Brian Skrevet Oktober 9, 2008 Skrevet Oktober 9, 2008 Hei Har planer om turbo på 320'n en gang i en ikke alt for fjern fremtid. Men jeg lurer bare da på hvordan reglene er rundt dette. Man har vel lov å øke effekten med en viss prosentandel uten godkjenning? Må man ha noen slags godkjenning på selve turbobygget eller er dette uvesentlig? Prøvde å søke litt på lovdata men fant ikke noe ang dette. Men det vil vel koste flesk, fett og bacon å få godkjent med over 200hk regner jeg med? Og en ting til, bilen som det er snakk om er en E36 320iM50. Tåler egentlig clutchen og toppaakninga litt effektøkning? Sikkert vanskelig å gi noe konkret svar, men bare lurer på hvor grensa ligger. Slik jeg forstår det er dette de to flaskehalsene. Jeg kommer i første omgang til å bruke BTR etter plana, så vil for eksempel 240hk være mye å hente ut av orginaloppsettet? Skal selvfølgelig også bytte dyser. Har tenkt på datasprut også, men har alt for lite kjennskap til elektroniske styrekort til at jeg skal begi meg ut på det selv. Men kommer vel et greit stykke med BTR også? og evt tilleggsprut hvis det er en greiere sak å montere?
Rapid Skrevet Oktober 9, 2008 Skrevet Oktober 9, 2008 kjøp en 325 motor du, billigere enn turbokonv + at de kan ikke se forskjell på motor under EU =P
Brian Skrevet Oktober 9, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2008 Tanken har streifet meg ja, men det er morsomt med turob også da, får jo mer effekt med turbo på 2 litern enn å ha en orginal 325. Men bare sånn kjapt, hva koster en komplett 325 motor med hjerne, ledningsnett og alt? Hvis jeg skal ha en motor som har gått rundt eller under 100k km, hvor mye vil en slik motor ligge på ca i Sverige for eksempel? Nå skal det sies at jeg skal handle alt av turbodeler fra utlandet, så det kommer ikke til å bli 30k som det hadde blitt for alt i Norge.
Rapid Skrevet Oktober 9, 2008 Skrevet Oktober 9, 2008 rundt 10 000kr, for et veldig bra eksemplar med veldig lav km stand kan du vel kanskje få tak i for 15 000kr? med ledningsnett og alt da mener jeg. Turbo er gøy ja, men hvorfor ikke gjør en lett "konvertering" nå, så har du 2,5l motoren. Så har du veldig mange hester i forhold til hva det hadde kostet å få like mange med turbo da. Så vil du jo få mer effekt senere hvis du skulle ha turbo til 2,5
Brian Skrevet Oktober 9, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2008 Jeg kan få skaffet lignende kitt som a-dekk selger for 6-7000, og med litt div deler så kan jeg kansje få alt komplett til litt over 10 000. Så jeg synes fortsatt ikke at turbo er en ille løsning. Men driter ikke penger som lærling, så det blir enten turbo på 320'n eller 325 motor uten turbo.
Rapid Skrevet Oktober 9, 2008 Skrevet Oktober 9, 2008 driftsikkert, da hadde jeg satset 325 motor. Og da slipper du så mye mas med BT.
Brian Skrevet Oktober 9, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2008 Ja, var det jeg ville få avklart, om det er noen som har erfaring med biltilsynet ang turbokovertering. Det frister mer med turbo enn 325 motor, for forskjellen er jo ikke akkurat som dag og natt mellom 320 og 325. Bilen er i daglig bruk så at den er litt pålitelig er et pluss. Men jeg har inntrykket av at så lenge det gjøres skikkelig og ikke overdriver effektøkninga så kan det bli driftssikkert også med turbo. Hvis jeg for eksempel henter ut 220hk, så er jo ikke det noen dramatisk overlading, men fortsatt kvikkere enn 325 motoren.
Rapid Skrevet Oktober 9, 2008 Skrevet Oktober 9, 2008 325 motoren har 192 hester original, tenk deg en enkel chip og NOE modifiseringer. Så er du egentlig ganske lett oppe i 220 uten turbo..
Lars89 Skrevet Oktober 9, 2008 Skrevet Oktober 9, 2008 M50 har 192 hester, M20 (om det snakkes om her) har 171. Er jo selvfølgelig gøy med turbo, men er jo ikke akkurat driftsikkert. Har en bekjent om har rast 2 budsjetturbobygg denne sommeren. Nå har han en litt spesiell kjøretil men alikevel . Ville satsa på B25, evt M30 eller S14, men det blir jo litt mer tid og penger. Turbo kan du nok dessverre se langt etter å få godkjent.
gnmfr Skrevet Oktober 10, 2008 Skrevet Oktober 10, 2008 Ville gått for turbo jeg, mye morsommere har ingen garanti for motoren raser uansett, selv m sannsynligheten er jo større ved turbokonvertering. Har en 318is turbo, kjører bare med btr og 0,5 i trykk vil si dette er en mye morsommere en 325, den går merkbart bedre pluss er mye bedre drag i den. Dette re noe jeg veit for har 325 og 318is turbo
Brian Skrevet Oktober 10, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 10, 2008 Hm, overrasket at så mange er imot turbo. Men hvis jeg lader 0,5 så ligger jeg vel rundt en 220hk. Jeg synes ikke det høres så voldsomt ut med 0,5 i trykk. Har selvfølgelig ikke noe imot en 325 motor heller, men er fremdeles ikke helt overbevist. Har selv sittet på en 320 turbo tidligere, og det var en helt annen bil, og det var der jeg også ble enda mer hekta på turbo. Så lenge jeg mater den med nok bensin og bruker lang tid på å kjøre inn motoren med turbo skal det vel i prinsippet gå greit? gnmfr: Sier de noe på eu eller BT osv når du har turbo montert?
Lex-Talionis Skrevet Oktober 10, 2008 Skrevet Oktober 10, 2008 BT kommer sikkert til å rive av seg håret hvis dem ser den:P Eu godkjenning er som regel ikke noe stress, ta en tlf rundt og forklar situasjonen. Det har jeg gjort, og jeg har finni plass jeg skal eu-godkjenne min
Wendel Skrevet Oktober 10, 2008 Skrevet Oktober 10, 2008 Lykke til med ditt evt turbo bygg.. Men du bør bare glemme å sette opp et budsjett, da dette vil bli sprengt uansett evt se her for 325 motor:) http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=93288
Brian Skrevet Oktober 10, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 10, 2008 Jo takk, men ble nesten litt mer forvirret i og med at så mange fraråder turbo. Men tilbake til spørsmålet, hvor mye vil evt være fornuftig å hente ut av en 2 liter? Motoren virker for meg i veldig god stand, ingen ulyder, eller noenting. Tippa 200k km, men motoren går fortsatt fint. Ikke bruker den en dråpe olje heller. Så noen flere som har innspill rundt dette? Turbo vs 325 motor? Og til dere som evt har turbo, hvordan holder det? Mye problemer?
Lex-Talionis Skrevet Oktober 10, 2008 Skrevet Oktober 10, 2008 Hadde gått for 325 motoren jeg.. Den er MYE sprekere enn 320, Og du kan jo turbokonvertere 325 motoren etterhvert også. Den har mye mer potensiale:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå