Gå til innhold

E30 Andreas s' turbo E30! solgt!

E30 Andreas
 Share

Hvem farge skal jeg lakkere toppdekselet i?  

60 stemmer

1. 1. Hvem farge skal jeg lakkere toppdekselet i?

• Hvit som motorommet, med polert skrift/striper?
      9
    • Svart som innsuget med polert skrift/striper?
      41
    • Helpolert
      10

Anbefalte innlegg

Joa,vil jo fungere,men ikkje optimalt av flere grunner.

1.Filtera gir en viss motstand,større ettersom tida går pga smuss. Dette vil da hindre trykket i tanken,og PCV(eller NCV som de nå vil hete) vil da få en dårlig funksjon. Størrelsen på slanger og koblinger spiller også inn på dette.

2.Pga punkt 1 vil oljekvaliteten hurtigere forringes grunna dette,og krever hyppigere oljeskift.

3.Pga punkt 1 vil motoren din sannsynligvis bruke meir olje enn viss du hadde hatt en ekstraksjon av veivhustrykket snarere enn friluft+motstand.

Kan også få lekkasjer på simmeringer,pakninger osv pga trykket.

4.Av miljøhensyn og for din egen helse kan dette være både ubehageligt og skadeligt i lengda da dette ofte trekker inn i kupe ;)

Vil påstå at min løsning i mitt forrige innlegg(det korrigerte) vil være den beste i dette tilfellet,da en motor med overlading setter større krav til systemet i tillegg!

Alltid kjekt med en god diskusjon,enig med deg der ;)

Ja er enig i at løsningen din høres veldig bra ut, menn har aldri sett denne løsningen på noen annen bil/bygge før?

det med at bilen får et høyere oljeforbruk er vell minimalt, en liten catchtank på en halvliter kan man kjøre utrolig lenge med. har selv sett dette.

menn at filtera må byttes er riktig.

det at dampen kan komme inn i bilen kan selvfølgelig hende, menn nå er det ikke sånn at oljedampen står som en røyksky ut av filtrene heller da, alt av stempelringer og tetninger er nytt så skal ikke være så ekstremt med gjennomslag. (menn på en turbo motor vill det på overtrykk allltid bli litt gjennomslag)

menn tilbake til din løsning, blir det riktig at turboen skal i teorien suge luft gjennom toppen?

og da vill jeg jo få oljedamp rett inn i mop huset og inn i ic'n og spjeldhuset, og forbrenningskammerne, dette kan da resultere i forbrent olje i eksos? (selvfølgelig i små mengder) :wink:

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 184
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei skal ikkje suge direkte fra toppen,her er det eg skreiv:

"Skulle vel bli bedre med en modifikasjon av min opprinnelige plan,dvs at du tar slange fra toppdeksel til separator og den andre til foran turbo. Da unngår du trykk ved belastning i veivhuset. Mutteren du sveisa på kan du da blokkere igjen."

Alså at åndinga går igjennom separatoren,kvitter seg med olja,og så inn før turbo.

Beste ville sikkert vært å hatt slange ut fra laveste PCV punkt på motor,så til separator,og slange derfra til foran turbo for å unngå mest mulig kontakt/forringing av veihusdampen til olja(tidligest mulig utskilling viss du forstår).

Er ikkje det at det akkurat kommer en oljesky utav filtera dine,men gassen i seg sjøl(hydrokarboner osv) som damper ut er skadelig.

Det eg har skissert er relativt likt(minus separatoren) det som org er å finne på turbobiler. Du bør ha en ekstraksjon utav veivhuset ditt,og ikkje bare belage deg på naturlig avdamping,slik du har skissert.

Slik ekstraksjon er det også på NA motorer(sugemotorer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for sent svar, har ikke hatt tilgang til pc.

Ja da forstår jeg hva du mener, :wink: høres virkelig ikke dumt ut, skal kikke litt på dette, menn hvordan ville du bygget catch tanken innvendig da? anslutninger i toppen og en skille vegg som er åpen i bunn? for at den skal skille dampen mest mulig, da det ikke er noe særlig og legge igjenn en oljefilm i ic, ic rør, innsugskanaler osv...

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en liten update:

Forsterket det bakre festet til giroverføringa, presset ut foringen og sveiste inn en stål hylse, så nå er gir overføringa komplett stum.

