Gå til innhold

"Sjømanns tråden"


Espen^^
 Share

Anbefalte innlegg

Mr. Silver: Da er faren som du sier at mob-båten skubber inntil båtsiden slik at den tar av vekta på mob-båten, og kroken spretter opp og mob-båten faller ned. Derfor bør kroken løses ut kun få meter over vannet.

På en rigg er uansett ikke dette noe tema ettersom den henger fritt i lufta. Det er ca 15m ned, så det er ok å løse den ut rett før båten treffer vannet.

Du vet sikkert dette, men jeg skriver det i tilfelle andre ikke vet det. Hensikten med å løse ut kroken er altså at den skal sprette opp automatisk i det båten treffer vannet. Pga da er det ikke noe vekt på kroken lenger, og wiren er slapp.

Hvis kroken ikke er løst ut (dvs spliten ute og håndtaket satt i "automatmodus"), og båten begynner å drive eller båten den er festet til er i fart, vil wiren stramme seg opp og ta vekt på kroken igjen, og man får ikke løst ut kroken. I verstefall kantrer båten med mannskapet.

På en rigg så er dette ikke et usannsynlig senario da det ofte er en del bølger. Hvis en kantrer under en rigg så er sjansen stor for at man blir slått mot riggen og drukner.

Kranfører som lårer ned båten med vinsjen har ofte ikke vært på mob-båt kurs på årevis og vet ikke dette, og det har gått bra hundre ganger. Så det er ikke sikkert at han sier noe om dette til nye folk.

Min erfaring er at enkelte tar veldig lett på dette. Jeg synes det er viktig at alle vet hva faremomentene er, og at alle vet hva de skal gjøre og følger med.

Bilde av en MOB-båt (Mann over bord-båt):

031rozq7838mwgfsqbvh_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

startet min "Karriere" i garasja, noe som igjen gjorde at jeg ble lærling i Bergesen D.Y. asa, der var jeg 4 mnd ombord og 2 mnd hjemme, lenge var det, men fikk sett meg litt rundt om i verden å vannlata i alle verdenshava:)

Hey, jeg var også i Bergesen, men som styrmann! Var mest på LPG, men etpar turer på Berge Chief hadde jeg da....husker ikke om Banker var samme størrelse? 289000 dwt tror jeg Chief var på.

Sluttet i 1998 jeg...er vel ikke mange nordmenn igjen der.

Heter vel ikke Bergesen lenger engang. Kun kortsiktig profitt som gjelder nå. Triste saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot for de som har frøken hjemme som maser, er det nok rigg og 1:2 som er greia. frøkna mi blir IKKE spesielt happy når jeg ringer hjem og sier at det blir 2 uker lengre før jeg kommer hjem.. ;)

det er det eg kommer til og slite med etter eg er ferdig på teknisk og skal løyse sertifikat. dama hyler og skriker nå når eg bare jobbe 1til 2 uker i slengen.

Når eg var på tank var det 6 uker. då var det heilt ekstremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sjømann, men jobber som serviceingeniør på maskinroms- og lastsystemer. Jeg reiser mye rundt i verden og jobber på forskjellige skip, så jeg synes det er veldig kjekt å se bildene og høre om deres erfaringer/opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Silver: Da er faren som du sier at mob-båten skubber inntil båtsiden slik at den tar av vekta på mob-båten, og kroken spretter opp og mob-båten faller ned. Derfor bør kroken løses ut kun få meter over vannet.

Du vet sikkert dette, men jeg skriver det i tilfelle andre ikke vet det. Hensikten med å løse ut kroken er altså at den skal sprette opp automatisk i det båten treffer vannet. Pga da er det ikke noe vekt på kroken lenger, og wiren er slapp.

Jeg vet nok dette, å det som jeg mente var faremomentet med å løse ut kroken for tidlig forklarte du med andre ord her.

Var det som skjedde her i rederiet, altså at båten "hektet" seg fast i skutesiden slik at kroken mistet belastningen sin og båten falt ned.

Viktig å tenke sikkerhet når man holder på sånn.

Er som de sier på flere av sikkerhets kursene, livbåter har tatt flere liv en de har rettet de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må melde meg inn i sjømanns klubben jeg å :) Har jobbet 3 år som gunner ombord på seismikkeren Bergen Surveyor har på den tiden vært innom store deler av Sør amerika og en del av Asia og Afrika, mange god minner fra havnene der om kring hehe.

Har nå byttet båt til Geowave Voyager som er ett nybygg ligger å plasker i Singapore nå venter på att den er så klar att vi kan seile til Indonesia for en liten jobb der.

Eller så er jeg med eier i Automote AS, jobber der når jeg er av båten, så hvis noen er gira på bil til sommers så er vi klar 8)

Er også MOB båt fører og vi løser ut kroken ca 1 meter over vannspeilet det funker greit og ingen stor risiko for å falle langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

far seeker på indre havn i ålesund

9tbav0x1urd5jwizvxgg_thumb.jpg

He he har sett mange slike på indre havn de siste årene, og drømt meg bort, da jeg jobbet på denne.

ad5b6hv17dtvdz5yc97e.jpg

Alltid irriterende når de største kom inn for å døpes og det ble liten plass å gå inn på indre havn, særlig hvis det blåste litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...