Scampi Skrevet November 12, 2008 Skrevet November 12, 2008 Noen som forresten vet hvordan man bytter viskerarm bak på e39 touring? Her er iallefall delefilmen til bakruteviskeren, kanskje du blir litt klokere http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.p ... 2X201X1F1F
Stephan.s Skrevet November 13, 2008 Forfatter Skrevet November 13, 2008 Se der ja. Da var jeg på rett vei, men den torxen som sitter der har rusta så da har jeg en liten jobb forran meg
Stephan.s Skrevet November 23, 2008 Forfatter Skrevet November 23, 2008 En liten update etter dagens verkstedtime: (Litt dårlige mobilbilder da jeg glemte kameraet) Fikk tatt av nedre bærearmer fremme i påvente på pakken min fra koed Men i forsøket så røk disse som sitter på kula: Jeg klarer ikke å finne denne delen hos hverken koed, gs eller realoem. Er dette en del som da vanligvis følger med ny bærearm? Og mens jeg holdt på å ta av bærearmene så poppet jo pendelstaget av kula. Dette hadde jeg ikke regnet med (men kanskje like greit da det sikkert er et tegn på at de burde byttes alikevel) Så da må jeg nok lage en ny bestillig hos koed til uka Og samtidig som jeg har funnet ut hvordan man får av bakre viskerarm, så kom murphys-lov inn i bildet og ødela alt: Skruen som sitter under begynte sitt liv som torx, gikk så over til å være umbraco, og til slutt som ett rundt høl hvor ingenting passa, utrolig nok. Vidre så hadde jeg ett litt for stort borr til å ta ut skruen, som da til slutt glapp og kjørte rett inn i plastikkgodset. Da endte det med harde tak, som også bildet viser. Men jeg fikk den da av Så da må det bestilles ny-bruk slik på koed også. Ellers da i påvente av pakka fra koed hadde jeg lite å gjøre, som endte i en grundig vask av toppdekslet. Blir bra å få denne ut i naturen slik at jeg får tatt en skikkelig motorvask. Og fikk tatt et bilde av demperen som har sprukket. Vil denne la seg sveise?
Stephan.s Skrevet November 26, 2008 Forfatter Skrevet November 26, 2008 Da var pakken fra KOED kommet med div snacks Nye nedre bærearmer, begge hjullager bak, nye skiver og klosser bak, nye håndbrekksko med repsett, ny dørlist fremme, deksel over krok bak da denne manglet, ny dørstopper, samt nytt deksel midtkonsoll da askebegeret på den "gamle" er lei å lukke/åpne. Da jeg mangler en del vitale ting for å få på det jeg har bestilt; slik som nye muttere til navene bak og den "kila" som ble ødelagt (ref: bildet forrige post), så gjorde jeg litt smått i dag. Fikk bytta ut dørstopperen førerdør da den gamle så slik ut og fungerte ikke til annet enn pynt: Fikk da samtidig byttet ut 4 ødelagte klips til dørpanelet Og jeg fikk også byttet ut dørlista førerside, da den gamle ikke så ut i måneskinn. Gammel: Ny: Bilen ser noe skitten ut på bildene, men den står i allefall tørt inne. Hvis noen også vet hvor jeg får tak i den kila som jeg nevnte, da jeg fortsatt ikke klarer å finne denne noe sted, si gjerne ifra.
Stephan.s Skrevet November 26, 2008 Forfatter Skrevet November 26, 2008 Etter god service fra KOED har jeg funnet ut hvorfor jeg ikke finner den foringen jeg har nevnt i de 2 foregående postene. Disse foringene skal da egentlig sitte igjen på spindelen, noe som plutselig da gjorde hele denne operasjonen dyr da jeg må ha ny spindel bare for å få foringen Da er spørsmålet om disse lar seg presse på plass i spindelen igjen
Stephan.s Skrevet November 26, 2008 Forfatter Skrevet November 26, 2008 Da var jammen en pakke til bestilt fra KOED med ting jeg manglet for å få bilen på hjul. Har jeg forstått systemet til koed riktig, så har jeg dette neste tirsdag, og da begynner det å bli fart på sakene edit: For de som ikke har lagt merke til det, så har koed ett knalltilbud på m-tech front til e39 om dagen. For under 3000,- komplett om jeg forstod det riktig. Synd jeg ikke har råd før over nyåret
Stephan.s Skrevet Desember 2, 2008 Forfatter Skrevet Desember 2, 2008 Da var siste pakken med slitedeler ankommet fra koed Så fikk da satt sammen forstillinga takket være foringa i den brukte spindelen jeg kjøpte. (Idiotisk å måtte handle spindel til 400,- bare for en metallforing man ikke får kjøpt løst, men jaja ) Samt fikk satt sammen igjen viskeren bak med ny torx skrue. Sånn i motsetning til den gamle. Og har slitt med boltene på navet bak, som dere ser. Har fått handlet inn 36mm pipe for en gangs skyld. Manglet dette da vi begynte, og gikk løs med luftpressborr på bolten. Uten vidre hell Heldigvis nok med tenner igjen til at pipa tar tak. Men over til det negative. Handlet ett deksel til bakluka da den manglet ett vitalt feste helt på venstre side.(Har ingen bilder av hvordan det så ut). Handlet da ny, brukt deksel hos koed med kvalitet A. Men da jeg åpnet pakka i dag, så vil jeg påstå at dette ikke er kvalitet A. Er litt misfornøyd nå da det dekslet jeg handlet for 60,- mangler 2 fester fler enn det jeg må bytte ut. Greit, er bare 60,-, men det er strengt tatt prinsippet. Og på toppen av det hele, må jeg også bytte venstre hjullager forran. Har ikke merket dette før nå. Men pga. prisen, og minimal slitasje pr. dags dato, bli dette en sak å bytte til våren.
