karlandr Skrevet Oktober 11, 2008 Skrevet Oktober 11, 2008 For ca 6 mnd siden fikk jeg en ulyd i motoren på min E36 320i 1996 modell. På verkstedet byttet de kjedestrammeren til registerkjedet, men ulyden var der fortsatt. Det var heller ikke noen feil med VANOS. Da sa de at det var skjørtebank. Bilen har gått 190.000. Ulyden (kraftig rakling) kommer først når motoren er varm, og den høres bare når motoren løper fritt mellom 2500 og 4500 rpm. Ved belastning og nedbremsing forsvinner den. Bilen bruker ikke noe mer olje enn for og effekten er som den skal. Har prøvd å lokalisere ulyden, men den høres ut som den over hele motoren. Burde ikke ulyden være kraftigst når motoren er kald hvis det er skjørtebank?
LianLi Skrevet Oktober 11, 2008 Skrevet Oktober 11, 2008 Hørten nesten litt ut som problemet mitt dette her, din 320 har jo m52 motor som min også. Og lyden er der kun når den er varm. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=9 ... sc&start=0
icc Skrevet Oktober 11, 2008 Skrevet Oktober 11, 2008 Åpne panseret og film med mobiltelefon når du gasser så vi kan høre lyden også legg ut på youtube elns. Du har ikke hatt problemer med oljetrykk?
Dirty Skrevet Oktober 12, 2008 Skrevet Oktober 12, 2008 hører ut som svak rådebank. kommer på viss turtall og er ikke der når olja er kald. var slik på 328n før jeg bytta de. må bare få bytta de med en gang eventuelt
Fliid Skrevet Oktober 12, 2008 Skrevet Oktober 12, 2008 Ved belastning og nedbremsing så vil man høre rådebank. Siden lyden forsvinner, så heller jeg og mot skjørtebank.
karlandr Skrevet Oktober 12, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2008 Som det fremgår av video så kommer ulyden bare når motoren er varm. Ved belastning eller nedbremsing så forsvinner den. Den høres bare når motoren løper fritt. Jeg trodde at skjørtebank ble værre ved kald motor.
icc Skrevet Oktober 12, 2008 Skrevet Oktober 12, 2008 Det der tviler jeg på at er skjørtebank, skjørtebank forsvinner når motor blir varm og stemplene utvider seg. Høres ut som rådebank i en tidlig fase. Vil ikke anbefale å kjøre mye med bilen, det blir bare værre og større slitasje på veiva. Du kan jo høre på min grusomme rådebank på m20-motorn: http://hinux.hin.no/~icc/m20b20.html Her måtte veiva slipes.
karlandr Skrevet Oktober 12, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2008 Hva vil det ca koste å få reparert motoren? Kommer man til fra bunnpanna? Hva må gjøres for å bli kvitt ulyden dersom det er rådebank? Takker for svar!
Fliid Skrevet Oktober 12, 2008 Skrevet Oktober 12, 2008 hoho, det der var dårlig nytt... Kostnad har jeg ingen idè om, dyrt er vel kun stikkordet.. Billiger å bytte motor. Bank på ett av lagrene til råde betyr at du må av med toppen og du kommer ikke til fra bunn. Dette er en meget kostbar jobb som ikke kan lønne seg overhodet siden det er mange brukte motorer på markedet. ICC holder på med dette på en M20. Hva må gjøre i grove trekk; Motor må ut. Bunnpanne av. Bruk av Plastigauge for og skjekke slitasjen. Måling av vandring på råde med måleur. Slipe veiv / polere. Av med topp Råde burde balanseres på nytt eventuelt slipes. Ny toppakning osv, eventuelt planing av toppen om den er blitt skjev når den ble demontert. Hone sylindre og nye stempelfjører er og en fordel når du da monterer stemple® å råde® igjen. Etter boka så skal vel fjører byttes når man har tatt ut stempel. Nye lagre til veiv å råder. Måling av vandring på råde med måleur. Sett sammen igjen. Det var noe.. Som du kanskje ser, så lønner det seg og bytte motor isteden.
Dirty Skrevet Oktober 12, 2008 Skrevet Oktober 12, 2008 vis det er veivlagerene noe som det høres ut som. må du bare ned med bunnpanna og bytte de. koster 700 kroner for alle. og er noen times arbeid.
karlandr Skrevet Oktober 12, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2008 Vil ikke rådebank høres ved alle turtall, også ved belastning? Jeg har kjørt, ikke spesielt rolig, i 6 mnd med denne ulyden. Lyden har ikke blitt noe verre i løpet av denne tiden. Vanligvis ville vel rådelagrene ha rast for lenge siden. Ulyden kom ganske brått og har ikke forandret seg siden. Vil ulyder som denne kunne komme fra slitte veivlager? Vil en 2,5 L motor passe rett inn i min 320 (M52 motor)? Hva med startsperra? Hva bør en betale for en byttemotor? Trengs motorstyringsenheten fra byttemotoren? Vil bilen bli godkjent med en slik motor? Takk
LianLi Skrevet Oktober 12, 2008 Skrevet Oktober 12, 2008 Vil en 2,5 L motor passe rett inn i min 320 (M52 motor)? Hva med startsperra? Hva bør en betale for en byttemotor? Trengs motorstyringsenheten fra byttemotoren? Vil bilen bli godkjent med en slik motor? Takk Ja en 2,5 eller 2,8 liter vil passe rett i. Hvis du tenker på m52b25 så trenger du motorstyreneheten, EWS boksen som hører til og nøkkel med chippen i, men dette er jo plug and play da du allerede har bil med startsperra i fra før. Du bare bytter ut EWS boksen med den du allerede har og micro chippen i nøkkelen må du flytte over til din 320 nøkkel da. Samt motorstyring men sier seg selv. Hvis dette skal godkjenne så må du ta kontakt med biltilsynet først og forhøre deg med de. Men vil tippe at bakbremsene er det eneste du trenger å bytte for at det skal bli godkjent vet ikke hvor streng de er på driverket, eller så må du vel bytte det og. Motoren vil dog ligne på en prikk lik den du har, så vil gå gjennom EU kontrollen uten problemer selv om den ikke er godkjent. Men kan da være like greit å bytte til 2,8L hvis du først skal bytte. Jeg betalte 12K for min 2,8Liter, men det fåes nok billigere også.
Fliid Skrevet Oktober 12, 2008 Skrevet Oktober 12, 2008 Og kun kjøpe nye lagre og kline på, er ikke og anbefale. Dette ender ofte med havari rimelig kjapt igjen. Jo, som du sier, rådebank skulle høres under belasning også, derfor jeg kan syntes hele greia med rådebankbank høres litt rart ut. Men siden klakkinga er avhengig av temperatur så utelukker jeg løse skruer og eventuelle feil ved register, for dette ville høres hele tiden.. Er ikke så mange flere alternativer (som jeg ser) enn bank i en eller annen form da. Det følger og turtallet (stemplenes gang) og tyder da på at noe er galt med enten selve kingbolt i stempel, skjørtekanter eller lager på veiv i form av råde eller ramme lager.
icc Skrevet Oktober 13, 2008 Skrevet Oktober 13, 2008 Plukk motorn ut av bilen (uten girkassa) og skru av alt bortsett fra veiv, råder og stempel også stikker du bort på sylinderservice med den. Er litt stress og dyrt ja men tenk den fine motorn man får etterpå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå