Nytern

Medlem
  • Innholdsteller

    4934
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    29

Nytern vant dagen sist Desember 8 2018

Nytern hadde mest likt innhold!

Om Nytern

  • Rang
    Heller oldschool sloth enn hipster slut
  • Bursdag 09/03/1983

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Hedmark
  • Kjøretøy
    F10, Lada, Fiat osv

Nylige profilbesøk

1641 profilvisninger
  1. Håhå! Jeg husker din Excursion! Nummeret før jeg føler jeg kopierer deg nå! F10 med dieselsekser, E34 520i og noe fra junaiten med V8! Jeg er egentlig litt forvirra, men vet at jeg ikke vil ha en typisk trang pickup. Sett litt på Silverado og F250 og, men prisene! Hjelpes! Tenk hvor billige disse er i statene, kontra f.eks en F10. Bakvendt! E34! Jeg drar den videre med Larsinnj under her! Håi! Tusen takk! Ja, den begynner å bli bra nå! Smellen er for det meste fikset, gjenstår å se om eksperten jeg bruker anser panseret med sine små bulker for å være reddbart! Front er byttet med brukt vare, i den eksotiske fargen petrol mica metallic. Plastbiter er også byttet, og bilen fikk nytt skilt! Ser egentlig ålreit ut som den er, sprøtt nok! Men, tanken er å få tatt den lille lakkrusta som er, og å få bilen helt over i sin egen farge igjen. Ladaen kjøpte jeg tilbake i fjor vinter! Den levde med en kakse i Drammen som brukte den som tullebil. Nøklene stod alltid i, og alle naboene fikk bruke den. For det meste ble den misbrukt, og hadde det ikke godt. Etter oppholdet sørafor har den fått litt ny rust i kanaler, men dette skal fikses! Ellers går den som en drøm, og jeg har faktisk ikke kosta på den noe annet enn servicen den fikk da den kom hjem. Ett år med hard bruk, 0 problemer. Bra greier! Håhå! Tusen takk! Endelig fikk jeg mitt småbruk! Langt oppi fjellet, like ved et vintersportsted. Skikkelig trivelig plass med en i mine øyne helt fantastisk utsikt! Ladaen er en super vinterbil, helt enig! For å kunne forsere min bratte bakke, dytta jeg gamlebatteriet fra traktoren i bagasjen, og de ekstra 50 kiloene gjør underverker hva angår grep! Legger ved et bilde av utsikta fra stua! Skimter verkstedet såvidt i kanten her. Verkstedet fyres med Jøtul og gulvvarme, og det er så koselig! Noen dager rusler jeg ut, fyrer i ovnen, setter på litt musikk og bare kikker på bilene. Andre dager er det full on mekking med bannskap og jubel om hverandre! Låven er Ladaens garasje, der har den det fint!
  2. Hun er både vakker og god, frøken E34! Faktisk så god at jeg har begynt å tenke på å erstatte F10 med en mer gårdsvennlig pickup. I helga har jeg lånt en -18 mod Hilux, men det hele blir litt for kirkebenk for meg. Så, F10 er trygg midlertidig! Neste jeg tenker å prøve er Toyota Tundra! En helt annen bil, med svær V8 og langt mer amerikanske trekk. Vi får sjå! Jeg har virkelig slitt med bakken min i vinter, og synes det er litt kjipt å ha en så dyr bil som jeg ikke får brukt så mye som jeg skulle ønske. Time will show! XL7 er ihvertfall godkjent og har fått igjen sine skilter! Godt å høre dens dvaske V6 summe igjen. Gode biler egentlig, hvis en ikke er jålete. Overraskende god komfort! Oi! Må slenge med et bilde av Ladaen og da, så den ikke føler seg utelatt. Den har fått mer tidsriktig belysning, og koser seg veldig med vinter, snø og salt!
