LHrightye39 Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 Hei, Jeg var igår å såg på en BMW av typen som står i tittellinjen. Ble imponert over at bilen var så fin da den tross alt er 11 år. Fikk se kvitteringer på at diverse stag, foringer etc under bilen var bytta, bremser og støtdempere var også bytta. Bilen har gått ca 230 000km og har komplett servicehefte. Gikk også over undersidene av dørene, bagasjeluken(selv om det var sedan ) og panser uten å finne rust. Vannpumpa har også blitt bytta, da jeg hadde hørt disse var trøbblete. Eneste tinga jeg egentlig lurte på var at når jeg tok kickdown, det er tiptronic eller steptronic, vet ikke helt forskjellen men det kan sikkert dere svare på , så kom det en slags kaklelyde eller skrapelyd under bilen, like under albuestøtten. Lurte fælt på hva dette var da det kom kun da jeg nesten sto i ro og gav på. Noen som vet hva det kan være? Er vel ikke girkassa, da den er mer under girstanga og fram mot motor? En ting til... Da jeg skrudde opp oljepåfyllingslokket, var det et tynt belegg (1mm) med brunt oljestøv hvis noen har peiling. Tenkte med en gang at toppakning hadde vært kaputt hvis vannpumpa hadde gått, men det skal vel være et slags nødsystem som stopper motoren før det skjer? Men tenkte i ettertid på at hvis det hadde vært vann ville det vært mer sirupaktig, eller hva? TUSEN TUSEN TAKK for alle svar! Er helt ny på BMW og håper på at dere kan hjelpe meg med å gjøre dette til en god start på mitt forhold til BMW
Nytern Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 Det brune belegget under lokket er ihvertfall ikke noe skummelt. Ellers lar jeg ekspertene her svare på de andre spørsmålene. Stort pluss at slitedeler er byttet ihvertfall!
aloebiz.net Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 Det brune belegget kan komme av småkjøring.. korte turer før motor blir stoppet igjen. Ta en real langtur så forsvinner det nok. Det kan også komme av gåen toppakning. Vann lekker inn i olja. Se om det er vanndråper på peilepinne.
Nytern Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 Men det blir da vitterlig ikke brunt belegg om en har kjølevann i olja... Alltid trodd at kjølevann i olje = "melk".
Sir Hofstad Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 Vann i olje gir et kakao farget belegg. Men kan være kondens. Lyden kan være problem med kasse... Ville sjekket for lekkasjer og feilkoder, og sjekket nivå.
LHrightye39 Skrevet Oktober 5, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2008 Det er i grunn den kakkle, smådunke lyden som gjør at jeg stusser på å kjøpe bilen. Har fått time hos NAF og de vil vel muligens klare å si meg hva den lyden er? Trodde da girkassa ikke stakk så langt bak? Hadde håpet at den lyden evt var fra mellomakslingen som har en gåen foring eller noe? Er det ingen som har hatt samme problem her?
Johs77 Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 Hmmm. Litt vanskelig og si om d er samme, men jeg har en slags rassle lyd ved pådrag på samme bil. Da en kompis var på besøk, hørte jeg tilsvarende lyd på hans bil også. Samme bil, men med manuell gir.... Gi en tilbakemelding da hvis du finn utav d
LHrightye39 Skrevet Oktober 5, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2008 Hmmm. Litt vanskelig og si om d er samme, men jeg har en slags rassle lyd ved pådrag på samme bil. Da en kompis var på besøk, hørte jeg tilsvarende lyd på hans bil også. Samme bil, men med manuell gir.... Gi en tilbakemelding da hvis du finn utav d Hvilket fartsområde er det snakk om? Her er det kanskje fra 0 til 30-40km/t...hvis eg f.eks sakker av til 20km/t og gjør det samme mener jeg å huske at lyden ikke var der
tomerikk Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 Sjekk varmeskjold på høyre side av gir/eksos blir ofte deformert. Spesielt utsatt om bilen er senket. det gir den lyden.
LHrightye39 Skrevet Oktober 5, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2008 Men det er vel lite sannsynlig at det er girkasse, er det ikke? Da skulle vel ikke lyden komt fra under albuestøtten?
tomerikk Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 Lite trolig girkasse, kan og være hardyskivve eller støttelager på mellomaksel men setter en tier på varmesjoldet.
Johs77 Skrevet Oktober 6, 2008 Skrevet Oktober 6, 2008 Hvilket fartsområde er det snakk om? Her er det kanskje fra 0 til 30-40km/t...hvis eg f.eks sakker av til 20km/t og gjør det samme mener jeg å huske at lyden ikke var der Det er hele tiden med meg rundt 3-4000 omdr og litt pådrag. Så skal sjekke d varmeskjoldet som var nevnt her Men er sikkert ikke samme som hos deg. Hørtes litt merkelig ut at den forsvinner. Håper du finner utav det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå