Gå til innhold

M52B28 med ca 230 hk. VIKTIG NY INFO.++SOLGT++

Anbefalte innlegg

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hvis du har hatt registerhavari er det stor sjanse for at toppen er i stykker.

Og ventilene er ødelagt. Mange i alle fall. Vet ikke hva som lønner seg mest. Du må nok først åpne motoren for å se hvor mye som er ødelagt. Skal du få tak i topp i bra stand så koster det en del. Så skal den planslipes/vaskes eventuelt skifte tetninger m.m. Kostnadene baller fort på seg.

Derfor mener jeg at prisene på motorene som jeg har til salgs er gunstige. Tatt i betraktning at toppen er overhalt/sjekket med alle kostnadene som det medfører. Jeg ville gått for en annen motor.

Hadde du hadde Vanosmotor, skulle du ha fått 2,8 literen som råmotor for 11.500 kr. Da har du alle andre deler som du trenger fra din defekte motor.

Girkasse er ikke inkludert. Kan skaffe M50 girkasse og mellomaksling for man. gir for 2.800 kr.

ZF girkasse til 2,8 literen med mellomaksling for man. kasse vil koste 5.500 kr.

Skrevet

Glemte en til BMW-dobbel-V.

Du har et klassisk BMW motorhavari. Og det er akkurat de delene som er mest etterspurt for å sette i stand motoren. Og dyre å kjøpe. En 2,5 liter blokk med innmat kan man få billig. Fordi det koster så mye å få motoren i orden igjen.

Hadde du hatt en 328 blokk, ville du hatt mange henvendelser for å selge blokken. Fordi den er etterspurt til å lage en M50 2,8 liter motor.

Skrevet

Hei Dirtydicky.

Hvis du har 328 med M50 innsug og chip, kan ikke du beskrive forskjellen fra en vanlig 328? Og hvor mange hk og Nm med Chip og slik du har rigget motoren nå? Det hadde jeg satt stor pris på. Da kan du si om M50 innsuget bare er tull eller at det har noe virkelig for seg. Ikke mange som har gjort som du her i Norge.

Skrevet

Hei kan forklare litt ja. Forresten er jeg intr i motoren din, vis jeg får hentet den banebilen nå så vil jeg kjøpte motoren din. 328 er og blir den beste banebilen for meg tror jeg , hehe ;)

men ja. jeg har da 328 med m50 Innsug Chip og Grenrør. har aldri kjørt min 328 med Orginal Innsug osv , da jeg kjøpte denne motoren og rigga den før jeg satt den inn.

men du værden å det går. er noen 328'n i mandal som er orginale, og de blir kjørt i senk, er helt utrolig hva disse delene gjør med motoren, den vil bare opp i fart heletiden.

jeg har bygd min om til 325 m50 Ledningsnett ECU og alt annet . ( kjøpte en donor motor) m50b25.

orka ikke lese igjennom hele tråden nå, men hvordan har du løst EWS? Chip eller M50 ledningsnett?

bor jo bare noen timer fra deg så. hadde vært knall

Skrevet

ja stemmer det gjør du jo. bor rett med veien faktisk.

14 tusen så har vi en deal eller? og når skal du eventuelt forbi ?

Skrevet

Snakket med tuningspesialist igår. VIKTIG INFO OM PÅ TOPPEN M52B28.

Han forklarte at toppen på de første M52B28 motorene er lik toppen på M50B25 Vanos. De har ca 5,5 cm bredde på innsugets åpning. Og ca 4,1 cm bredde på utblås.

Nyere M52B28 har bare ca 4,7 cm åpning på innsug og 3,5 cm på utblås.

INNSUGSKANALENE PÅ NYERE M52B28 ER STRUPET

Dette betyr at nyere M52B28 motorer ikke har noen fordel av M50 innsug. Det skaper turbulens og lager problemer når det er så mye gods rundt åpningen som bremser luften. Dette vil da være hovedgrunnen til at folk som har satt på M50 innsuget ikke har merket særlig forskjell. Det har derfor MYE for seg å porte toppen på en slik motor hvis du likevel skal skifte tetninger og overhale ventiler. Og så få på M50 innsug.

USA M52 3,2 liter M3 motorene er ikke strupte. Derfor får de full effekt.

Og viktig. Motoren må chipes for å tilpasses det større innsuget for å få optimal utnyttelse av M50 innsuget.

Tuneren har en kompis med M50B28 motor. Standard kammer. Tror den har M3 grenrør og eksos.Den måler 245 hk + enda mer Nm på lavere turtall også enn standard 328. Denne motoren er ikke mye senere enn M3 3,0 opp til 100. Det er først og fremst på høye turtall M3 motoren henter sin ytelse. Så å bruke M50 innsuget med riktig chiping er den DESIDERT RIMELIGSTE måten å få mye mer kraft ut av motoren. Den motoren er veldig rask i en E30. Og selvfølgelig i en E36.