  3. Hoi! Jeg har vært litt nedfor i det siste, derfor dårlig med oppdateringer, tross en hendelsesrik tid for bilene! En dag var det så glatt her, at hverken F10 eller E34 kom seg opp, tross nye Hakka 8. Da jeg hadde et kurs jeg måtte møte på, lot jeg fruen forsøke å taue meg opp. Hun i min Suzuki XL7, jeg i E34. Midt i bakken mister XL7 grepet og sklir bakover. Rett inn i fronten på E34, før jeg rakk å komme meg unna. Huff! Har fått rettet skadene ganske bra, men må nok se meg om etter et panser i brokatrød etterhvert. Innmat i nyrer gikk med, så denne er bestilt. Samt lakk, brakett og festemateriell til skilt, ned til beskyttelseskapper for skruer! Gøy! Nytt skilt er også på vei. Og, kjipt med ny plast i senter, og falmede lyktegriller, så disse er også på vei. Fant nye billige, til 130 kr pr stk. Ellers har jeg bestilt indre baklykter til F10, da den ene helt av seg selv fikk en gjennomgående sprekk i vinter. Hella og greier, så ittno tull! Ikke at det hjelper, da en av de originale jo plutselig fant det for godt å sprekke. 😉 Har dessuten bestilt en haug deler til XL7 for å få den gjennom EU. Aldri mer skal jeg slite med å komme meg på jobb! Midt i uløkka mottok jeg en hyggelig pakke fra en av forumets meget aktive E34-sjeler! Svarte stoffmatter, i utmerket stand! Dette løftet bilens interiør vesentlig. Ellers har jeg fått airbag-sensor emulator, så nå skal jeg snart bli kvitt den kjipe lampa jeg fikk etter bytte av stoler! Bildene er nok litt kjipe og mørke, men det får gå! Ja, og forresten! Oppi alt dette, bestiller jeg hele tia småting jeg kommer på at E34 mangler. Nå i kveld kom jeg på at ene bagasjeromslampa mangler, så en stk er nå på vei fra Latvia til den nette sum av 90 kr inkl frakt. Splitter ny! Billig! Ellers, mye tid går på å holde alt i gang i kulde og snøfjas. Traktoren jeg fikk med da jeg handla småbruket har trengt endel oppmerksomhet siden snøen begynte å lave ned. Jeg er ingen naturlig begavet mekaniker, men jeg får det da til på et vis. Mitt problem er at jeg er for nøye. Og, jeg forventer at alt skal gå perfekt første gangen. Så, litt banning blir det. Godt er det da at jeg kun høres av ulv, bjønn og fjøsnisser! Legger ved bilder av noen av farkostene jeg har i mitt navn pr nå. God natt!
  4. Men, Fredrik! Du har vel takluke?! Det mangler jeg! Hadde bytta lyktespylere for takluke any day!
  5. I dag var det endelig kaldt nok til at saltet ikke klamrer seg fast til bilen! Koselig å kjøre E34 igjen. Den har nå fått endel nytt i interiør. Mangler litt av hvert, så beige/svart får være temaet. Trivelig med armlene, korsryggstøtte og skinn! Fant ut i går at siden setene kommer fra en eldre E34, må jeg skjøte inn en bit av ledningsnettet, samt en liten modul? fra passasjersetet som stod i bilen fra før. Ja, og dytte en airbag bypass dings i denne boksens kontakt. Blir vel bra til slutt! Teppe er renset, og skinn skal få en runde med colourlock! Ja, også må jeg skaffe nye gulvmatter! Men! Makan til smooth kjerre!
