NA Skrevet Oktober 1, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 1, 2008 Lodding er ikke no problem He he!! Ok, si fra da du har fått svar og hvis du gidder sleng ut delelista og pris.
325icab_88 Skrevet Oktober 1, 2008 Skrevet Oktober 1, 2008 Det man trenger er: M50B25 fra E34 eller E36... (må ha E34 bunnpanne og oljepickup) Motorledningsnett og hjerne. Motoroppheng og puter (Dette har de på koed) ligger under nye deler --> tuning --> motorombygging. Eksosmanifolder...sveiser eksos selv. Komplett kjølesystem. Girkasse fra E34/E36 Getrag 260. Bruker man E30 kassa vil den stå i feil vinkel, og blir da en del modifisering med giroverføring. Trykkende elekstrisk kjølevifte man setter forran radiator, da det ikke er god nok plass mellom motor og radiator. Her velger man om man vil koble den til termostat eller en bryter. Mellomaksel er jeg litt usikker på, men skal ikke være noe problem. Må også ha en avstandsskive til motorfeste på førersiden for å unngå at motor tar i bremsekraftforsterker. Noen bruker Golf 1 BKF. Bruker man denne slipper man å heise motoren på ene siden, men vil få en hardere pedal. 325ix bkf passer rett på, men er vanskelig å oppdrive Er egentlig ikke så utrolig mye jobb om man har delene klare
Dan327t Skrevet Oktober 1, 2008 Skrevet Oktober 1, 2008 Mulig jeg skal kjøpe en e34 525 til å bruke i vinter, så da er det jo perfekt=D
NA Skrevet Oktober 1, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 1, 2008 Ja ja, dette blir bare greiere og greiere det Det cd prog. de hadde er jo et greit hjelpemiddel. Men hvis man bruker den skiva for å heise motor på førerside, blir ikke da girkassa stående på skakke også???
325icab_88 Skrevet Oktober 1, 2008 Skrevet Oktober 1, 2008 Blir litt på skakke, men er ikke verre enn å modifisere giroverføringen litt.
325icab_88 Skrevet Oktober 1, 2008 Skrevet Oktober 1, 2008 Mellomaksel tar man fra E30 M3 eller E36 328
Fliid Skrevet Oktober 2, 2008 Skrevet Oktober 2, 2008 www.bmwe30.dk EWSII modul + nøkkel kreves for og sette i en M52B28, men gir deg ingen problemer. Tut og kjør. Er litt mer guffe i 2.8 kontra 2.5, er jo snakk om ett helt annet NM. Derimot skiller det "kun" 1 HK. Men HK er ikke alt ; )
LianLi Skrevet Oktober 2, 2008 Skrevet Oktober 2, 2008 EWSII modul, ECU og nøkkel må være fra samme bil (kodet sammen) eller at en BMW forhandler gjør dette for deg. Det er en god del mer guffe i 328ien, de trenger bare å bli frigjort. M50 manifold, porta gasspjeld, åpent luftfilter med avskjerming mot motorvarme og 3,15:1 diff (325) så er 328en faktisk like rask/raskere enn e46 330i i en e36, (220-225hk ca) altså 0-100 på 6,5 Sek. 328 motoren har mye potensialet ved NA tuning i motsetning til 325en. I en e30 med alt dette så tror jeg kansje at man tipper under 6 sekunder også. Kan også gjøres enda raskere med USM3 kammer, underdrivepulleys osv. (240hk).
oddis Skrevet Oktober 2, 2008 Skrevet Oktober 2, 2008 M52 motoren er kurrant den. Alublokk og mer guffe tilgjengelig enn det står på papirer ved litt enkle justeringer (se over). Alublokk = mindre vekt. Husk å kjøp ny pakning til oljepickupn, samt ny bunnpannepakning da du skrifter dem - OBS! Kjøp ORGINALE, med både gummi og metallstruktur. Ryker de etterhvert har du et jævlig plassprolem å få fiksa det. E30 temperatursensor må du kjøpe til motoren, som har E36 sensor, som ikke korresponderer med E30 måleren (annet system). Du må også modde til radiatorslanger ut og inn på varmeregister (til varmeapparat). Skal du ha servo må du også modde/lage nye servoslanger til M50 servopumpa. Skal du ha ekstern oljekjøler av større dim må du også lage braketter til denne. 328 kassa har stor hardy, i likhet med M3 3L (5trinns), så begge kassene passer på motoren. Mellomakselen er som 325icab_88 sier. Skal du derimot ha vanlig M50 kasse (B25 .feks) har disse oftest den lille hardyen, og da må den vanlige akselen brukes, til B25. Til sist vil jeg bare si en ting: Gjør ting SKIKKELIG første gangen, så slipper du å kjøre i 3 uker, merke at pakningen du skulle ha bytta og annet småtteri går til hel****, og du ender opp med å demontere alt sammen igjen, og på et jævlig trangt sted - i motorrommet. Klaske nedi en motor er lett, men å få alt til å fungere BRA, er søren meg ikke så enkelt.. Det å tenke forbi nettopp at man skal gasse, og ikke tenke hva som skjer da man eventult begynner å piske ting på banekjøring. Da kommer ofte "johanløsninger" skikkelig godt fram, og gjerne ødelegger dem skikkelig.. Koster fort 30 lapper å få en fornuftig M50B25 konvertering i havn, alle deler inkl.
NA Skrevet Oktober 2, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2008 Hei, hei!! Takker for alle svar og opplysninger Beg. å få en god oversikt over hva dette innebærer, og er i full gang med planl. samt anskaffelse av deler. Enig med Oddis om at ting bør gjøres ordentlig med en gang. Er jo lettere det enn å måtte rette på sløvheter og snarveier senere da man skal bruke tida på banemorro Det som ser ut som den største utfordringen hittil er nemlig å få B.T til å synes dette er like morro som oss bmw entusiaster....... Men får sette seg ned å skrive et saklig å nøye brev til dem om hva som er planen og hva som skal benyttes under konverteringen... Så må vi vel bli enige til slutt??? Ser jo andre har fått dette godkjent etter noen runder med div. avklaringer.... Så vi prøver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå