Gå til innhold

Bruk av automatgir, hva skal en gjøre og IKKE gjøre


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er ganske ny på dette med automatgir, da jeg vurderer å kjøpe en bil som har dette. Har i dette tilfellet noen spørsmål angående automatgir.

Den som jeg var å såg på bil hos sa at man ikke skulle f.eks starte bilen og rygge den ut av garasjen for så å stoppe den, da dette kunne skade automatkassa. Skulle gå hvertfall 5-10min før man stoppa igjen! Og så hvis man f.eks kjører litt hardt, med tung last etc eller mye aksing, skal man da, hvis man stopper like etterpå, vente med å stoppe bilen til den får summa seg ned litt eller?

På forhånd, takk! :D

Skrevet

Har ikke jeg hørt noe om ihvertfall... Klart, man skal jo ikke stoppe å starte hele tiden, men det skal ikke ta noen skade av det du sier der iallefall.

Skrevet

så hviss jeg skal ut av gården hjemme så må jeg rygge i 10 min før jeg kan snu og kjøre riktig vei? eller kan jeg rygge ut så må bilen stå i 10 min før jeg setter den i D for å kjøre?

Skrevet

Jeg har en 730ia arbeidshest med nærmere 300k på telleren. Har dradd mange tunge last med den uten å ta noe spesielt hensyn.

Den blir også veldig ofte bare flyttet på da den for det meste bare står i veien og den er "gollje" god

Skrevet
Hadde en tabell fra produsent som sa noe om ca 30 min i park, osv tror det var ca 10 min i drive på tomgang og 3 min på 3000.

Men skal sjekke manual igjen.

Forsto ikke noe av det du nettopp sa :?

Har noen spørsmål til :D

Hvis du står i et lyskryss, skal du da sette bilen i nøytral når du venter eller kan du bare la den stå i drive og holde på bremsen? Si du blir stående 30sek - 1min... er det skadelig?

Skrevet

Aldri hørt om dette tilfellet.

Hva i allverden er det som blir skadet av rygging ut av garagen og deretter stoppe rett etter på?

Iallefall med peugeot og mercedes som jeg jobber med , har dette aldri vært noe tilfelle.

Skrevet

Høres ut som han du var å så på bil hos blander turbo og automatkasser. Turbomotorer skal stå litt på tomgang før de stoppes slik at turboen slutter å snurrer før du kutter oljesmøringa. Men å rygge ut av garasjen gir ikke noe fart på turboen og du trenger da ikke stå i 10 min.. Får da være grenser til opplagring.. :lol:

Jeg har heller aldri hørt om noe slikt, men har ikke all verdens greie på autolat heller.

Dette høres ut som noe han har hørt fra en som ikke visste hva han prata om. Bare tull tror nå jeg

Skrevet

Ved normal bruk bør det ikke være noe problem. Så noen (ikke).

Ikke tro att olje og filter varer evig, ikke ha bilen i bevegelse eller mer enn tomgangsturtall ved skifte mellom D-N-R. (Racestart) og fishhooks er bannlyst på disse kassene.

Skrevet

Mye av det du ble fortalt av han fyren er tull. Har hatt en del biler med aut og ikke hørt om noe av det. Det du kanskje vil merke ved kjøring med kald motor er at den kan trenge litt mer turtall før kassen girer. Men det er normalt. En annen ting. En bil med aut må ikke taues lenger enn et par kilometer. Blir det lengre så må mellomaksel frakobles. Ellers, kjør som vanlig og nyt følelsen av og kjøre komfortabelt. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...