Gå til innhold

Min e39 523iT. Sommerfelg side 4.

Stephan.s
 Share

Anbefalte innlegg

Da etter ca 8 måneders leting fant jeg endelig "den ene" bilen jeg lette etter. Og i dag ble den kjørt hjem. :D

Tenkte da å starte opp en liten "dagbok" her på bimmers, bare for morroskyld.

Det blir et slags langtidsprosjekt, da lommeboka ble godt tømt i dag, men planene er mange. Først og fremst må da de nødvendige skavankene ordnes før det går over i det kosmetiske som facelift m.m

Bilen er en ordinær e39 523iT manuell. Hovedgrunnen til at det ble akkurat denne bilen er kombinasjonen av manuell og touring. (beklager hvis jeg tråkker noen på tærne nå, men jeg takler rett og slett ikke bakparten på e39 sedan)

Desverre ikke spekket med utstyr, men jeg klarer meg inntil jeg finner ut hvordan jeg ettermonterer det jeg måtte ønske 8)

Slenger ved noen bilder fra annonsen da jeg ikke har rukket å ta noen selv enda:

(bildene får den til å se værre ut enn den er. Jeg hadde lave forventninger da jeg dro for å se på den, men ble meget positivt overrasket)

zzyc1toqh6j4ul8oq15s.jpg

xzch9cnw5o4cssa1nok5.jpg

798m5n7nt3h2wk9hty1s.jpg

h7yzy2nxh8tvx7paoxr6.jpg

Skiltene ble tatt av allerede i dag av den grunn at den alikevel skal parkeres i verkstedet for utbedring av ting som bremser, forstilling, hjullager bak samt div småsnæks. Men mest fordi jeg er såpass gnien at jeg vil spare inn de 5000,- mindre det koster å få utstedt vognkort neste år 8)

Kom gjerne med tilbakemeld. Blir som sagt til at jeg skriver her i form av bilens dagbok.

Update 04/01-09

Ting som er gjort siden jeg kjøpte bilen frem til i dag:

Byttet håndbrekksko

Nye bremser bak + klosser

Nye hjullager bak

Sandblåst bremsekold bak

Byttet nedre bærearmer og pendelstag front

Byttet deksel v. midtkonsoll da askebeger var ute av funksjon

Ny dørlist sjåførerside

Div innvendige lister byttet

Dørstopper sjåførside

Ny kjølevæske

Ny bakre viskerarm

++

Planene fremover:

Nye dempere bak

Hjullager front

Sommerfelg

Carputer

Evt. Eisenmann eksos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Siden overskriften på tråden starter med Stephan.s gratulerer seg selv, og det høres litt stusselig ut hvis du skulle være den eneste gratulanten, hiver jeg meg på lasset og ønsker lykke til med ny bil.:) Slett ikke dum fargekombinasjon heller.

Og for the record: Jeg liker bakparten på E39 sedan, og jeg føler meg ikke tråkket på tærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere så mye Stephan :-).

Skikkelig vask og polering før snøen hadde gjort seg ;-).

Likte fargen utvendig og intreiøret ditt.

Velkommen inn i touring klubben blandt de store gutta som kjører 5`er, he he :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden overskriften på tråden starter med Stephan.s gratulerer seg selv, og det høres litt stusselig ut hvis du skulle være den eneste gratulanten, hiver jeg meg på lasset og ønsker lykke til med ny bil.:) Slett ikke dum fargekombinasjon heller.

Og for the record: Jeg liker bakparten på E39 sedan, og jeg føler meg ikke tråkket på tærne.

Takker så meget. ;)

Ang. overskriften så valgte jeg noe annet enn "Min BMW x-serie" som de fleste velger. Samt jeg følte for å gratulere meg selv litt da jeg endelig turte å gi etter i lommeboka.

Fargekomboen med sort og grått i interiøret passer meg utmerket. Har mer sansen for litt lyse farger i interiør av samme årsak som når man maler et rom; det virker større. Og utvendig kunne jeg nesten ikke fått bedre farge enn Montrealblau metallic. Rett og slett nydelig farge.;)

Grattis Stephan :)

Så du endte med å hoppe på E39 vognen allikavel :roll::wink::D

Takker for det Bo ;)

Ja det ble til slutt det etter å ha vurdert e34 touring en periode igjen, men pris e39 vs e34 touring latterlig liten om dagen, så da valgte jeg å gå en generasjon opp.

e39 er ikke like "pen" og klassisk i designet utvending som e34, men interiørmessig synes jeg e39 ligger noen hestehoder forran i komfort og design. Jeg er storfornøyd i skrivende øyeblikk, men får vente til rusen har lagt seg så man får begynt å tenke klart igjen 8)

Gratulere så mye Stephan :-).

