Gå til innhold

BMW E30 motorbytte, fra b20 til b25. ukjent kontakt


Koffer
 Share

Anbefalte innlegg

Skal bytte motor i min BMW E30 m20b20. Skal bytte til en b25. Har kjøpt b25'n, den står på pall ved siden av bilen min.

La raskt merke til, etter litt sammenligning er at b25'n har en kraftig kontakt som ikke jeg kan finne på min b20.

Vet noen hva denne kontakten er til? Eller kjenner til problemet??

Legger ut noen bilder så dere skjønner hva jeg snakker om;)

lbncm14nw2y7wos32i3m.jpg

pgi7jdr52weqw80fjgo9.jpgg5uthliy05kzaurrt91v.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønenr svært lite av tråden din jeg... På bildet av den ukjente kontakten så er det ønskelig og få ett nærmere bildet, for jeg kan desverre ikke zoome med øynene. Hadde vært artig sikkrt, men er ikke tilfelle.

På siste bit her, så sier du at du ikke har kontakt, det har du, hvor vedkommende som har puttet i motoren har klart å gjemme den er uvisst, men ut fra sikringsboks så er ikke kabelen som motorkontakten lenger enn 15 cm maks. Så den skal ikke være så vanskelig å finne ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønenr svært lite av tråden din jeg... På bildet av den ukjente kontakten så er det ønskelig og få ett nærmere bildet, for jeg kan desverre ikke zoome med øynene. Hadde vært artig sikkrt, men er ikke tilfelle.

På siste bit her, så sier du at du ikke har kontakt, det har du, hvor vedkommende som har puttet i motoren har klart å gjemme den er uvisst, men ut fra sikringsboks så er ikke kabelen som motorkontakten lenger enn 15 cm maks. Så den skal ikke være så vanskelig å finne ; )

Har sjekket en del på nettet, på andre m20b20 motorer, ingen av dem har den kontakten. Ihvertfall ikke synlig. Mens alle b25 har den, som vist på bilde. Jeg har jo selvfølgelig prøvd å lete etter den, men den er ikke der. Jeg finner den ihvertfall ikke. Bilen min, som det er snakk om er en 1984 modell m20b20. B25'n som jeg skal sette inn er en 87 model

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du sitter med en meget tidlig B20, og er som nevnt over mest sannsynlig en firkantet kontakt og ikke en rund slik som på de senere B20'ne. Se etter dette isteden, så finner du det nok ; )

Okei. Så da er det uannsett ikke noe problem da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, bytter bare ut den firkantede på bilen til en rund, det ville jeg gjort ivartfall, for den firkantede er det svært lite av, om du skal komme på tanken og bytte igjen ved en senere anledning. B20'n fikk rundt kontakt i 85, samtidig som introduksjonen av B25. Og bytte ut den runde på motorledningsnettet vil jeg fraråde, men det er selvfølgelig en løsning. Det er da med tanke på at det er rundt kontakt" det går i om dagen" .. hehe Koblings skjema har du fått ovenfor. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen 320i'er har faktisk rund kontakt. 86-frem til 88 hadde rund kontakt.

Bruk koblingskjema som ble lagt ut her, så går det veldig greit, bare og bruke huet litt. Gjorde dette for et par dager siden, og denne motoren går som gull nå.

Pass på at begge motorer har følere på kassa, evt. Ikke har! Om en motor har det, så må du trikse og fikse litt på el nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen 320i'er har faktisk rund kontakt. 86-frem til 88 hadde rund kontakt.

Bruk koblingskjema som ble lagt ut her, så går det veldig greit, bare og bruke huet litt. Gjorde dette for et par dager siden, og denne motoren går som gull nå.

Pass på at begge motorer har følere på kassa, evt. Ikke har! Om en motor har det, så må du trikse og fikse litt på el nettet.

Skjønner. hvordan ser den føleren ut? bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SteffenM2, ja, det ble byttet til rund i 09/1985.