  6. Tusen takk! Ja, det må sies! Ok, dette fikk E34 av pleie før skilter: -Største Varta batteriet jeg fikk plass til under setet -Div armer og stag -Eksos fra midt under bilen og bakover inkl nye oppheng og div smått -Viskere -Spylervæskepumpe -Div pærer instrumentpanel/dash -Slitasjevarsler bak -Bunnlister dører -Deksler motorrom -Nokian Hakka 8 -Luftfilter -BMW 5w/40 motorolje med filter Sikkert mer og. Dette i løpet av én mnd. Jeg skulle koste på meg andre servicedeler, men bilen hadde forrige service hos BMW på 132k km (mange år, få km siden) og tenkte at f.eks tennplugger sikkert tåler stillstand. Skiver og klosser, samt 1 eller 2 kalipper fremstår også som nye. Sånn ellers så har bilen fått en feit Pioneer spiller jeg hadde liggende, samt forsterker og 8" digital designs i bagasjen. Fin lyd uten at en mister noe særlig bagasjeplass! Dytta inn VH1 TOP 100 fra 80 og 90-tallet i går, så bilen får musikk den er vant til fra da'n var noens pride and joy! Ikke at den ikke er det nå, altså! Hva er neste på lista? Jeg veit neimen ikke! Eller, jo! Inn med skinninteriøret jeg kjøpte med bilen. Førersetet har elektrisk korsryggstøtte, noe setet som står i bilen fra før ikke har. Regner med at dette fint lar seg koble opp. Jeg lot virkelig hjertet bestemme her, og fruen fikk i kveld høre hvor mye bilen har kostet meg pr nå. Hun synes nok jeg er litt gæren, men da har hun jo rett. 😉 Jo, i går fikk jeg til automatkassas S mode. Dårlig bryter, full av alskens smørje fra fordums tid. Artig at ting fungerer! Huff! Prøvde legge til noen bilder via tlf uten hell.
  7. Sveigis! Jammen, det føles bra å være tilbake og! Litt takket være deg, vil jeg påstå! Du fant meg på FB, og leda meg tilbake hit! Jeg har en trivelig oppdatering på lur! Haha, Andreas! Du er herved invitert til ødegokk! Her laver det ned! Jeg må innrømme at jeg tenkte litt på deg da jeg fant meg E34! Tenkte at vi nok har litt lik smak! F10 og E34. Bra kombo! Jeg lovde en kompis å holde litt utkikk etter gammel BMW for han. Gudene vet hvorfor, men rett som det er ber folk meg om å finne dem en bil. Problemet med dette, er at jeg litt utilsiktet havner på Finn-kjøret igjen, og da er det gjort. Denne fant jeg i Volda, hos en hyggelig kar som faktisk henger her inne! Link ble sendt til kompis, men han skjønte nok ikke helt hva han så på. Han endte forøvrig opp med en megaribba E39 (levert uten spredere fra fabrikk) som nå har fullt havari på kjølesystem. Eller, vifta spratt av, og hoppa inn i radiatoren, med all morroa dette fører med seg. Huff! MEN! Jeg klarte jo ikke å gi slipp på denne E34'en, og sjekka annonsen rett som det var. Ingen slo til. Prisen ble senka, og etter noen dager på 11k, måtte jeg bare ringe selger. Jeg vet jeg kjøper bil når jeg ringer. Da mener jeg business! 😛 Jeg pruta ikke, og betalte 4k ekstra for å få med svart skinn. Har enda ikke fått inn dette da, siden jeg har prioritert å gi bilen en skikkelig oppstrekk hva angår det tekniske nå før EU. Alt i alt har bilen nå kosta meg 28k kr. Dette inkl. henting, kostnad for selve EU-kontrollen osv. Egentlig en helt grei sum, og det beste med å få gjøre litt vedlikehold selv, istedet for å kjøpe noe som er up to date med litt annen pris, er at en får et forhold til bilen. Og, en vet hva som er gjort. Oi! Jeg har mat i ovnen, hvorfor tar jeg av med skrivinga? Uansett, tusen takk! Og, din fars gamle F10 har det fint. Den skal få nye lykter på bakluke nå, da disse har fått den tydeligvis ganske vanlige sprekkesjuka. Blir bra! mabeta! Ja! Jeg vet ikke hva det er, men når jeg leser nicket ditt, ser jeg for meg en kjempeskummel pokemon! Best jeg føyer meg etter deg, nå og for all fremtid! Så, siste nytt i E34-saken! Kl. 15:11 i dag, ble bilen EU-godkjent. Vegvesenet stengte kl. 15:15, og kl. 15:15 var jeg der. Heldigvis slapp de meg inn, selv om de i utgangspunktet hadde låst for dagen! Tommel opp! SKILTER!!!!! Det føles helt sært, og jeg tok meg selv i å føle meg skikkelig rampete da politiet passerte meg i det jeg la ut på ferden hjem fra jobb nå nylig. Trivelig! Jeg hadde bare ratta èn E34 før denne, en ganske sliten E34 M5 touring. Nå, etter bytte av en ganske grei mengde deler på denne, føler jeg meg veldig heldig som endelig har en så grom gammelbil stående til disp! Vet ikke helt om det er noe poeng at jeg lister opp ting jeg har gjort til nå, men for å ha en slags logg, for min egen del vel så mye som for innholdet i tråden, kjører jeg på ved neste anledning! God kveld videre, folkens!
