Terje325i Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Noen som vet hvor mye m50b20 dyser fløder? Og er de like store som på m50b25? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Hofstad Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 De "fløder" ca 150CC og B25 ca 190. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Dette finner du ut i ETK. Men ja, de er like store, men det er ikke de samme. 320i med M50 har en type dyser, mens 325i med M50 har samme type dyser som 320i/323i M52. Faktisk samme på den amerikanske 240hk-M3en også. Men begge flower altså 160cc/min ved 3 bar. M50B20 har Boschnr 0280150414 M50B25 og M52 opp til 2.5 har 0280150415 Her har du oversikt: http://www.injectorcleaning.co.uk/flow.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Hofstad Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Finner data på at begge har fra 154 til 160 jeg også. Men den gamle listen min viste det jeg nevnte tidligere. Skal prøve å finne den igjen. I Alle tilfelle mener jeg at det er forskjell i bla fargemerking på dysene. Kjører ikke samme mengde drivstoff i en 192 hk motor som en 150? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbo-Tommy Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Var det ikke slik at bensinregulatoren på M50B20 var 3bar og B25 var 3.5bar da? Det vil jo tilsi 186cc på B25 med samme dysefløde, med 160cc dyser@3bar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Hofstad Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Var det ikke slik at bensinregulatoren på M50B20 var 3bar og B25 var 3.5bar da? Det vil jo tilsi 186cc på B25 med samme dysefløde, med 160cc dyser@3bar ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terje325i Posted October 11, 2008 Author Share Posted October 11, 2008 takk for hjelp så konklusjonen er at dysene har samme kapasitet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 Terje325i, Samme flow, men ikke samme delenummer. Kjører ikke samme mengde drivstoff i en 192 hk motor som en 150? Nei, men en har jo faktorer som trykk og tid. Det er som sagt samme dyser på US E36 M3 3.0 også, og den har 240hk. M52B28, altså Z3 2.8, 328i, 528i og 728i, har samme dyser som E36 M3 3.2 US (S52) og Z3 M Coupé US (S52), og de flower 254cc/min ved 3 bar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Hofstad Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 Og jeg gir meg ikke Konsulterer en korrekt liste fra Stan Weiss: http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm#BOSCH Har tidligere skrevet et innlegg om beregning av CC og trykk ved forskjellige effekter, og hvis man vet litt om nødvendig tilførsel beregnes ca 1 cc pr HK ved 80% last bla. Sakset fra PPF-forum: Beräkna spridare & Bränsletrycksförändring Hp = (antal spridare X spridar flöde cm3 X utnytjandegrad)/(BSFC X 10.2) BSFC: är hur effektiv motorn är. Mellan 0.48-0.6 är vanligt, som tumregel använder man 0.5 Utnytjandegrad: Normal ska man inte driva ut spridarna mer än 80% detta gäller främst låg ohmiga spridare som kan överhettas och låsa sig. Hög ohmiga kan ligga på 100% även om det inte är att rekomendera. Räknexempel på 600ccm spridare 4cylders motor --------------------------------------------------------- Hp=(4 X 600 X 0.8 )/(0.5 X 10.2) => 376hp vid 80% duration Vad ger en bränsletrycksförändring ger i flöde? nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5 Räknexempel på 600ccm spridare där man ändrat trycket från 3bar till 3.8bar. --------------------------------------------------------- nytt flöde = 600 X ( 3.8 / 3 )^0.5 => 675ccm (^0.5) är samma som "roten ur" Ex: 600 X roten ur(3.8/3) Skillnaden mellan Linjär & Proggressiv BTR (Bränsle Trycks Regulator) En linjär ger alltid grundtrycket + laddtrycket: (Bränsletryck=grundtryck+Laddtryck*1) En proggresiv ökar höjningen ju högre laddtryck: (Bränsletryck=grundtryck+laddtryck*x , t.ex X=1,2) ( 6 x 300 x 0,8 )/(0,5 x 10,2) =282,35. Eksempel med 300CC dyser, normalt trykk og duration. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Hofstad Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 Og kjører du 150 CC dyser på en 192 hesters motor brenner du stempla. OG BTR på både 2,0 og 2,5 er 3 BAR. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terje325i Posted October 11, 2008 Author Share Posted October 11, 2008 hvor mye effekt klarer dem å levere til ved full belastning da? ved bruk av btr for eksempel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Hofstad Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 Kan beregne det av formlene her, eller fortelle meg hvilken effekt du skal ha. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terje325i Posted October 11, 2008 Author Share Posted October 11, 2008 rundt 210-220hk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Hofstad Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 For å slippe dyser som går på full cykle hele tiden ville jeg satset på M3 (ca 300cc). men lar seg gjøre å kjøre feks 2,5 dyser ved å stille trykk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terje325i Posted October 11, 2008 Author Share Posted October 11, 2008 får vel sette på de 345cc dysene jeg har liggende muligens? må vel til med chip også da? eller går det uten også til nød? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now