Gå til innhold

Trenger hjelp fort...kjøleveske atter en gang...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal skifte termostat og termostathus nå i ettermiddag.

Har vært å kjøpt kjøleveske på Biltema jeg. en blå type. Er denne grei, eller bør jeg unngå den?

Går det bra å blande denne med orginal BMW-kjøleveske som forøvrig er grønn på farge?

Svar kjapt! dårlig tid...

Skrevet

Blå og grønn kjølevæske er basert på etylenglykol og kan fint blades om hverandre.

Den røde er silikatfri og må ikke blades med blå eller grønn, da klumper det seg.

Når det kommer til egenskaper skal rød være bedre for biler med alu-topper ettersom den ikke angriper aluminiumen.

Blå og grønn skal skiftes hyppigere enn rød.

Der finnes også en rosa type som vistnok skal kunne blandes med hva som helst.

Håper dette gjorde ting litt klarer og husk å rens hele kjølesystemet godt før du bytter mellom blå/grønn og rød, ingen vil vel ha graut i motorn? :P

Skrevet

Hjertlig takk! Da antok jeg rett:-)!

Fikk forresten skifta termostat og hus nå, tømte eiike hele anlegget for kjøleveske, men fylte vel på rundt 7-8 liter...

Tror det blei bra, men skal sjekke ordentlig i morgen for luft og slikt.

Synes tempen var litt høy på tur hjem (rundt 98-99 grader), men vi får se i morgen...

Overrasker meg at det gikk såpass greit å skifte sakerne...Vanskeligste var vel egentlig selve luftinga :lol: !

Skrevet

Også grønn er laget for aluminium, ellers hadde den vel ikke BMW brukt den? Blå derimot er noe annet, de kan blandes men blå er ikke for aluminium.

Skrevet

Joda grønn er også velegnet for aluminium og kan fint blandes med blå. De typene av frostvæske vi har på jobb så er blå frostvæske den billigste og har kortere levetid en den grønne.

Den røde må som sagt ikke under noen omstendighet blandes med grønn eller blå, så hvis noen går i tanker om å skifte til rød så vil jeg fraråde det da det kan bli liggende igjen grønn væske i motorblokka og i varmeapparat registeret hvis det ikke ikke flushes ut grundig.

Skrevet

Dem bruker blå på BMW i sarp.., på alle biler.

Har vært blå på alle bmw-ene jeg har sett også.. (Glycho Shell frostvæske)

Men den grønne er altså bedre?

Noen som har snakket med BMW Norge om dette f.eks?

(så nøye er det vel egentlig ikke om man bytter den når den skal, og har nok veske, og ikke blander med rød :P)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...