DÅRLIG NYHET. Den nyplanete og sjekkede toppen jeg har er av den strupede typen. Passer altså dårlig med mitt konsept her. Jeg har en annen topp også. Må finne ut hvor mye jeg må betale for å sjekke og plane denne toppen. Men det betyr sannsynligvis at motoren blir dyrere. Eller at motoren mer blir solgt som råmotor og du bruker alle delene fra motoren du allerede har. Jeg må komme med info senere.

Og den spesialtilpassede chipen er mye dyrere enn en standard M50B25 Vanos trimchip som jeg hadde tenkt å bruke. 3.000 kr koster den hvis jeg skal skaffe den til andre som har M50B28 motor. Skaffer også M50B28 chip uten Vanos til 3.000 kr. Da får en virkelig utnyttet innsuget og de ekstra 300 kubikkene.

Noe mer omstendelig er det med M52 motoren hvis en ikke bruker M50 hjerne og ledningsnett. Der må hjernen spesielt omprogrammeres og sendes inn

for oppgradering.

Jeg må se hva jeg skal gjøre med den andre motoren med overhalt topp.

Skal jeg sette den i sammen som en standard M52B28 råmotor? Eller selge den i deler. I tilfelle kan du gi et vink hvis du trenger topp som er overhalt, tetninger sjekket for 100% tetthet, 100% tett-sjekket for sprekker med røntgen og ny toppakning tilpasset tykkelsen som er slipt bort. Toppen passer også 323/523 M52 motorer.

Konklusjon. Motoren blir dyrere enn det som var tenkt. Har du ytre deler og ledningsnett og hjerne blir den billigere. Men som mange har skrevet på tyske nettsider. M50 eller M52 2,8 liters motorer med M50 innsug og riktig chip er en skikkelig rask motor som i praksis ikke er så langt unna M3 3,0 i ytelse ved normale turtall. Og som ved EU kontroller ikke oppdages i forhold til M3 motorer. Forsikringen blir billigere. Oppgraderer du 320-328 bremsene har du en like trygg bil som M3. Men en 325 delebil med 3,0 liter M50 motor godkjent i vognkortet hadde normale 325 bremser. Tror at Alpina sine E36 med 2,8 og 3 liter motorer på 240 og 250 hk heller ikke har større bremser.

Eirik.

Skrevet

Hei.

Jeg er selv akkurat ferdig med å bygge om min e36 til m52b28.

Det var siemens elektrisk anlegg på 2.8 så jeg strippet den og brukte m50b25 (bosch) som tidligere stod i bilen til donormotor (el.anlegg, innsug, ac, servo m.m)

Har da altså 2.5 innsug og m3 3.2 grenrør og 2x2" eksos hele veien uten katter.

Kan ikke si jeg merket særlig forskjell fra 2.5 til 2.8 bortsettfra litt bedre drag på lave turtall. Skal levere bilen til "mapping"/ omprogrammering av styreenhet i løpet av uken for å få optimalt utbytte av 2.8.

Blir spennende å se om det da er noe forandring.

Vet du når denne forandringen med toppen skjedde?

Skrevet
Vet du når denne forandringen med toppen skjedde?

På E38 ser det ut som toppen var lik til 9/98, og det var vel da TÜ (dobbelvanos) kom? Kanskje det er den som har fått mindre kanaler?

Skrevet

Hei det var kjipt. flaks min motor er av de første typene. men jeg er forsatt intr i motoren vis du setter ned prisen. kan ta meg av porting selv.

send meg en PM om pris så blir vi nok enige

Skrevet
ja stemmer det gjør du jo. bor rett med veien faktisk.

14 tusen så har vi en deal eller? og når skal du eventuelt forbi ?

Vil bare påpeke at DD fremdeles ikke har ordnet opp for seg med de delene han fikk for å bygge om den 2,8, ca 6 måneder siden.

(Og frem til det skjer noe legger jeg tilsvarende svar i alle dine tråder)

har fått delene i retur 1 gang nå. begynner å bli litt irritert selv. henter du ikke pakkene? vis pakken som jeg har sendt nå kommer i retur igjen gir jeg opp.

Skrevet

vil ha 328 motor igjen, med m50 innsug.. har du noen flere motorer på gang eirik?

kan du finne pris på riktig topp, og lage en komplett pakke-pris? :)

INNSUGSKANALENE PÅ NYERE M52B28 ER STRUPET

vil du tro dette gjelder "nyere" m52b28 motorer, di som har dobbel vanos? eller senere utgave av b28 med enkel vanos?

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...