Gå til innhold

Lovlig å ha turbo som ikkje lader? (enda et teit turbo spm)


sveinern2
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på en liten sak jeg ikkje har klart og søkt meg frem til.

Har veldig lyst på turbo i bilen min, og a-dekk selger kitt til ca 13000. Det er jo egentlig billige hester.

Det jeg lurer på er egentlig er om det er lov å ha montert turbo på bilen, om den ikke er i bruk? Kan ikke noe om motor, men ved et ladetrykk så lavt som overhodet mulig, eller på andre måter få gjort noe så motoren ikke yter noe særlig meir en lovlig?

Er vel 15% over det den ble levert med fra fabrikk som er lov, dvs få den til å yte ca 160hk...

Kan vel lade ca 0,5 med riktig maping på org innmat uten å blåse alt i fillebiter? ca hk vil det gi?

Takk for alle svar!

Veit dere er ldritt ei av idiot spm om tubo :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er lov, Men om du skal ha noe mulighet for og komme igjennom det, kan du ikke lede eksosen gjennom turboen.

15% regelen gjelder ikke. 0.5 bar er rundt 50% effektøkning. med 150hk skal du få en økning på 75hk som blir 225hk. Du blåser ingenting i fillebiter da. Du skal lade rundt 1bar for at det skal ryke.. Da trenger du en godt mappet motor også.

Du kan også bruke søke funksjonen, masse mer info der :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så drittlei er vi vel ikke.. Men er jo noen som komer til å henvise til søkefunksjonen..

Har du spurt A-dekk om dette? A-dekk er stødig på turbobygging, og kan svare for seg på det meste av spørsmål.. Han er å finne her på forumet.

Når det kommer til om det kan bli godkjent, er det jo en kjent sak, at enkelte værstingbiler godkjennes med mye mindre effekt enn det turboen egentlig greier å gi.. Desverre tror jeg nok IKKE du får godkjent turbobygg, med en turbo som ikke er til nytte.. De er jo ikke dumme de som jobber på BT ikke sant? Poenget er, at om ikke turboen lader, så vil du rett og slett få en motstand i luftveien noe som gir mindre hester.. Den må lade litt for å veie opp for dette.. Er litt usikker på om det kan la seg gjøre å få turboen til å lade bare litt, selv med justerbart trykk..

Dersom dette hadde vært mulig.. Tror du ikke alle hadde gjort dette?

0,5 bar? Mener å ha hørt at en enkel pekepinn på så lavt trykk er a hver 0,1 er 10% økning.. Så 0,5 gir vel omtrentlig 50% økning selv om jeg nok tror regnestykket er veeeeeldig relativt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik som jeg tror det skal det være låv å montere turbo på bilen.

det står i vognkort at forbudt og øke kjøretøyets HK antall.

så hvis du har montert turbo, og ikke kjøre med noe trykk skal du jo ikke få noe mer HK. men vits med det sjønner jeg ikke, jeg hadde kommet til å ladde det motoen er go for, og helst enda litt til:P men sikkert bare jeg som ikke sjønte hele innlegget :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda..TEORETISK sett er det som å sette på ett luftfilter om man ikke ladder noe..

Men at de godtar en forklaring med at: "jeg skal jo ikke lade noe trykk på turboen", det tror jeg du kan reise langt på landet med :P

Enkelte ganger får ikke folk godkjent felgene sine fordi boltene ikke er i sammenheng med Tuv papirene.. Enkelte ganger får ikke folk godkjent eksosanlegg fordi de ikke innehar merkestempel eller Tuv Papirer..

Så at du får godkjent turbobygg med begrunnelse at du ikke skal lade noe med den, det tror jeg ikke noe på..

Vær litt realist da :P .. alle hadde jo sagt det i såfall.. Her går det nok mer på hva turboen er i stand til å lade... Ikke hvor mye den lader i det øyeblikket du faktisk er inne.. Altså.. Du må jo sikkert forevise bremsepapirer og greier.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns det Tüv godkjent turbokit?

Etter hva jeg har hørt, så blir bilene påmontert turbo "enhetsgodkjent" av Tuv sin avdeling i Tyskland (München).. Så bolt on kit som er godkjente er det vel svært få av.. Er jo en "pakke" man må oppgradere da, med bremser, drivverk o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det mulig å finne ut litt mer ang TUV papirer på turbokonventering?

skjønner jeg spørsmålet til trådstarter så er det vel bare at det skal stå godkjent med turbo i vognkortet. Det er da ikke så sannsynlig at en blir henvist til biltilsynet dersom en blir oppdaget. Det vil også være en fordel i en event ulykke at den er godkjent med turbo. så er ett meget interessant spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det mulig å finne ut litt mer ang TUV papirer på turbokonventering?

skjønner jeg spørsmålet til trådstarter så er det vel bare at det skal stå godkjent med turbo i vognkortet. Det er da ikke så sannsynlig at en blir henvist til biltilsynet dersom en blir oppdaget. Det vil også være en fordel i en event ulykke at den er godkjent med turbo. så er ett meget interessant spørsmål.

Og et meget vanskelig tema. Da man omtrent må selge sjela si til djevelen for å få godkjent et effektanlegg hos Biltrangsynet i landet her, så sier det seg selv med tanke på turbo. Finnes tydeligvis noen fornuftige BT-folk her i landet da noen får godkjent lavtrykks turbobygg.

Men har fått for meg at man faktisk kan godkjenne bilen i sverige, og så ta med papirene til biltilsynet, så kan de ikke nekte da de er underlagt eu-direktiv. Var ihvertfall det en jeg kjenner fikk opplyst av en hos Bilprovningen i Strømstad når han skulle bygge om en Volvo 740 til Chevy V8`er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får ikke godkjent en bil nyere enn 90-modell med turbo lengre, jeg holdt på i nesten hele fjord-året uten noe hell.

de krever nå syklus-test på alle trafikkstasjoner!

syklus-test er en test som måler bl.a co på hele registret oppover turtallet.

de testene kan gjøres i sverige og tyskland, koster 30.000,- pr gang, og 1/3 får bilene derifra med godkjente papirer, koster like mye neste gang man skal ta testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo temmelig klart at det ikke er lov å endre motorkonstruksjonen. Et turbokit er langt på vei en endring. Faktisk er et uorginalt luftfilter og eksosanlegg stein ulovlig, ifølge forskriften.

Vegvesenfolka er mennesker, og mennesker kan manipuleres, og gjøre feil. Har vært med i kontroll der bilen jeg satt i hadde 4 ganger så mye effekt som sto i vognkortet + uorginal motor. Og vi ble fint vinket videre etter en kikk under panseret... Så det går bare på tilfeldigheter.

Bilen jeg kjører rundt til daglig med har mindre effekt enn det som står i vognkortet og er et nyere motoreksemplar. I praksis er dette ulovlig. Men jeg skal gjerne ta diskusjonen med trafikkbetjenten som finner ut at jeg har 1,6L i 1,8L bil og er dumdristig nok til å diskutere det med meg... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...