Triggerfølere på kassa har ingenting med ledningsnettet til bil å gjøre, følere er internt og signal går ikke via bil nettet. Det har noe med styringen å gjøre, så jeg for min del skjønner ikke hva du prater om. Utdyp deg nærmere.. "triksing og fiksing" er ikke lett å forstå hva du vil frem til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen 320i'er har faktisk rund kontakt. 86-frem til 88 hadde rund kontakt.

Bruk koblingskjema som ble lagt ut her, så går det veldig greit, bare og bruke huet litt. Gjorde dette for et par dager siden, og denne motoren går som gull nå.

Pass på at begge motorer har følere på kassa, evt. Ikke har! Om en motor har det, så må du trikse og fikse litt på el nettet.

Skjønner. hvordan ser den føleren ut? bilde?

De følerene han nevner er to stk. som står på girkassen. Denne styringen ble brukt frem til 09/1987.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følerene går ikke innom, som nevnt tidligere, motorkontakten i det hele tatt, så det bør du overhodet ikke tenke på. SteffenM2, ikke gjør gutten mer forvirra enn han allerede er da... hehe : )

6/85 - 7/87

1 D+ Generator-Ladekontroll Blå

2 STAT Oljenivåstatistikk Grønn/Gul

3

4 FT Fjerntermometer-VanntemperaturBrun/Fiolett

5 OELD Oljetrykk Brun/Grønn

6 15S Spenning ved bryter tenning Grønn/Hvit

7 15U Ved 6, ytelse likevel Grønn

8 TI Rattapparat/Tomgangsregulator Hvit7Grønn

9

10 DYN Oljenivå, dynamisk Blå

11 SI Service Intervall Hvit/Grønn

12 CARB Feilannonsering (Kun ved US modeller) Grønn

13 EKP Elektrisk drivstoffpumpe Grønn/Fiolett

14 TACH Fartsmåler Svart/Hvit

15 P/N Valgspråk innstillinger Svart/Grønn

16 AIRB. Motorstøpsel/Diagnose støpsel Hvit/Svart

17

18 50 Spenning ved Oppstarting Svart/Gul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen 320i'er har faktisk rund kontakt. 86-frem til 88 hadde rund kontakt.

Bruk koblingskjema som ble lagt ut her, så går det veldig greit, bare og bruke huet litt. Gjorde dette for et par dager siden, og denne motoren går som gull nå.

Pass på at begge motorer har følere på kassa, evt. Ikke har! Om en motor har det, så må du trikse og fikse litt på el nettet.

Skjønner. hvordan ser den føleren ut? bilde?

De følerene han nevner er to stk. som står på girkassen. Denne styringen ble brukt frem til 09/1987.

Tusen takk, skulle jeg gjort uten dere her på bimmers;) Er snekker jeg, ikke bilmekaniker, så trenger råd og tips. Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følerene går ikke innom, som nevnt tidligere, motorkontakten i det hele tatt, så det bør du overhodet ikke tenke på. SteffenM2, ikke gjør gutten mer forvirra enn han allerede er da... hehe : )

6/85 - 7/87

1 D+ Generator-Ladekontroll Blå

2 STAT Oljenivåstatistikk Grønn/Gul

3

4 FT Fjerntermometer-VanntemperaturBrun/Fiolett

5 OELD Oljetrykk Brun/Grønn

6 15S Spenning ved bryter tenning Grønn/Hvit

7 15U Ved 6, ytelse likevel Grønn

8 TI Rattapparat/Tomgangsregulator Hvit7Grønn

9

10 DYN Oljenivå, dynamisk Blå

11 SI Service Intervall Hvit/Grønn

12 CARB Feilannonsering (Kun ved US modeller) Grønn

13 EKP Elektrisk drivstoffpumpe Grønn/Fiolett

14 TACH Fartsmåler Svart/Hvit

15 P/N Valgspråk innstillinger Svart/Grønn

16 AIRB. Motorstøpsel/Diagnose støpsel Hvit/Svart

17

18 50 Spenning ved Oppstarting Svart/Gul

Helt riktig, er nok forvirra fra før, her jeg sitter med kontakta i handa;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...