Stephan.s Skrevet Desember 7, 2008 Forfatter Skrevet Desember 7, 2008 Må få ut litt frustrasjon nå mens bildeopplasting pågår: Den som måtte ønske, skal få lov å gi meg grisejuling hvis jeg noen gang skulle finne på å bytte hjullager bak på en e39 touring igjen. Skal sies at jeg holdt på alene, og var første gang jeg har byttet hjullager, men har brukt hele 4.5 timer bare på å få ut det gamle lagret bak
Stephan.s Skrevet Desember 7, 2008 Forfatter Skrevet Desember 7, 2008 Her var endelig bolten ute. Gikk faktisk bedre enn forventet å få den ut. Påbegynt løsning av stag og div for å få ut stikkakselen. Da var endelig det gamle ute. Låt som en traktor, og så likedan ut. Nytt presses på plass. Alt som jeg forventet tok tid gikk nesten altfor lett. Som å ta ut boltene, få ut akselen av spindelen, samt presse ut det gamle lagret. Det som derimot tok tid var å få av alle bærearmer, og ikke minst fjøra. Om det så tok lang tid, har det i allefall vært en lærerik dag.
Stephan.s Skrevet Desember 7, 2008 Forfatter Skrevet Desember 7, 2008 Har jeg gjort dette på en unødvendig, vanskelig, måte? Kikker på realoem, og virker som jeg kunne spart meg for mange timer bare ved å ta ut hele stikkakselen? Da i stedet for å la den sitte i diffen og flytte hele bærearmen?
Stephan.s Skrevet Desember 27, 2008 Forfatter Skrevet Desember 27, 2008 Har skjedd litt her i det siste og, men pga. julestresset har min tid dedikert til bimmers.no desverre måttet kortes ned. Men nå som jula strengt tatt er over (foruten noen påståelige som sier den varer til påske ) legger jeg igjen ut en oppdatering. Ett bilde jeg ikke la opp sist var da spindel var blitt løsnet fra alt som var, foruten ABS sensor og håndbrekkvaier. I Denne operasjonen røk festet til sensoren, noe jeg forbannet meg over, men fikk midlertidlig ordnet med 2komp lim. Bilen melder ingen feilmelding. Gjorde det da på måten nevnt i forrige post på andre siden. Altså ved å ta ut hele stikkakslen. Dette gjorde jobben en god del enklere. Men bærebrua måtte jo ned i bakkant. Fikk desverre ikke tatt så gode bilder med telefonen, men her er ting på plass igjen. Med da alt nytt, foruten bremseskjold som ble sandblåst og lakkert. Fikk litt problemer på v.side hvor jeg valgte å ikke ta ut stikkaksel. Endte med å måtte løsne hele brua der og for å få det sammen. Mest pga. fjøra. Men pr dags dato er bilen allerede på hjul. Har funnet ut at begge hjullager fremme må byttes, men dette blir en sak utover vår/sommer å bytte. Samt at slangeklemmer på servotanken er byttet, og kjølevæske. Sliter dog forstatt trolig med en "luftpropp" i kjølesystemet da bilen når driftstemp, og blir der, men ingen varme i kupeen.
Stephan.s Skrevet Desember 29, 2008 Forfatter Skrevet Desember 29, 2008 Hvis girspaken smårister når bilen er i gang, både i fri og gir, er det da kanskje på tide å bytte clutch?
Kobar Skrevet Desember 30, 2008 Skrevet Desember 30, 2008 looking good ikke lenge til før du får skilter på den vell?
Stephan.s Skrevet Januar 2, 2009 Forfatter Skrevet Januar 2, 2009 Takker for det. Kunne/skulle strengt tatt på skilter i dag, men har pådratt meg en form for virus, så har vært så godt som sengeliggende de siste 36 timer. Men har ikke klart å holde meg unna bimmers Skilter blir da hentet mandag i stedet, forutsett at formen er bedre. Gleder meg som en unge.
Stephan.s Skrevet Januar 4, 2009 Forfatter Skrevet Januar 4, 2009 Da det er søndag har jeg ikke fått hentet ut skiltene, men har alikevel fått gjort div annet smått. Bilen ble kjørt ut i dag og testet. Alt fungerte som det skulle. Pga. intet annet å gjøre, fikk jeg fjernet div. parkeringsklistremerker i frontruta. Tilslipt gammel isskrape, varmepistol og tynner gjorde jobben ganske greit. Samt en mindre interiørrens. Bilder kommer da jeg tar en skikkelig rens. Måtte ta ut batteriet for å lade da den har tømt seg for strøm, og joda, sammen med batteriet lå org. dekslet til hengerfeste. Det som forrige eier ikke visste hvor var. Så da har jeg ett ferdig grunnet deksel til overs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå