff vannet. Jeg prøvde å forklare hvor viktig dette var, men han ville ikke tro på det....

S. Hafsmo: De to ukene du sparer på å jobbe på rigg kan man jo heller bruke på å reise litt mer på fritiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut i sola om mårran er vel ikke så veldig vanlig. men dagene avsluttes gjerne i sola med en pils i neven. ta f.eks søndagene når vi er ferdig kl.12 i maskinen. da har man god til til å slappe av i bassenget og ta seg ei iskald pils. (det er sabla godt når det er 50grader i maskinrommet).

dette er ting jeg sannsynligvis vil savne om jeg får jobb på rigg. samt det å kunne gå på land i havner rundt om i hele verden.

men som nevnt tidligere, blir savnet for stort er det ikke noe problem å dra tilbake på båt.

kommer nok ikke til å savne det at man ofte må stå både 1 og 2 uker ekstra uten å få noe ekstra betaling for det..

Klart en savner mye av det med båt, spesielt det å få se andre plasser. Men som nemnt ja, kan ta igjen både det og alkoholen på dobbelt så mye fri enn som med 1-1 ordning. :wink:

En annen ting er overtids betaling og tillegg som er utarbeidet på offshore sokkelen. Meget meget god i forhold til båt.

1 uke ekstra her ombord utgjør en god del ekstra. \:D/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang ferje... hva mener du der? hva går det i da...for og spør dumt :?

Bare at noen går utifra at en jobb er sånn og sånn. For eksempel at jobb på cruisebåt går ut på å pule passasjerer og drikke parasolldrinker. Som typisk sies av noen som aldri har jobbet på cruise.

Samme med ferje "nei, det blir aldri noe særlig vær langt inne i en fjord, ingen utfordringer, samme manøvreringa hver gang.. blah.."

Feil begge deler, jeg har prøvd :) (Det er forbudt å pule passasjerer i de fleste rederi, drakk alltid Corona i crewbaren og det kan blåse noe jævlig innerst i fjordene!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta opp igjen livbåter i tung sjø kan jo være direkte livsfarlig. Lett å sette ut, artig å kjøre men den skal ofte opp igjen da... Fort gjort å ryke noen fingre når en skal huke på.

Jepp er sant det du sier..

Men vi driver med dette mykje , så begyner vi å få ein del øving..

å god komunikasjon er vikitg mellom mob sjøfør, anhuker og den som kjører mob darvid/kran ..

Etter som vi ligger i stanby/rescue så må vi beherske ein del sjø..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går jo med skikkelig trening. Har skjønt at det går mye i øvelse på nettopp det på standbybåter. Ikke mye vits med standbybåt hvis den ikke kan yte noe hjelp hvis det blir litt sjø. Ikke i nordsjøen hvertfall.

Den båten vi har på PSVn min er bare sorgen. Såvidt det går an å sette den ut uten fare for liv og helse når vi ligger til kai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på sjøen i over 10 år nå, i maskinen. Har aldri vært utenfor europa, men i de fleste østblokkland, Nederland,Tyskland,Danmark,England.

Nå er jeg i kystvakten og savner det å kunne dra på land i ukjente byer å ta en pils.

Har også tenkt mye på å søke på rigg, mest for 1:2 systemet.

Arbeide 4 mnd i året og være hjemme å skru bil i 8 tror jeg har passet meg bra :wink:

Som noen sier her kan man jo reise når man har fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan selvfølgelig reise når man har fritt, men det blir skjeldent til at man gjør det.

for de som vil prøve noe annet enn offshore vil jeg anbefale wilhelmsen. selv om det er mye tøv og uforutsigbarhet som f.eks at 8uker på og 8 av raskt kan bli 10 uker på og 7 av. de 2 siste turene mine har blitt 10 uker pga. div. forsinkelser. samt økospeed pga finanskrise.

men det å kunne reise jorda rundt og se på f.eks Singapore, Tokyo, Hollywood, Miami, New York, Tahiti osv. det å kunne ta seg en baier på soldekket ved bassenget med nye kamerater er og veldig godt. de fleste båtenen jeg har vært på har også hatt veldig godt miljø.

