Gå til innhold

M52B28 med ca 230 hk. VIKTIG NY INFO.++SOLGT++

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gå til side 2 av tråden for viktig info om M50 innsug. Men les også igjennom hva jeg har skrevet tidligere før dere stiller evnt spørsmål. Det er mange vesentlige ting og henvisninger til nettsider forklart der.

Har kjøpt en 2,8 liter motor fra en velholdt 96 mod 328i. Motoren er kjørt litt over 200.000 km og virker veldig bra. Den har de store innsugsportene. Han som tok ut motoren sa den gikk veldig fint. Den ser tett og fin ut. Nå er det på originalt M52 innsug. Ledningsnettet er klippet av, og det er ikke starter ,dynamo eller servopumpe på motoren.Den kan leveres med M50B25 innsug, ledningsnett og hjerne for Vanos og med spesiell chip. Dette gir ca 230 hk og 300 Nm. Altså ganske tett på ytelsene til en 330i. Med denne økningen av luft er det også mye å hente med grenrør og effektanlegg. Effekt over 240 hk er fullt mulig.

Motoren er spesielt velegnet for E36. Men også E30 og E34. Med Vanos ledningsnett og hjerne passer det helt topp på M52 motorene. Trenger bare bytte bunnpanne fra E34 og oljepickup. Den lavere vekten som alublokken har er spesielt gunstig på E30.

Det er vel kjent at innsuget på en M50B25 er mye større enn det strupte innsuget til M52 motorene. Faktisk 60% større luftgjennomstrømming. Det gjør at motorene går mye bedre på høyere turtall. Denne tuningen eller ombyggingen av innsuget anbefales på alle motorer som er basert på M52. Også 3,2 liter USA M3. Et ombygd M50 innsug som passer til M52 motoren koster ca 3.500 til 4.000 kr alene.

Ved ytterligere trimming, f.eks kvassere kammer, får man enda mer ut av

dette større innsuget.

Alublokken er ca 28 kg lettere enn M50 blokkene. Dette passer nok spesielt E30 biler godt. Motoren er raskere enn en original M3 E30 i ytelse, men med enda mer dreiemoment. Ved ombygging i E30, kan jeg være behjelpelig med info om hva som må gjøres.

En bekjent av meg kjører en ganske tilsvarende motor i en E36, og den går meget bra sier han. Han kjørte nylig i utlandet, og hadde 244 km/t på GPS en. Og den er rimelig i drift.

Her er en topp motor som har ytelser som ligger langt over vanlige 325/328 motorer.

11.500 kr for M52B28 motor uten ledningsnett,starter,dynamo,servopumpe og hjerne. Original eksosmanifoil uten lambdasonder og originalt innsug med dyser følger med. Tennspoler er også på motoren. Liten sprekk i motordekslene. Da har du en vanlig motor med 193 hk.

Komplett M50 pakke med ledningsnett,innsug,hjerne med spesialtilpasset chip koster 5.000 kr i tillegg. Denne løsningen passer best for dere som har M50 Vanosmotor fra før. Ca 230 hk.

1.100 kr for M50B25 innsug uten dyser som du selv må bygge om med deler fra M52 innsug. Beskrivelse på nettsteder på side 1. Da kommer motoren på 12.600 kr. Hvis du vli sende din M52 hjerne inn til vanlig omprogrammering vil du få mye mer ut av denne tuningen. Vet ikke hvor mye ekstra hk du får. Men innsuget er i alle fall ikke noen bremse lenger. Men du får nok ikke samme ytelse som den spesialtilpassede hjernen.

Med ferdig ombygd M50 innsug tilpasset M52 motoren koster motoren 14.000 kr. Skal du ha M52 hjerne der EWS er fjernet og spesialtilpasset M52 motoren med M50 innsug koster motoren 18.200 kr. 230 hk.

Priser på enkle deler:

2.500 kr for M50B25 Vanos innsug og ledningsnett. 4.000 kr for 413 Vanoshjerne med spesialtilpasset chip for 2,8 liter volum.

M52B28 hjerne der EWS er fjernet og spesialprogrammert til 2,8 liter motoren med M50 innsug. koster 4.200 kr. 3.200 kr når jeg får tilsendt din gamle hjerne som må være i orden i innbytte.

Hvis du kan sende bort M52 hjernen til omprogrammering/tuning til M50 innsug slipper en kostnadene med å fjerne EWS. Men da må du vente en stund. Og så har en kostnadene med forsendelse fram og tilbake til utlandet.

Spesialtilpasset chip for 2,8 liter motor med M50 Vanos ledningsnett. For dere som har slike deler allerede liggende. 2.800 kr.