  8. Haha! Wow! Jeg har ikke glemt bimmers! Har snoket litt rundt her inne, men har rett og slett vært litt slæppis, siden jeg tenkte lage en større oppdatering etter at jeg fikk skilter på mitt nye tilskudd! Jeg har som nevnt (tror jeg) handla småbruk, og i den anledning har jeg sulla ekstremt mye med mye rart jeg ikke kan. I dag har jeg satt meg inn i hele greia rundt dette med traktormontert snøfres. En ny verden! Vil ikke si jeg er tunglært, men jeg liker å gruble, analysere, fundere før jeg hiver meg ut i ting. Dette funker dårlig når snøen plutselig laver ned! Oi, avsporing! Det jeg vil frem til, er at jeg har vært litt utenfor mitt element i det siste, og at jeg for litt siden kjøpte meg en nok en gammel sliter fra bilmerket over alle bilmerker, for å komme litt inn på rett spor igjen. Se! En E34! Min første! Mye har skjedd med denne siden den kom hit for ca 1 mnd siden, noe jeg tenkte fortelle litt om. Nå nærmer jeg meg ihvertfall skilter, og kan endelig begynne å bruke den. Vi snakker smooth -95 520iA. For en cruiser! Bilen har gått 150k km, og har nok hatt det relativt greit til den kom i mitt eie. Litt har det vært å ta tak i, men det må en forvente! Bilen er ikke strøken, men en merker fort at den har få mil på baken. Rustmessig er den dessuten veldig bra. Den har noe kosmetisk i forkant på forskjermer, samt noen flekker her og der. Men, dette er bagateller i den store sammenhengen. En gang i tia har den nok hatt et batteri med inkontinens, så den har en gammel skade i gulvet, som er utbedret før den kom hit til meg. En fin fiks, men tenker det kan gjøres bedre. Ja, og F10'en! Den har nå fått ny olje på kasse og motor. Bytter motorolje hver 15k. Neste for denne bilen er nye baklykter på bakluke, da jeg mens jeg fiksa eksos på E34 i går plutselig så fukt, samt gjennomgående sprekker i disse lyktene. Wow! Ikke bra etter 89k kjørte km, men dette er visst ganske normalt. Dessverre. Skjerpings på meg, ihvertfall! Men! Så koselig å være savnet! Nå blir dere ihvertfall ikke kvitt meg! 😛 Har dere snø forresten? Se, her er nåværende stemning på gokkbruket! Grombilene står inne, selvfølgelig! E34 har forresten fått Hakka 8! F10 og! Fungerer denne videoen, tro? Jeg er litt ute av trening! e34fun.mp4
