Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det begynner å nerme seg 18års dagen min og har kanskje tenkt til å kjøpe bil snart. Har så og si bestemt meg for å kjøpe e30 selvom jeg egentlig ikke veit mye om denne bilen, men liker utsendet. Så jeg trenger råd om ting jeg burde se etter når jeg er å ser på biler og gjerne forslag til forsjellige annonser.

I mårra skal jeg dra å se på denna

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... .svl=Bilde

Syns bilen ser veldig fin å strøken ut, liker best at e30'ene er så å si orginale og ikke er opp hora som mange e30'r er. Den ligger egentlig litt over budsjette mitt som er på ca. 25000, men får altids lånt litt penger.

Tror jeg kommer til å gå for 2 litern også siden jeg har lyst på sekser, men 2.5'n blirt fort litt dyr.

Så tar imot alle råd jeg kan få

Skrevet

Hei og velkommen til forumet :D

Det beste er egentlig å høre med eier om han er interessrt i å skaffe en tilstandsrapport fra merkeverksted. Hvis ikke, kan du jo koste den selv dersom du har veldig lyst på bilen.

Men de stedene du bør sjekke for rust er:

- Jekkpunktene under bilen

- Dørken, spesielt foran pedalene

- Gulvet i bagasjerommet

- Dreneringen ved hjørnene under frontruta

- Toppen av støtdempertårnene bak

Ellers får man en god pekepinne på tilstanden ved en skikkelig prøvetur i forskjellige hastigheter og underlag.

Lykke til med leting etter første bil :D

Skrevet
Takk for det :)

Ca. hvor mye ligger en sånn tilstandsraport på da?

Vil tro det koster rundt tusenlappen. Kan være en god forsikring mot skjulte feil.

Skrevet

Dette gjelder ikke spesifikt denne bilen, men e30`er generelt!! :)

Se først og fremst etter rust i jekkfester foran og bak...

Kan lette på teppe på gulvet bak framstolene å sjekke gulvets tillstand.

Ellers hør etter ulyder, f.eks dunkelyder ved prøvekjøring.

"Lek" litt med gasspedalen i førstegir å få bilen til å håppe litt, slik at du får foringer hjulopphenget bak til å vri seg litt..

er foringer defekt, vil dekke slå med en kraftig stål mot stål lyd.

Skrevet

jeg har vist vært litt lite aktiv her, men men. Har snakke med forsikkringselskapet nå (if) og de skulle ha 18 tusen i året for den 320'n jeg har linka til lenger opp i tråden med delkasko. Hvis den skulle stått på fattern hadde det blitt 9 tusen. :shock:

Noen som veit om noen "billige" forsikringsselskap jeg burde høre med? Hvis ikke det er mulig å få det litt billigere må jeg kanskje nøye meg med en 316 eller 318 :roll:

Skrevet

Dette med forsikring er ganske vesentlig da man er ung ja!

E30n du skulle se på så også meget ryddig ut, men det står solgt på den nå.

Som det har blitt sagt over er rust og atter rust som er drepen på disse bilene. Kan være lurt å legge på et lag med tectyl under bilen etter kjøp, spesielt hvis det er lenge siden sist. Påpasselig med vasking bak og oppunder skjermer. En gang om vinteren burde man rive ut innerskjermer og lister og vaske det skikkelig bak der, ellers vil saltet spise seg gjennom og lage rusthull.

En annen ting med E30 er at du kan banne på det blir noe småplukk nesten hele tiden, så skruing er noe du burde mestre selv, ellers vil utgiftene på verksted gå helt opp i spinninga.

E30 er og veldig tailhappy og jeg håper du vet hva du går til da bilen river løs i 90km/t og legger seg skikkelig sidelengs over motgående fil. Gode dekk er et must bak om vinteren, skal man ha nogenlunde feste.

Skrevet

E30 er og veldig tailhappy og jeg håper du vet hva du går til da bilen river løs i 90km/t og legger seg skikkelig sidelengs over motgående fil. Gode dekk er et must bak om vinteren, skal man ha nogenlunde feste.

en Smuule overdrivelse her? hehe.. bilen river ikke løs i 90km/t.

men de går temmelig fort disse bilene her! :)

Skrevet

Om vinteren selvsagt ja! Har skjedd for meg flere ganger det, så ingenting nytt. Et raskt girskift høyt på registeret så kommer ræva som en kanonkule. Men jeg liker det også jeg da :)

Skrevet
Om vinteren selvsagt ja! Har skjedd for meg flere ganger det, så ingenting nytt. Et raskt girskift høyt på registeret så kommer ræva som en kanonkule. Men jeg liker det også jeg da :)

hvor mange brøytekanter har du vært borti da? hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...