Spesialtilpasset chip for 2,8 liter M50 motor uten Vanos. 2.800 kr.

Mye høyere Eurokurs og stor etterspørsel i Tyskland etter slike deler gjør at prisene blir høyere enn først antatt. Men tenk over hvor mye mer hk og kraft du får. Det koster mye å få de ekstra 40-50 hk. Det at det begynner å bli kjent hva en kan gjøre med 2,8 literen, gjør at etterspørselen og prisene stiger. Også på 2,8 blokker for dem som vil bygge M50B28 motor.

Du kan garantert gjøre regning med at verdien på bilen for et senere salg vil være høyere enn kostnadene som denne motoren utgjør. Sånn er det ikke med turbo/kompressorprosjekter. Selv om de får vanvittig ytelse, er det dyrt. Og ofte problemer med å få godkjent. Pluss motorhavari.

Motoren er så lik en 320/325 motor at det ikke er problemer ved EU kontroll. En 325 ombygd og godkjent i Tyskland som jeg brukte som delebil, hadde 240 hk i vognkortet. Og måtte ikke forandre til sterkere bremser.Det er ikke tilfelle med M3 motor. Da må en hel del andre dyre deler brukes for å kjøre lovlig.

Kommer hjem til Norge i slutten av oktober med fergen til Larvik. Skal hente deler i Sandefjord også. Senest fredag 31.10. Så motoren kan leveres langs E18/E39 fra Sandefjord til Stavanger.

Bare spør hvis det er noe dere lurer på. Så kan dere planlegge ombyggingen eller motorbyttet.

Hilsen Eirik.

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Mitt nr er 92 22 65 44. Siden jeg er i Østerrike nå, er det veldig dyrt for meg å ringe. Men ikke så dyrt å motta samtaler.

Hvis jeg får et fastnummer å ringe til, er det også gunstigere for meg.

Skrevet

Fikk et tips at det går en tråd om meg på BMW CCN sidene. Leste litt der.

Hvem er han karen? Jeg står med fullt navn som mitt brukernavn på Bimmers.

Noen vet at jeg er gift med en kvinne i Østerrike, men at jeg jobber i Norge. Da har jeg i ca 1,5 år tatt med meg forskjellige deler for salg hjem til Norge.

Jeg har mye mindre kunnskap om biler og motorer enn mange av dere. Men jeg har satt meg inn i ganske mange ting også.

Jeg har en fordel at jeg er bedre i tysk enn de fleste av dere. Da forstår jeg også hva mange av spesialistene og ombyggingstunerne skriver om på sine sider. Og når de hevder at den ombygde motoren oppnår en ca motoreffekt, er det ganske utprøvd.

Fant noen motordataer om hvordan få større volum ut av en 2,5 liter på E30.de . "Hubraumerhöhung" heter det på tysk.

I den forbindelse var det en 2,5 liter ombygd til 2,8 liter. Den hadde riktignok Dbilas innsugskam. Og tilpasset chip. M50B25 innsug. Tomme M3 katalysatorer og M3 E30 bakpotte. Originalt luftfilter. Den ble målt til 244 hk og 303 Nm.

Når jeg oppgir ca 230 hk og 300 Nm tror jeg ikke jeg er så langt unna dette. En 325 M50B25 med chip gir ofte 210 hk. Og med 300 kubikk ekstra

er vel ikke 230 hk urealistisk?

Nå er denne motoren en M52B28 enkel Vanos motor på 193 hk. Har hørt at M50 Vanosmotorene sin hjerne og ledningsnett skal passe på denne motoren siden begge er enkel Vanos motorer. Og innsuget sier mange gir opptil 20 hk ekstra. Med grenrør i tillegg tror jeg at effekten ikke er langt unna 230 hk. Kanskje litt mindre enn 300 Nm.

En ting til angående motorvekt. Vekten gjelder sannsynligvis en råmotor uten deler montert. Men der står følgende vekter oppgitt i følge E30.de sine sider:

M50B25 uten Vanos 194 kg.

M50B25 Vanos 198 kg.

M52B25 166 kg.

M52B28 170 kg.

I følge deres data er M52B28 28 kg lettere enn M50B25 Vanos.

Bare for å klargjøre noen ting.

Eirik.

Skrevet

Nei, for øyeblikket har jeg ikke bilder. Mener du flensen der innsuget skrues fast i toppen? I så fall skal jeg prøve å finne fram et bilde fra nettet i morgen som viser forskjellene på innsuget.

