Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er mange sakkyndige her inne, så jeg tenkte jeg kunne spørre om litt hjelp... Bilen det er snakk om er 728IA, 98 model, gått 130000km.

1. Jeg har litt problemer med å få opp temperaturen på motor. Jeg kan kjøre i 20-30 minutter, og enda er ikke temperaturnåla rett opp... Kan dette være så enkelt som å bytte termostat? ser det "svetter" litt rundt termostathus. Kan det være så enkelt at jeg vil oppnå normal arbeidstemperatur raskere ved å bytte termostat/hus?

2. Jeg sliter som f... med å finne ut om det går an å skifte ut den pakninga på bildet her...

73hcaojm8xg2i6i2njck.jpg

Er sprukket og dårlig på begge sidene... Lurer på om jeg må skifte hele chromedetaljen, eller om det går å skifte kun gummipakninga?

Har prøvd å sjekke på realoem.com, og GS bildeler, men finner ikke selve pakninga... Hvis noen har peil så send gjerne delenummeret!

Flere bilder:

xvrsv7eu7bxbr8i7rrkp.jpg

gjfxdarvl8jmhcikhcof.jpg

wmmmrr3aazfwi0a2vrfz.jpg

2a2cx2w5cbqmwfvu2my3.jpg

Takker for alle svar!

Skrevet

1. Ja, det er typisk termostatfeil - dvs. en som åpner for tidlig eller er åpen hele tiden. Du vil ofte merke at tempen stiger i harde motbakker og synker når du triller nedover. Dette er generelt, jeg kjenner ikke E38 i detalj.

2. Har ikke peiling, men lurer på hvordan listene kan bli slik?? Vår '98 E39 har hele og fine lister.

Skrevet

1. Høres ut som en termostat konstant i åpen posisjon..

Bytt termostat OG termostathus samtidig. Ene slangeflensen brakk av på mitt bare noen måneder etter at jeg byttet vannpumpe og termostat. Det er av plast og blir sprøtt etter en stund. PS: Hvis ikke vannpumpa er bytta kan det også være en god investering i samme slengen. Tenker du ser på en tusenlapp i deler for de tre tingene. M52en skal bli fort varm. Min er varm etter bare få minutter, og nåla holder seg så alltid rett opp.

2. Har akkurat samme problemet på min. BMW-forhandleren skjønte ikke hvilken list jeg mente, og hadde ikke bilen der da, så vi ga opp. Men har sett i ETK selv også, og er usikker. Det er mange lister på bildene, og det gjør det vanskelig å se. Tror det greieste er å demontere og se hvordan det sitter. Håper gummilisten er løs, for hele chromelista er dyr.

Skrevet
NR. 9 er på ruterammen..

Jeg har noen brukte liggende, må sjekke tilstand før jeg lover noe..

0aszajenjkrcansqu6y9.jpg

Ser ok ut på et bilde jeg fant men.

Ja, er jo pakkninga mellom chromen og selve karroseriet.

Har du denne løs er jeg interessert! Takker for alle svar, skal gå til innkjøp av ihvertfall termostat/hus og få dette byttet kjapt!

Skrevet

listen min er også delt mange steder der. men den har vel ingen praktisk betydning. blir ikke no lekase eller no sånn. den leder vel bare vannet rundt døren så det ikke drypper vann inn i bilen når man åpner døren. men irriterende at den ser sånn ut da.

Skrevet
1. Ja, det er typisk termostatfeil - dvs. en som åpner for tidlig eller er åpen hele tiden. Du vil ofte merke at tempen stiger i harde motbakker og synker når du triller nedover. Dette er generelt, jeg kjenner ikke E38 i detalj.

Da ser det ut som at jeg må bytte termostat på 523en min. Har nøyaktig samme prblem. Er det farlig å kjøre lenge med hvis tempen ikke er helt optimal, eller går dette greit?

Skrevet

Blir litt ekstra slitasje på motoren, og så blir det lite varme i varmeapparate når kulda setter inn.

Har lest dette i noen bøker om race motorer og mener at tempraturgrensen lå på ca 72-75 grader, når slitasjen ble merkbart endret.

Mener å huske at 88-92 grader var vanlig før når jeg jobba som bilmek.

men at det brukes mer og mer 92 grader eller litt høyere nå.

Skrevet

Ok, da skal jeg bytte denne etterhvert. Temperaturen går ikke så mye under 90 grader, så regner med det går greit en liten stund til.

Skrevet
Ok, da skal jeg bytte denne etterhvert. Temperaturen går ikke så mye under 90 grader, så regner med det går greit en liten stund til.

Er plate dekselet ditt under motoren helt og på plass?

Mitt har falt av og det kan jo være tilfeldig, men etter det så bikker temp måleren seg fortere fra rett opp til en liten helling mot kald ved kjøring i nedoverbakker etc.

Tror jeg skal prøve å sette på nytt der før jeg hiver meg på termostaten.

Hos meg er det ikke akkurat en "normal" termostat til noen hundre kroner, men en stor dings som sitter ved vannpumpen.

Skrevet

Er plate dekselet ditt under motoren helt og på plass?

Mitt har falt av og det kan jo være tilfeldig, men etter det så bikker temp måleren seg fortere fra rett opp til en liten helling mot kald ved kjøring i nedoverbakker etc.

Tror jeg skal prøve å sette på nytt der før jeg hiver meg på termostaten.

Hos meg er det ikke akkurat en "normal" termostat til noen hundre kroner, men en stor dings som sitter ved vannpumpen.

Det vil være fornuftig å låse opp kombiinstrumentet når man har indikasjoner på lav kjølevanntemperatur på en E-38. Kjølevannstemperatur-indikatoren har en relativt grov indikering rundt rett opp posisjon, intervallet er ca 73-105 grader C for en 730d. Dette blir for unøyaktig til å diagnostisere og kombiinstrumentet med +/- 1 grad C

nøyaktighet vil gjøre det lettere å se en eventuell termostatfeil eller andre kjølevannsproblemer. En 728i som lekker/svetter rundt termostathuset kan i noen tilfeller få luft i kjølesystemet, dette kan gi en del problemer med varierende kjølevannstemperatur og slike luftlommer er skadelig for motoren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...