Skikkelig vask og polering før snøen hadde gjort seg ;-).

Likte fargen utvendig og intreiøret ditt.

Velkommen inn i touring klubben blandt de store gutta som kjører 5`er, he he :-).

Takker Glenn. Har sett på touring over lengre tid, så nå hoppet jeg endelig på. Usikker på om jeg vil nevne pris, men den var mye mer ærlig og reel enn mange av drømmeprisene både e39 og e34 touring ligger på i dag.

Men vask og polering skal det bli. Den blir parkert tørt under tak til uka, hvor den da blir stående til BT åpner skrankene igjen over nyttår. Skal rekke å gjøre en god del på den tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye, E39 Touring er noe av det flotteste. Blir morro å følge videre oppgradering. Så pump på med bilder og info etterhvert som ting skjer 8) .

Takker for det "navnebror" 8)

Har også stor sans for e39 touring. Var kanskje derfor jeg brukte hele 8 mnd på å finne den rette.

Har ikke skjedd stor her siden henting. Har faktisk ikke sett bilen siden.

Men har gjort meg noen tanker om bilen.

Den har jo noen skavanker som ble reflektert i prisen; noen kritiske reprasjoner må til, men dette er for min del bare kos. Vidre så er "ønskelista" for hvordan jeg vil ha bilen etter mitt syn.

Ting som må bli fikset:

*Ikke fungerende håndbrekk. Enten vaier eller sko

*Mangler sidespeil h.side (Gi meg beskjed hvis du har ett stk org speil h.side til salgs)

*Bilen drar til høyre ved nedbremsing, så overhaling/bremsebytte er nødvendig.

*Kjent klunkelyd forstilling. Øvre/nedre bærearmer forran må byttes.

*Ene eller begge hjullager bak må byttes.

*Overdreven rust bakluke. Denne er jeg usikker på om kan reddes på en fornuftig måte.

*Kun 1 stk hjulsett for vinter (Pene sommerfelg m.dekk til e39 Ø:K 8) )

Dette er da ting som ordnes, men er bare småtteri.

Så over til ønskelista. Her vil jeg gjerne ha tilbakemeld på hvilken rekkefølge dette burde prioriteres. Hadde lommeboka strekt til hadde alt blitt kjøpt inn med det samme, men desverre er det da ikke slik.

*CD Spiller. Bilen har BMW Business RDS. Kasettspiller, men ikke CD. Ønsker heller ikke å montere noe 1DIN spiller. Kun org. BMW som gjelder.

*Multifunksjonsratt i skinn. Pref. 3 eiket såklart.

*Facelift lykter rundt om.

*Mulig senk?

*M5 nyrer.

*M frontfanger

*Rutetoning

*Evt. også shadowline.

Kom gjerne med tips. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Gratulerer med ny vogn!:)

Takker ;)

Gratulerer :D

Takker for det Mr. Hofstad. Lurer på om jeg ikke burde ta en service på bilen pga. indikator, samt hele 45000km siden sist iflg. servicehefte. Bruke det som unnskyldning til madammen for å ta bilen en tur til Tr.heim og spandere en kaffe samtidig? ;)

Men for dagbokas del, fikk bilen opp på verkstedet i dag for å gå over. Og blir bare mer og mer positivt overrasket. Er ikke tegn til rust noe sted. Understellet og karrossen er rustfri. Ikke det minste tegn i hjulbuer heller. Er såpass at boltene faktisk var blanke fortsatt på kalipperen.

Unntaket er såklart bakluka, men det er jo ikke til å unngå.

Fant årsak til at bilen drar til høyre. Hele nedre bærearm høyre fremme hadde vandrin på flere mm på selve kula. Fikk nesten sjokk når jeg jekket den opp å begynte å bende på hjulet.

Samt at jeg fant årsak til manglende håndbrekk. Mtp. resten av bilens meget gode tilstand er jeg overrasket over at dette var såpass dårlig :roll:

DSCN1336.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis! :-D

Takker :D

Vurderer nå om dagen sterkt å slå til på GS sin kampanje, men veit virkelig ikke hvordan jeg skal prioritere.

Bilen er jo dønn orginal, så den trenger finish i alle retninger. Både ut -og innvending. Altså, skal jeg gi slipp på 6000,- for M-tech front, facelift nyrer og facelift frontlykter. Da trenger jeg også hvite sideblink og facelift baklykter etter dette.

Eller burde jeg heller vente og bruke de 6000,- på ting som f.eks felger? Senk? Eksos? Soting? M-tech ratt? CD-spiller/16x9 navi? Shortshift? Ettermontering av OBC?

Har også div slitedeler for nærmere 5000,- som MÅ byttes.

Valgets kval det her :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...