Gå til innhold

Min 325 E36 Coupe. Vinterservice og mulig subframe disaster?

Soilborn
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da har jeg endelig fått meg ny bil, og noe som jeg kanskje kan vise frem og være stolt over. Min gamle '92 316 var ikke noe å være kry av, den har gjort sin del men med nesten 350.000 km på klokka tror jeg det var på tide med noe nytt :D

Jeg kom forrige fredag over en grei 325 Coupe fra 1994 som kun var kjørt 96.000 km(!!!), noe som appellerte til meg, da jeg ikke er noen fan av biler som er kjørt eller stylet helt på tryne. Denne var helt original, som jeg likte bra, da jeg heller kan style å styre som jeg vil :)

Airbag på passasjerside er noe jeg har ville hatt lenge, og Vanos er vel heller ikke noe særlig minus :wink:

Så jeg og 3 karer her fra bygda kasta oss avsted til Drøbak fredag 10.10 klokka 1600. Var ikke hjemme før klokka 0700 lørdag morgen, det var med andre ord en hard tur :P

Legger forresten denne tråden i Show-off da dette er et slags langtidsprosjekt som kanskje kan gå litt tregt, vil be om at den flyttes om det blir hyppig fremdrift.

P1010228.jpg

Det som er veldig bra med bilen:

- Veeeldig lite kjørt.

- Strøkent interiør (kun noen små hakk på baksiden av stolryggen på førerside).

- Pen farge, 302 Madeiraschwartz :)

- Helt fast og fin i fisken, føles som å kjøre en helt ny bil :P

- Den utrolig gode motoren :D

Det som ikke er så bra:

- Rust midt på begge hjulbuer bak.

- Muligens noe fargeforskjell fra bakskjerm til døra hvertfall høyre side.

- Liten bulk på skrå ned høyre dør.

- Litt rust samt bulk på høyre kanal rett bak forhjul.

- Bulk på venstre kanal.

- Noe steinsprut i front.

Planer:

I og med at jeg ga betraktelig mye mindre for denne 325'en enn andre som ligger for salg til nesten dobbel pris og trippel KMstand så har jeg gode muligheter for å rette de feilene jeg ramset opp ovenfor.

Rust og fargeforskjeller skal jeg hvertfall ordne i første omgang. Jeg kjenner godt til de ansatte på Kvinesdal Lakk (De har lakkert flere kjente biler som har gått på Gatebil-treff og slikt, blant annet gatebiltaxien om jeg ikke tar helt feil), så jeg tror de kan ordne dette ganske bra :)

Sekseren i denne bilen er helt utrolig, og lyden må såklart utpreges litt, så om pengen strekker til nå i nær fremtid så vil jeg vurdere eksos fra Scorpion eller Remus (helst Eisenmann, men er så dyrt :cry: ). På andre siden hadde et filterkit fra Dave.F vært supert.

Det som hvertfall skal til nå i starten er M-Tech for å dekke kanalene i stede for å rette bulkene der (rustet skal bort uansett!). Tror det lander på et replica sett, og godt mulig et fra prosjekt34 her på forumet pga. pris. M-lister og speil håper jeg og jeg kan få til.

Senkes må den uten tvil, den er jo høy som et fjell :P Tenker her noe i retningen justerbart Bilstein eller noe i den duren. Nye skilter på bilen er heller ikke å forakte ;) Blinklys er et hefitg diskusjonstema, og jeg stiller meg på den radikale siden :P Jeg synes oransje blinkers passer bra på mørke E36'er, og vurderer sterkt å beholde dem :)

Felger skal også på med tida usikker på hvilke, da jeg bare nå i mellomtiden har satt på de fra min gamle E36, greie nok, men ikke noe mere enn det. Sikler som en villman på felger fra Fikse i USA, men 18" tommers 5-eika felger til nesten 30.000 blir litt drøyt

Bilen skal også settes bort nå i vinter for utbedringer av noe av det jeg har ramset opp, vil heller ikke ratte rundt i det heftige maskineriet på glatta :P Det kan gå så veldig fort galt og vil ikke risikere det. Så min 316 får en vinter til i mitt eie :P

Spørsmål som noen kan svare på? :D

Er Breyton Magic enda å oppdrive?

Er M-Tech replica-sett noe som helst annerledes enn originalt utseendemessig?

For dere som har giddet å lese så langt, så kommer det bilder her: :D

P1010224.jpg

P1010225.jpg

P1010226.jpg

P1010227.jpg

P1010229.jpg

P1010230.jpg

P1010231.jpg

P1010232.jpg

P1010233.jpg

P1010234.jpg

Beste biten (nesten^^):

P1010235.jpg

Tar veldig gjerne imot tips og innspill :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gratulerer med ny bil. Ser du har litt planer med den, og det er virkelig grunn til å realisere dem når du har en bil med såpass lav km-stand. Da kan man jo ha den noen år og likevel selge den uten altfor høy km-stand :D

Lykke til med prosjektet, og hold oss oppdaterte med bilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil :D Såg fin ut, utrolig fint med den fargen. Er greit å kjøpe en helt orginal bil så man kan gjøre som man vil med samt at ikke alle skruer og muttrer nødvendigvis har blitt løsnet tidligere..