  9. Hoi! Tusen takk, TRF! Spørs om den må avlegge deg et besøk! Det hadde vært veldig stas for undertegnede, ihvertfall! Otis! Jeg husker deg også! Så trivelig! Tusen takk! Gabz! Aha! Will do! Jeg får oppdatere innlegg nr 1 kanskje, det blir sikkert mest ryddig. Jeg er litt ute av trening hva angår forumering, men det kommer seg vel etterhvert! Tusen takk! StigJ! Tusen takk! Og, du er for snill! Var skikkelig trivelig å være litt uformell dekktester! Ja! Gardsblogg it is! Hvis det er innafor da? Jeg har store planer! Marius! Tusen takk! Makan! For en velkomst, da gitt! Je blir litt emosjonell! Hei, Gorg! Tusen takk! Spennende greier kommer! Jeg lover! Så koselig å bli ønsket velkommen av så mange, så mange som jeg selv husker godt! Fredrik! Gratukondolerer med salg av din F10! Makan, det må være litt vemodig etter så mange fine turer! Ja, denne bilen har det godt! Har dessverre ikke fått shina den som den fortjener enda, men nå er jeg i ferd med å forlate borettslag (med bilvaskforbud) til fordel for gård med isolert verksted. Så, nå er det håp om at jeg endelig skal kunne gi den pleien den fortjener! Koselig å se deg igjen og! papertiger! Jammen, det er meg en ære! Tusen takk! And-reas, gamle sjøulk! Når blir neste mini-meet? Forrige gang møttes vi veli TRF-land? Det var trivelig! Shattered! Hola, amigo! Ja! Ok, nå skal jeg være knusende ærlig på egen bekostning her. Jeg var rett og slett for breial for disse fancye sportssetene, de i F30. Rakk ikke engang å forlate Norge, før jeg innså at hoftene mine trengte en helt egen ferie, unna både meg og bilen. Vel fremme i Tyskland, brukte jeg ei uke på restitusjon, før jeg måtte kjøre de sure milene hjem igjen, med lett slagside, siden jeg ikke passet inn mellom sitteputas sidestøtter. Der er F10 med komfortstoler vesentlig bedre! Jeg er helt overveldet. Tusen takk for velkomsten, folkens! Denne gangen blir dere ikke kvitt meg! 😛
  10. Hoi! Dere husker sikkert ikke meg, men jeg hang her for noen år siden. Ganske aktivt! I det jeg forfattet en pm til godeste TRF her inne, kom jeg plutselig på at jeg savner bimmers. Jeg må legge meg nå, men bare for å gi meg selv det akk så nødvendige rævsparket, kjører jeg i gang i natt! Jeg har handla meg gard! Denne stjeler litt tid, men tråd blir det! Endelig garasjeverkstedlåvegreier! Je fortsett snart, men nå erre senga! Vi talas!
  11. Tusen takk, Fredrik! Plutselig ramla det inn en mail her, inneholdende et høflig innbyttetilbud. Jeg må ha noen lapper ekstra, men skal jo ikke prute på 525, så håper at dette går i boks. Så lenge bilen har vært i din familie, vet jeg at den er bra. Det er bankers!
  12. Kondolerer, Fredrik. Denne bilen prøvde jeg å snappe opp rett før helga, var vel da den ble lagt ut? Selger kunne ta min F30 i innbytte, men slutta plutselig å svare. Før vi kom til mellomlegg osv.
