Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 2 weeks later...
Skrevet

En liten update etter dagens verkstedtime: (Litt dårlige mobilbilder da jeg glemte kameraet)

Fikk tatt av nedre bærearmer fremme i påvente på pakken min fra koed :D

Men i forsøket så røk disse som sitter på kula:

zawiw15vpuvi5zr2izx5.jpg

Jeg klarer ikke å finne denne delen hos hverken koed, gs eller realoem. Er dette en del som da vanligvis følger med ny bærearm?

Og mens jeg holdt på å ta av bærearmene så poppet jo pendelstaget av kula. Dette hadde jeg ikke regnet med (men kanskje like greit da det sikkert er et tegn på at de burde byttes alikevel)

Så da må jeg nok lage en ny bestillig hos koed til uka ;)

w8hlknb89yhgkzm3hzyv.jpg

Og samtidig som jeg har funnet ut hvordan man får av bakre viskerarm, så kom murphys-lov inn i bildet og ødela alt:

Skruen som sitter under begynte sitt liv som torx, gikk så over til å være umbraco, og til slutt som ett rundt høl hvor ingenting passa, utrolig nok.

Vidre så hadde jeg ett litt for stort borr til å ta ut skruen, som da til slutt glapp og kjørte rett inn i plastikkgodset. Da endte det med harde tak, som også bildet viser. :lol:

ei3kpjyosnhitfw8afnr.jpg

Men jeg fikk den da av ;)

Så da må det bestilles ny-bruk slik på koed også.

Ellers da i påvente av pakka fra koed hadde jeg lite å gjøre, som endte i en grundig vask av toppdekslet. Blir bra å få denne ut i naturen slik at jeg får tatt en skikkelig motorvask.

zs701bnt7bm1a97qssrb.jpg

Og fikk tatt et bilde av demperen som har sprukket. Vil denne la seg sveise?

ybfjo8yw74b39yp1sh9i.jpg

Skrevet

Da var pakken fra KOED kommet med div snacks :D

jhxpx6fjjh70raczxzrn.jpg

Nye nedre bærearmer, begge hjullager bak, nye skiver og klosser bak, nye håndbrekksko med repsett, ny dørlist fremme, deksel over krok bak da denne manglet, ny dørstopper, samt nytt deksel midtkonsoll da askebegeret på den "gamle" er lei å lukke/åpne.

Da jeg mangler en del vitale ting for å få på det jeg har bestilt; slik som nye muttere til navene bak og den "kila" som ble ødelagt (ref: bildet forrige post), så gjorde jeg litt smått i dag.

Fikk bytta ut dørstopperen førerdør da den gamle så slik ut og fungerte ikke til annet enn pynt:

clzrd9jvyh1jerf55mo1.jpg

Fikk da samtidig byttet ut 4 ødelagte klips til dørpanelet ;)

Og jeg fikk også byttet ut dørlista førerside, da den gamle ikke så ut i måneskinn.

Gammel:

xhdn10ukqs4n8kvhscuk.jpg

Ny:

p4hdhd88ml68lbpglcy8.jpg

Bilen ser noe skitten ut på bildene, men den står i allefall tørt inne.

Hvis noen også vet hvor jeg får tak i den kila som jeg nevnte, da jeg fortsatt ikke klarer å finne denne noe sted, si gjerne ifra.

Skrevet

Etter god service fra KOED har jeg funnet ut hvorfor jeg ikke finner den foringen jeg har nevnt i de 2 foregående postene.

Disse foringene skal da egentlig sitte igjen på spindelen, noe som plutselig da gjorde hele denne operasjonen dyr da jeg må ha ny spindel bare for å få foringen :?

Da er spørsmålet om disse lar seg presse på plass i spindelen igjen :-k

Skrevet

Da var jammen en pakke til bestilt fra KOED med ting jeg manglet for å få bilen på hjul. Har jeg forstått systemet til koed riktig, så har jeg dette neste tirsdag, og da begynner det å bli fart på sakene :D

edit: For de som ikke har lagt merke til det, så har koed ett knalltilbud på m-tech front til e39 om dagen. For under 3000,- komplett om jeg forstod det riktig. Synd jeg ikke har råd før over nyåret :?

Skrevet

Da var siste pakken med slitedeler ankommet fra koed :D

ke2ur6ielhdufla2vua5.jpg

Så fikk da satt sammen forstillinga takket være foringa i den brukte spindelen jeg kjøpte. (Idiotisk å måtte handle spindel til 400,- bare for en metallforing man ikke får kjøpt løst, men jaja :roll: )

e14apfucw9tuw3aypipw.jpg

Samt fikk satt sammen igjen viskeren bak med ny torx skrue. :lol:

Sånn i motsetning til den gamle.

tjef1oxgrl55yr2jfyqd.jpg

g9s562m2pgfvqeeambkq.jpg

ei3kpjyosnhitfw8afnr.jpg

Og har slitt med boltene på navet bak, som dere ser. Har fått handlet inn 36mm pipe for en gangs skyld. Manglet dette da vi begynte, og gikk løs med luftpressborr på bolten. Uten vidre hell :lol:

Heldigvis nok med tenner igjen til at pipa tar tak.

2j7wt40bnaz2zeqn4x9x.jpg

Men over til det negative.

