Gå til innhold

BMW M3GT #109


Olelink
 Share

Anbefalte innlegg

Er det E30 bærebruer i alu? GT'en ble ikke levert med alu.

Orginale E30 M3 Alu armer ja :)

Vet de ikke er orginalt levert på GT, men dette er å annse som en oppgradering på linje med X-brace o.l. hvor det jo blir brukt orginale deler fra BMW.

E30M3 Alu armene har følgende fordeler:

- Best/høyest herding på kuleleddene (høyere enn e36 m3, mao tåler mest).

- Har ikke gummi belegg på kuleledd (det har forsåvidt ikke e36 m3 armene heller).

- Hver arm er ca 2kg lettere enn en e30/e36 arm i stål.

Det viktigste av dette at kuleleddene tåler mer, vekt besparelsen er nok ikke merkbar og å annse som ett pluss.

btw:

Gummibelegget jeg nevnte er jo grunnen til at mange velger e30 stål armer som oppgradering på alle non-M3 e36'er. Det er ett lite lag med gummi mellom kuleleddet og bærebrua for å dempe vibrasjon som jo fjerner litt veistøy. Men dette gir også rom for mer uønsket bevegelse i hjulstillingen som jo ikke er bra for aktiv kjøring. Dette gummi belegget har ikke e30 og e36 3.0 m3 armene.

e36 3.0 m3 armene er dyrere enn e30 stål armer uten annen forskjell enn noe høyere herding på kuleleddene. Derfor er e30 stål armer både en fin oppgradering til non m3 e36 og en fin budget løsning til e36 3.0 m3 for de som ikke kjører noe mye (evt ingen ting) på bane og ikke har bruk for høyere herding på kuleledd. I sin tur er e36 3.0 m3 armer en budget løsning for 1988+ e30 m3 eiere som ikke kjører så mye på bane at de vil innvestere i alu armene med høyeste herding som de ble levert med fra fabrikk.

Dette betyr:

1. e30 m3 alu armer: dyreste men beste orginale løsning til e30/e36 med orginale deler fra bmw.

2. e36 3.0 m3 stål armer: budget løsning for de som har e30 m3 med alu armer orginalt eller annen e30/e36 med ettermonterte e30 m3 alu armer, oppgradering for de med e30 stål armer.

3. e30 stål armer: budget løsning for de med e36 3.0 m3 og en fin oppgradering for de med non-m3 e36.

(e36 3.2 m3 har vel pga sin egen hjulgeometri løsning egne bærearmer som ikke uten videre passer på andre e36/e30. Hvis man skal sette e30 m3 alu armer på 3.2 må man nok også bytte til 3.0 topplager og eksentrisk bærearms foring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine b6 var faktisk noen mm lengre en de orginale demperne så jeg syntes de ble litt lite fjerspen med MK-Motorsport(eibac) fjærene jeg hadde.

Mine dempere hadde nr f4-ve3-4238-ho og f4-ve3-4237-ho.

Nå har jeg ikke demperne her hjemme og husker ikke bilstein-nr på dem. Men kan se i morgen.

Var mer enn godt nok fjærspenn med de orginale demperene, så om disse er bitte litt lengre burde det fortsatt være nok fjærspenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine b6 var faktisk noen mm lengre en de orginale demperne så jeg syntes de ble litt lite fjerspen med MK-Motorsport(eibac) fjærene jeg hadde.

Mine dempere hadde nr f4-ve3-4238-ho og f4-ve3-4237-ho.

Nå har jeg ikke demperne her hjemme og husker ikke bilstein-nr på dem. Men kan se i morgen.

Var mer enn godt nok fjærspenn med de orginale demperene, så om disse er bitte litt lengre burde det fortsatt være nok fjærspenn.

Har snakket med Koed og fikk bekreftet min teori. Det er B6 dempere ja og det finnes ikke B8 til M3. Ang fjærspenn er jeg ganske sikker på at dette ikke blir noe problem :)

btw,

Glemte de to foringene som sitter i diffen. Skal få bestilt dette i dag.