  13. På tide å konkludere. Da har dekkene loset meg trygt gjennom vinteren 2016/2017. Joda, vi kan enda få skikkelig vinterføre her i gokk, og vi kommer definitivt til å oppleve glatt føre som følge av smeltevann som fryser mot kvelden. Men! Sommeren kjem! Siden vi nå har herlig, bar asfalt igjen, har jeg kjørt både E39 og F30 litt opp mot grensene (under mer eller mindre lovlige rammer, selvfølgelig). Har da utført følgende tester med X-Ice XI3 på F30 og Contivikingcontact 6 på E39: Bremsetest 80 til 0 på bar asfalt Bremsetest 80 til 0 på våt asfalt 80km/t rundt en ganske krapp kurve (80-sone) Hard akselerasjon er ittno poeng. Hverken E39ens 150hk eller F30ens 116 klarer å utfordre grepet nevneverdig under akselerasjon Jeg kan faktisk fint summere opp resultatet i relativt korte ordlag. Det er som jeg alltid har tenkt; X-Ice 3 har en noe hardere gummiblanding, og dets karakteristikker er langt mer sommerdekkaktige på både bar og våt asfalt. De oppleves rett og slett som veldig trygge! Ved skikkelig hard nedbremsning, dvs foten planta på pedalen opplevde jeg LANGT mindre assistanse fra ABS i F30. Bremsedistansen var også vesentlig kortere. I kurve var inntrykket det samme. Herlig grep, veldig som et ålreit sommerdekk. Jeg kommer egentlig ikke til å kose meg like mye med overgangen vinter/sommer på F30en i år, da forskjellene neppe vil være veldig markante v/normal kjøring. Med E39 på Conti opplevde jeg faktisk at dekkene ble så varme etter etpar nedbremsninger, at de endret kjørefølelsen totalt. Jeg kjente godt her, at jeg kjørte på myke dekk, som nå var i overkant varme. Rundt kurven merket jeg tendenser til overstyring. Dette er mer hva jeg forventer av et "nordisk" vinterdekk. Da er spørsmålet, hva må en ofre for å kjøre på et asfaltelskende piggfritt dekk med svært lavt støynivå? Ikke mye, egentlig.. Det jeg i løpet av vinteren mest har bitt meg merke i, er hvordan XI3 er litt mer uforutsigbart enn Contact 6. Er dette problematisk? Nei. Så lenge en kjører som folk, vil en aldri merke dette. I evt unnamanøvre kan en nok få seg en overraskelse, men "alle" biler har elektroniske støttehjul nå. XI3 vinner på grep på både snø og is, Conti 6 er etter mitt syn hakket bedre på slaps (mindre planing). Jeg har ikke fått målt mønsterdybden i senere tid, men ved forrige kontroll bet jeg meg merke i at slitasjen var langt mindre enn på Contact 6. Dette skyldes selvfølgelig gummiblandingen. (Har kjørt begge bilene ca like mye i vinter). Rullemotstand! Jo, forbruket har steget ganske markant med XI3 ift sommerdekkene, men det må en rett og slett forvente.. Der jeg med sommerdekk bruker 0.38 v/langkjøring (225 og 255 bredde) bruker jeg med XI3 0.44. (Begge målinger utført på bar asfalt). Nå må det sies, at bilen nok bruker litt mer diesel i kaldt vær, så hva forskjellen er helt eksakt vet jeg ikke p.d.d. Beholder jeg dekkene? Ja.. Jeg kommer til å kjøpe dem ut såfremt prisen ikke er helt horribel, noe jeg regner med at den ikke er). Jeg kommer dessuten til å oppdatere denne tråden så lenge jeg kjører på disse dekkene. Dette med hvordan dekket bevarer sine egenskaper gjennom et normalt livsløp er i mine øyne alfa og omega. Dekkene må etter mitt syn, så fremt mønsteret enda er ok tåle bruk uten vesentlig forringede egenskaper i 2-3 vintre. Minimum. Her burde jeg avsluttet med et bilde av bilen, men den er så fæl! Vårløsninga er kjip sånn sett! Tusen takk for muligheten, takk for oppmerksomheten og takk for meg. For nå
  14. Haha! Helt enig! Jeg er litt gigantisk med mine 140kg netto! Bjørn er helt tydelig bygd for fart, der jeg er bygd for dørholding og what not! Se, her står jeg ved en Sprinter! Stakkars 3-serie! Nei, jeg skylder alt på min egen størrelse i forhold til fremtidsbjørnen fra sivilisasjonen!