Handlet ett deksel til bakluka da den manglet ett vitalt feste helt på venstre side.(Har ingen bilder av hvordan det så ut).

Handlet da ny, brukt deksel hos koed med kvalitet A.

Men da jeg åpnet pakka i dag, så vil jeg påstå at dette ikke er kvalitet A.

hzs95pgik6asadqh0yhh.jpg

75im76neks6tswudrngl.jpg

2bb6zspkwde89627ojvj.jpg

Er litt misfornøyd nå da det dekslet jeg handlet for 60,- mangler 2 fester fler enn det jeg må bytte ut. Greit, er bare 60,-, men det er strengt tatt prinsippet. :?

Og på toppen av det hele, må jeg også bytte venstre hjullager forran. Har ikke merket dette før nå. Men pga. prisen, og minimal slitasje pr. dags dato, bli dette en sak å bytte til våren.

Skrevet

Må få ut litt frustrasjon nå mens bildeopplasting pågår:

Den som måtte ønske, skal få lov å gi meg grisejuling hvis jeg noen gang skulle finne på å bytte hjullager bak på en e39 touring igjen.

Skal sies at jeg holdt på alene, og var første gang jeg har byttet hjullager, men har brukt hele 4.5 timer bare på å få ut det gamle lagret bak :shock:

Skrevet

Her var endelig bolten ute. Gikk faktisk bedre enn forventet å få den ut.

yiqxnizqsi2w6dmiuwmr.jpg

Påbegynt løsning av stag og div for å få ut stikkakselen.

t9ruacdxniptyku6mq26.jpg

Da var endelig det gamle ute. Låt som en traktor, og så likedan ut.

nd2thlr89cplra5drwr2.jpg

Nytt presses på plass.

bz8bnpgzg8edw99kk5p1.jpg

Alt som jeg forventet tok tid gikk nesten altfor lett. Som å ta ut boltene, få ut akselen av spindelen, samt presse ut det gamle lagret. Det som derimot tok tid var å få av alle bærearmer, og ikke minst fjøra.

Om det så tok lang tid, har det i allefall vært en lærerik dag.

Skrevet

Har jeg gjort dette på en unødvendig, vanskelig, måte?

Kikker på realoem, og virker som jeg kunne spart meg for mange timer bare ved å ta ut hele stikkakselen? Da i stedet for å la den sitte i diffen og flytte hele bærearmen?

• 3 weeks later...
Skrevet

Har skjedd litt her i det siste og, men pga. julestresset har min tid dedikert til bimmers.no desverre måttet kortes ned. Men nå som jula strengt tatt er over (foruten noen påståelige som sier den varer til påske 8) ) legger jeg igjen ut en oppdatering.

Ett bilde jeg ikke la opp sist var da spindel var blitt løsnet fra alt som var, foruten ABS sensor og håndbrekkvaier. I Denne operasjonen røk festet til sensoren, noe jeg forbannet meg over, men fikk midlertidlig ordnet med 2komp lim. Bilen melder ingen feilmelding.

fcog4a66afp2377fk5zb.jpg

Gjorde det da på måten nevnt i forrige post på andre siden. Altså ved å ta ut hele stikkakslen. Dette gjorde jobben en god del enklere. Men bærebrua måtte jo ned i bakkant.

vqkwofg7io3wi1rbsoaj.jpg

rmhjdi83h9c0w7ug5p5j.jpg

Fikk desverre ikke tatt så gode bilder med telefonen, men her er ting på plass igjen. Med da alt nytt, foruten bremseskjold som ble sandblåst og lakkert.

t17k0k10fmxwk0fbiwlg.jpg

z9y0hnn0n8f440z06qwi.jpg

2e9hn5kgtfuow9wj3som.jpg

Fikk litt problemer på v.side hvor jeg valgte å ikke ta ut stikkaksel. Endte med å måtte løsne hele brua der og for å få det sammen. Mest pga. fjøra.

Men pr dags dato er bilen allerede på hjul. Har funnet ut at begge hjullager fremme må byttes, men dette blir en sak utover vår/sommer å bytte.

Samt at slangeklemmer på servotanken er byttet, og kjølevæske.

Sliter dog forstatt trolig med en "luftpropp" i kjølesystemet da bilen når driftstemp, og blir der, men ingen varme i kupeen. :?

Skrevet

Takker for det.

Kunne/skulle strengt tatt på skilter i dag, men har pådratt meg en form for virus, så har vært så godt som sengeliggende de siste 36 timer. Men har ikke klart å holde meg unna bimmers :D

Skilter blir da hentet mandag i stedet, forutsett at formen er bedre.

Gleder meg som en unge.

Skrevet

Da det er søndag har jeg ikke fått hentet ut skiltene, men har alikevel fått gjort div annet smått. ;)

Bilen ble kjørt ut i dag og testet. Alt fungerte som det skulle.

Pga. intet annet å gjøre, fikk jeg fjernet div. parkeringsklistremerker i frontruta. Tilslipt gammel isskrape, varmepistol og tynner gjorde jobben ganske greit.

Samt en mindre interiørrens. Bilder kommer da jeg tar en skikkelig rens.

Måtte ta ut batteriet for å lade da den har tømt seg for strøm, og joda, sammen med batteriet lå org. dekslet til hengerfeste. Det som forrige eier ikke visste hvor var. :roll: Så da har jeg ett ferdig grunnet deksel til overs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...