Jeg har liggende innsuget i Norge. Og blokk og topp har jeg nettopp kjøpt i Tyskland. Vanos ledningsnett og hjerne har jeg også kjøpt. Men har enda ikke alle delene sammen.

Skrevet

Endelig et bilde som viser forskjellen pä innsugene.

Har lest veldig mye de siste dagene om M50 innsug og annen tuning spesielt pä USA sider. Kan gi noen adresser her, sä kan dere sjekke ut selv.

www.m50manifold.com

www.team-bar.com/diy m50 manifold

www.midnightautoworks.com/installs/95in ... stall.html

www.namotorwerks.com/products

Har bare omtalt innsug,ledningsnett og hjerne som M50B25Vanos for ä ikke skape for mye forvirring. Dette er en enkel Vanos motor, pä samme mäte som M52 motorene er.

USA M3 3,0 liter motoren bruker ogsä 413 hjernen som M50B20/25 ogsä bruker.

Eiere av USA M3 over there fant fort ut at när den M52 baserte 3,2 M3 en var strupet ned. Den hadde 15 Nm mer moment en M50 baserte 3,0 liter.

Bäde pga 200 kubikkcm mer, og det trangere innsuget. Og sant skal sies:M52 har fordeler pä lavere turtall med ökt Nm. Men det bremser opp när en kommer höyt opp i turtall pga for lite luft. Tror at M52 motoren mister ca 20 hk ved 6.500 rpm i forholdt til 6.000. Der ligger ärsaken til at

effekten pä de svakere M50 motorene med mindre kubikk har like mye Hk som de M52 motorene. Men det er jo helt oppe pä toppregisteret.

Faktisk var det mange som satte pä M50 innsug, ledningsnett og hjerne

fra 3,0 motorene pä de nyere 3,2 literne. For de merket at effekten stoppet nesten opp mot maks turtall. Pä denne mäten fikk de utnyttet den nyere sterkere motoren bedre.Rundt 6.500 omdr. ble det ca 45 hk mer effekt. Etter nytt innsug mäler de minimalt med fall i Nm. Men motoren föles mye sterkere og har et räere gasspädrag som bare öker pä helt opp til turtallsperren. Sperren settes ofte pä 7.000 - 7.2000 rpm etter tuning. Derfor er nok turtallsperren satt lavere pä M52 motorene. Ingen vits i ä la turtallet gä lenger när motoren ikke fär nok luft. I fölge dem som chiper, er M52 motorene egnet for enda höyere turtall enn M50. En annen side av dette viser at det altsä gär an ä bruke M50 pakken for Vanos pä M52.

Tanken pä ä bruke M50 pakken er först og fremst effektökning pä en enkel mäte, og ikke problemet med EWS. Og en slipper kostnader med ä bygge om M50 innsuget til M52 motoren. Er ogsä i ferd med ä finne info om spesialtilpasset chip for M52B28 motor med M50 innsug.

Sä denne motoren passer best eiere med M50 motorer. Har du motor med Vanos, kan du spare kostnadene med ledningsnett og hjerne. Men heller ingen hindring for eiere med M52 motorer.

Eirik.

Skrevet

Jeg har ogsä en lös M52B28blokk og en topp til liggende. Er jo mulig ä selge löst hvis du betaler nok for den. Det er jo en ettertraktet veiv og räder, stempler pä den til ä sette pä en vanlig M50 stälblokk. Da blir jo motoren 2,8 liter siden blokkene har 84 mm boring. Og den täler mye med tanke pä turbo/kompressor.

Som sagt. Alt er et prisspörsmäl. Du fär komme med et bud pä hvor mye du vil gi.

Eirik.

Skrevet

Flere er interesserte i motoren. Som en presisering kan jeg si at toppen enda ikke er montert pä blokken. Den ligger overhalt og sjekket i innpakningen fra verkstedet. Men motoren er ikke montert i pävente av at mekanikeren min kommer hjem fra ferie.

Jeg har satt i sammen en pakke, og har delene til dette. Det er over 2 uker til jeg drar hjemover igjen. Har da delene som trengs til ombyggingen/motorbyttet.

Hvis det viser seg at det ikke er nok interesse for motoren slik jeg har

lagt den ut for salg, vurderer jeg ä selge den i deler. Eller at noen har allerede M50 Vanos ledningsnett ledningsnett og hjerne. Da selges motoren billigere.

Men det burde jo väre mye interesse for en slik motor. Spesielt 320 eiere. De kan fä betydelig kraftigere motor uten at noen ser at det er skiftet motor pä den, utenom BMW kjennere. Sparer mye forsikring pä det.

Sä alt avhenger av responsen og interessen.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...