P3054267.jpg'

P3054268.jpg

nye løftere er kjøpt og montert:

P3054270.jpg

og endelig er motoren i bilen :D :

P3064273.jpg

P3064274.jpg

P3064275.jpg

P3064276.jpg

P3064278.jpg

P3064279.jpg

så da er det bare å begynne å legge opp motornettet, få laget noen tanker, og ic rør og blir nok en ny cooler. og litt annet småplukk :wink:

Gir overføringa ble super tight og fin, er skikkelig fornøyd med hvordan den ble, og den er nå laget for og tåle herjing, ingen plast/gummi foringer som gir etter og lager slark. :D

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da forstår jeg hva du mener, :wink: høres virkelig ikke dumt ut, skal kikke litt på dette, menn hvordan ville du bygget catch tanken innvendig da? anslutninger i toppen og en skille vegg som er åpen i bunn? for at den skal skille dampen mest mulig, da det ikke er noe særlig og legge igjenn en oljefilm i ic, ic rør, innsugskanaler osv...

Mvh Andreas

Har aldri sett en catch tank innvendig,men vil inbille meg at med 2 røranslutninger i toppen(inn/ut),skillevegg fra toppen og ned nett forbi enden på inn/uttak i topp og f.eks stålull i bunn.

Har du ikkje tilbakeføring til bunnpanne ville eg hatt et stigerør montert for å sjekke oljenivået i beholderfen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mvh Andreas

Har aldri sett en catch tank innvendig,men vil inbille meg at med 2 røranslutninger i toppen(inn/ut),skillevegg fra toppen og ned nett forbi enden på inn/uttak i topp og f.eks stålull i bunn.

Har du ikkje tilbakeføring til bunnpanne ville eg hatt et stigerør montert for å sjekke oljenivået i beholderfen.

jeg har en kompis som har laget en haug med catchtanker så det finner jeg vell ut :P en måling på nivået hadde nok vert lurt :wink:

takker for fine kommentarer :)

Mvh Anderas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig fan av arbeide ditt altså! Dette blir skikkelig bra :)

Jeg tror svart deksel med hvit logo og striper hadde vert finest.

takker :) angående dekselet vurderer jeg også og lage en litt røff stil, omtrent som det er nå bare sandblåst på nytt så det ikke blir sjoldete og så klarlakkere så det blir litt mørkere, og med blank skrift da selvfølgelig. :wink: må se ann litt, er ikke lett og bestemme seg :P

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Funnet ut mere av catchtanken? Har selv motor som er nybygd med nye ringer, og det lukter olje, og damper litt av filteret på catchtank. Lurer på å dra en slange inn før turboen, så all dampen blir forbrent i steden.

På f.eks volvo sine 5syl turbomotorer så går det en slange fra toppdeksel, ned til en plasttank(oljefelle) nede på blokka. I toppen av denne går den inn i veivhuset, og i bunnen renner olja tilbake i veivhuset. Fra toppen av denne går det en slange til røret før turbo. Og til innsuget så går det en vakuumslange med enveisventil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funnet ut mere av catchtanken? Har selv motor som er nybygd med nye ringer, og det lukter olje, og damper litt av filteret på catchtank. Lurer på å dra en slange inn før turboen, så all dampen blir forbrent i steden.

På f.eks volvo sine 5syl turbomotorer så går det en slange fra toppdeksel, ned til en plasttank(oljefelle) nede på blokka. I toppen av denne går den inn i veivhuset, og i bunnen renner olja tilbake i veivhuset. Fra toppen av denne går det en slange til røret før turbo. Og til innsuget så går det en vakuumslange med enveisventil.

nei er fortsatt usikker på hva jeg skal gjøre :P

Det som er et stort minus med og dra oljedampen inn i forbrenningskammerene er at oljedampen blir liggende som en tynn film i alt av ic rør og ic, og innsug, noe som ikke er helt bra.

pluss hvis motoren din ånder litt mye, så blir det ganske mye oljedamp som skal forbrennes. og mye oljedamp i bensinen senker oktan verdiene dine. som ikke er bra, :wink: for eksempel motvirker ikke dette akkurat tenningsbank.

så jeg heller mot å kjøre en ordinær catchtank, som er skisset før i tråden. :wink:

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får komme med en liten oppdatering:

Fått noen deler jeg bestilte fra usa, v-band klemmer, v-band m flens til 5 bolt T3 m/pakning, Tial 44mm Wastegate, og en ekstra tial v-band klemme.:

P3164307.jpg

P3164308.jpg

P3164309.jpg

bakplatebytte er snart fredig (reservehjulsbrønnen er også fjærnet):

P3164310.jpg

P3224318.jpg

dp påbegynt 3'':

P3224319.jpg

Og så har jeg dreid noen ekstra tial flenser som skal brukes fra wg og inn på dp, utrolig fine disse klemmene til tial (tetter godt med hun/han flenser og hel klemme):

P3224323.jpg

komplette tial v-band klemmer kan jeg få lagd hvis interesse for det, i stål, rustfritt eller aluminium, og den størrelsen du måtte trenge, (44 mm, 2'' 2,5'' 3'' 3,5'' etc...) Send PM

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...