Derimot for de som har frøken hjemme som maser, er det nok rigg og 1:2 som er greia. frøkna mi blir IKKE spesielt happy når jeg ringer hjem og sier at det blir 2 uker lengre før jeg kommer hjem.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobba også med en fyr som ikke løste ut kroken før vi traff vannet. Jeg prøvde å forklare hvor viktig dette var, men han ville ikke tro på det....

Det å løse ut kroken før man treffer vannet er livsfarlig.

Hadde en ulykke pga det her ombord.. Kroken ble løst ut for tidlig, når du da senket båten så kom den inntil skutesiden slik at vekten ble tatt av kroken noe som gjorde at den løste helt ut.

Båten falt i vannet å to mann ble skadet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Silver jeg er mob båt fører og har vært det i mange år.

den ulykken du har vært vitne til, er ikke dagligdags for å si det sånn....

krokene som dere snakker om er av type henriksen krok og trenger båtens vekt for å løse seg ut, det vil si mob båt i forsvaret veier 3.5tonn (aluskrog) mens Nor Safe veier 2.tonn (glassfiber) da trenger båten 2-3tonns oppdrift for å løse ut...dette skjer ikke av seg selv...

å IKKE løse ut kroken før man treffer vannet er som nordleningene sier "å vasse mannskjit"!!! :shock:

en ulykke som faktisk oppstår er at krokmannen ikke løser ut og mob båten kantrer pga at den blir dratt etter waieren som er festet på midten av båten....

ikke rettet mot deg Mr.silver, sier bare det jeg mener :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Silver jeg er mob båt fører og har vært det i mange år.

den ulykken du har vært vitne til, er ikke dagligdags for å si det sånn....

krokene som dere snakker om er av type henriksen krok og trenger båtens vekt for å løse seg ut, det vil si mob båt i forsvaret veier 3.5tonn (aluskrog) mens Nor Safe veier 2.tonn (glassfiber) da trenger båten 2-3tonns oppdrift for å løse ut...dette skjer ikke av seg selv...

å IKKE løse ut kroken før man treffer vannet er som nordleningene sier "å vasse mannskjit"!!! :shock:

en ulykke som faktisk oppstår er at krokmannen ikke løser ut og mob båten kantrer pga at den blir dratt etter waieren som er festet på midten av båten....

ikke rettet mot deg Mr.silver, sier bare det jeg mener :wink:

Skjønner hva du mener, men dette spørs litt på utforming av båtskroget som mobbåten senkes nedover, her på båten jeg er så er det ingen fare å løse ut kroken før man treffer vannet, pga skutesiden skrår innover, men på båter der skutesiden går rett ned hele veien til vannet ville jeg vært forsiktig med å løse ut kroken.

men alle har forskjellige meninger, så må jo tåle at du er uenig :)

Vet godt hva båten veier forresten, har vært i forsvaret selv å der hadde vi den faren at båten kan hekte seg så båten blir "vektløs" å faller ned.

Pga skutesidens utforming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

startet min "Karriere" i garasja, noe som igjen gjorde at jeg ble lærling i Bergesen D.Y. asa, der var jeg 4 mnd ombord og 2 mnd hjemme, lenge var det, men fikk sett meg litt rundt om i verden å vannlata i alle verdenshava:)

videre så søkte jeg meg til Farstad Shipping å er fortiden ombord på Far Seeker som maskinist, overgangen fra tank til supply var stor, men jeg trives godt

fra maskinen på berge stavanger:

fbiiql5m3hkhwtuozynb.jpg

bilde fra Berge Banker, som var steam turbin på (til fremdrift)

wq9zyutem3szsk8dg0nb.jpg

meg i forhold til eine sylinderen på ein 9 sylindra sulzer

0mmxvsw1hu1z6mp8bnx4.jpg

far seeker, psv i nordsjøen, for tiden i kr.sund

kqlpm7p0hjsyj2u8km7i_thumb.jpg

far seeker på indre havn i ålesund

9tbav0x1urd5jwizvxgg_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...