Eneste minuset er jo at det fort blir dyrt.. :P

Kan du dokumentere km stand på noe vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har litt planer med den, og det er virkelig grunn til å realisere dem når du har en bil med såpass lav km-stand. Da kan man jo ha den noen år og likevel selge den uten altfor høy km-stand

Nettopp det jeg har tenkt :D Tror det kan bli meget bra.

greit regnr da

Hehe, ja ikke sant? Fiffig detalj det der :)

Gratulerer med ny bil. Såg fin ut, utrolig fint med den fargen. Er greit å kjøpe en helt orginal bil så man kan gjøre som man vil med samt at ikke alle skruer og muttrer nødvendigvis har blitt løsnet tidligere..

Eneste minuset er jo at det fort blir dyrt..

Kan du dokumentere km stand på noe vis?

Takker for det :D Har tittet en god del på din bil i det siste for å se hvordan fargen så ut før jeg hentet den :love:

Den er faktisk ganske så u-skrudd, eneste jeg da har gjort er å ta ut en slik ekkel telefon-konsoll som tok opp plass for passasjerer, også satte jeg inn noen greie Kicker 5,25" i kickpanelene. Så det ble bra :)

Og ja, har servicehefte helt frem til 87.000 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var forresten i dialog via mail med Bavaria i Kristiansand idag ang. nøkkel, har kun 1 :?

Så jeg spurte bare i samme slengen om å få tilsendt utstyrslista til bilen. Tok ikke lang tid før denne ankom:

Vehicle information

VIN long WBABF310X0EF20667

Type code BF31

Type 325I (EUR)

Dev. series E36 (2)

Line 3

Body type COUPE

Steering LL

Door count 2

Engine M50

Cubical capacity 2.50

Power 141

Transmision HECK

Gearbox MECH

Colour MADEIRAVIOLETT METALLIC (302)

Upholstery ANTHRAZIT (0506)

Prod. date 1993-11-27

Order options

No. Description

209 LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (25%)

240 LEATHER STEERING WHEEL

243 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER

320 MODEL DESIGNATION, DELETION

401 SLIDING/VENT ROOF, ELECTRIC

494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

498 HEADRESTS IN REAR, MECHANIC. ADJUSTABLE

500 HEADLIGHT WASHER SYS/INTENSIVE CLEANING

510 HEADLIGHT BEAM-THROW CONTR. F LOW BEAM

687 RADIO PREPARATION

827 SCANDINAVIA VERSION

860 LTRL TURN SIGNAL LIGHT FRT

925 SHIPPING PROTECTION PACKAGE

Ble ganske fornøyd med å se at det sto en Limited Slip Diff på :D

Vet ikke hvor vanlig dette er på disse bilene, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Punkterte her en dag... Så jeg skulle ta å sjekke opp i det, da jeg så 3(!!!!) spikere inni dekket i en klynge :( Ble så smått deprimert, så gadd ikke en gang undersøke om det gikk ann å fikse. Så jeg satte på igjen de "pene" orginal-felga... Men dekka er gode hvertfall :)

Fikk også en fin pakke idag! Et M-Tech-kit fra prosjekt34/ST-Import.

Veldig flott pakke det her, gleder meg som en unge til å få det på bilen en gang i vinter!

Var en liten strek i regninga da. Det var en sprekk i bakfangeren rett over der diffusoren skal inn. Men gutta i ST-Import virker som noen bra karer, så får håpe dem kanskje har noen triks på lur for å få dette i orden :wink:

Får en pakke imorgen også, noe matter og noe annet snacks!

Legger nok ut noen bilder da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem var det du kjøpte denne av? kan ikke huske den bilen... drøbak er ikke verdens største sted akkurat :P

arti å få tak i bil som ikke har gått lengre da! ang oransje blinklys så er det bare ikke pent! hvertfall ikke til den fargen du har! syntes ikke fargen var så veldig fin, mye mulig den er bedre irl men... spent på å se hvordan den kommer til å bli ;)

LSD diff på BMW er ikke veldig vanlig, hvertfall ikke på biler uten fnugg av M-tech på utstyrslista... rust i hjulbuene er ganske standard, sjekk bakplata, jekkfestene og bunn av dørene nøye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, merkelig ting å putte i en salgsannonse:P Men morsomt dog!

Kjøpte bilen av ei som he Vanja, men bilen var regga på firmaet Autocosmetics, som i seg selv er ironisk med tanke på litt rust å riper osv :P

Fargen er litt spesiell kanskje, for å se litt bedre hvordan den er så foreslår jeg å se på bilen til Superbeetle, den er knall :wink:

Er kun rust i i hjulbuene bak, å litt rustfarge rundt jekkfestene, er ikke rare greiene tror jeg.

Blinklys blir nok byttet til sota/hvite etter hvert, men står ikke først på prioritetslista... Rust kommer i første rekke, sammen med lakk på "M-Tech"-settet.

Gutta i ST-Import ordner ny bakfanger til meg siden den jeg fikk var det en sprekk i. Det kaller jeg bra service! Anbefaler ST-Import på sterkeste! :D

Legger ut noen bilder etterpå av det jeg fikk i pakken fra GS idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Var litt i Fl.Fjord i September med den, men den har stått inne hele vinter :)

Og tja, noe har da skjedd... Har fått klemt på M-tech lister og KN 57i-kit.

Sitter å ruger på noen deler også som skal på når jeg får råd til lakk (Lærlinglønn -_-). Da blir det full M-tech rundtom, samt en forskjerm og noe rust på bakskjermer skal tas.

Går litt treigt med updates, men skal prøve å holde det oppe :)

Kan jo legge ved et lite klipp av go-lyden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...