Skal også bestille bremserør og klipsene midt under bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta til alu-bærearm i fjor på min non-M3, og bytta samtidig til exentriske foringer fra PF. Sinnsykt mye mere retningsstabil og bedre selvoppretning ut av sving, så jeg ble knallfornøyd. Tviler litt på at bærearmene hadde så mye i si på dette da, da gir jeg heller æren til foringene ;)

Nå vet jeg ikke om du har mye PowerFlex på din bil fra før av, men hvis du ikke har det.....gled deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta til alu-bærearm i fjor på min non-M3, og bytta samtidig til exentriske foringer fra PF. Sinnsykt mye mere retningsstabil og bedre selvoppretning ut av sving, så jeg ble knallfornøyd. Tviler litt på at bærearmene hadde så mye i si på dette da, da gir jeg heller æren til foringene ;)

Nå vet jeg ikke om du har mye PowerFlex på din bil fra før av, men hvis du ikke har det.....gled deg :)

Som du selv sier så påvirker nok ikke alu armene kjøreegenskapene i den grad du beskriver nei. Det er det de eksentriske foringene som gjør. At alu armene er lettere er nok heller ikke merkbart.

Ikke noe powerflex per dags dato på GT'n så forskjellen fra slitt understell med en gåen demper til full overhaling og oppgradering bli nok enorm.

Har jo en del powerflex på 520'n min og er fornøyd med hvordan den ble. Men der også ligger den største forrandringen i demperene. 520'n hadde i likhet med GT'n utslitte dempere og når man da fikk på bilstein demperene ble den utrolig digg å kjøre med. Masse kjøreglede og den roper på inspirert kjøring. Og det er jo ikke værst siden 5-serien jo er en tung bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det forresten deg jeg kjøpte eksosanlegg av for litt over et år siden?? Husker ikke helt :P Kom fra en GT mener jeg??

Stemmer nok det. :oops:

Håper du fikk solgt potta videre uten tap siden den jo ikke passet :oops:

Jeg trodde den gang at amerikansk M3 hadde samme dim på eksos som europeisk M3. For til min forrige e36 325 kjøpte jeg borla potte lagd for amerikansk M3 og den passet rett på. Men så feil kunne jeg ta. Europeisk M3 fant du vel fort ut at hadde betydelig større dim :(

Dette må jeg jo nok en gang bare beklage. Var det du eller han som hentet potta for deg som heter Roy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NICE ! :D

Akkurat gjort samme jobben på min, dog en 320 da.

Men du har en del jobb å gjøre kan du si :P

Husk å ta masse bilde, eller huske hvordan delene sto.

Som disse foringer på svingarmene nederst, der camberjusteringa er festet.

Var ikke helt de samme å finne ut hva side de skulle stå, da de stikker ut litt lenger på en side enn den andre :P

Men forskjell kommer du helt sikkert til å merke, bilen min ble utrolig stiv og fast på veien. Akkurat kjørt 40mil me den, kan ligge minst 20km fortere i svingene uten å merke at rompa begynner å gi seg :) Men jeg skiftet fra 15mm til mtech 18mm stag bak også. du har vell tjukkere fra før uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NICE ! :D

Akkurat gjort samme jobben på min, dog en 320 da.

Men du har en del jobb å gjøre kan du si :P

Husk å ta masse bilde, eller huske hvordan delene sto.

Som disse foringer på svingarmene nederst, der camberjusteringa er festet.

Var ikke helt de samme å finne ut hva side de skulle stå, da de stikker ut litt lenger på en side enn den andre :P

Men forskjell kommer du helt sikkert til å merke, bilen min ble utrolig stiv og fast på veien. Akkurat kjørt 40mil me den, kan ligge minst 20km fortere i svingene uten å merke at rompa begynner å gi seg :) Men jeg skiftet fra 15mm til mtech 18mm stag bak også. du har vell tjukkere fra før uansett.

Byttet noen av disse foringene/kuleleddene på 325'n jeg hadde før. Og ja, det var mye jobb :P

Men kommer til å ta mye bilder, har selv erfart at det lønner seg. Også må jeg jo ha noe å legge ut her ;)

M3 har 19mm stab.stag bak som standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fikk solgt den videre uten tap ja, så ingen stress med det :)

Fikk tak i ei orginal potte som jeg monterte på, så slapp jeg så mye bråk fra effektanlegget :P

Er jeg som heter Roy ;)

Det var godt å høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...