fredrije Skrevet Oktober 16, 2008 Skrevet Oktober 16, 2008 Hei,! Jeg lurer på om det er noen der ute som har trimmet sin BMW E39 530 diesel med VELLYKKET resultat. Eier selv samme bilmodell, og har fått den "oppjustert" til å yte 218 hk. Opplever dog at motoren slutter å dra når jeg (på den "tyske Autobahn") kommer opp i en hastighet på ca. 160 km/t (fullt gasspådrag). Det er akkurat som den går i "nødmodus". To feilkoder lble avlest fra motorstyreenheten; 1. Formatetrykk (diesel) for lavt. 2. Ladetrykksgrense overskrides. Har vært hos firmaet som tunet bilen for å sjekke om det er programvaren som feiler, men den muligheten er utelukket. Følgende komponenter er byttet, men problemet er fremdeles et faktum; ' - Turbo - VGR-ventil - Høyttykkspumpe (common rail) - Fødepumpe (under bilen) - Fødepumpe (i tanken) - Ladetrykksensor - Trykkføler i railrør - Injektorer (4 stk.) - Luftmassemåler - Dieseltermostat - Forvarmerventil - Sensor i dieselfilteret - Luftfilter Det er ingen tegn til lekkasje noe sted, motoren starter ALLTID uten problemer, og den går pent på tomgang. Er det noen som har noen idé om hva som kan være galt? KAN det være fødepumpa under bilen som ikke klarer å gi nok diesel når turbotrykket øker, og behovet for brensel er som størst? Har noen måttet oppgradere dieselpumpa for å få ut så lite som 218 hk? Ville virkelig satt pris på om noen tok seg tid og bryet med å besvare innlegget dersom de har opplevd noe lignende selv, eller har trimmet sine E39 530'er til både 240, 270 og 300 hk uten antydning til "tull og spetakkel".
Rapid Skrevet Oktober 16, 2008 Skrevet Oktober 16, 2008 Dieselpumper pleier å ryke, oppgradere dem er en bra investering.
Odd-M Skrevet Oktober 17, 2008 Skrevet Oktober 17, 2008 Du har ikke vurdert å gå tilbake til original effekt for å se om feilen kan skyldes trimmingen?
fredrije Skrevet Oktober 17, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 17, 2008 Heisann, gutter! Tusen hjertelig takk for svar! Jeg har nettopp byttet alle tre dieselpumpene på bilen. Har til og med skiftet ut fødepumpa som sitter festet i området under førersetet TO ganger (mistanke om at den første feilet). Men jeg bruker original utgave -ingen oppgradert versjon som kan gi mer diesel. Har en av dere satt inn en bedre/mer effktiv/større dieselpumpe, og evt. hvor får jeg tak i en slik som passer til bilen? Når det gjelder prøving i "originalmodus", kan jeg fortelle at dette også er testet ut (ingen bedring). Har til og med byttet ut motorstyreenheten på mistanke. Det var (selvfølgelig) ikke noe galt med den heller. Begynner å bli tom for idéer om hva som forårsaker feilen, og syntes det var på tide å søke etter erfaringer blant andre "BMW-krabater". Håper å høre fra noen som kan bidra til å løse bil-problemet mitt. På forhånd takk for input!
Odd-M Skrevet Oktober 17, 2008 Skrevet Oktober 17, 2008 Slike bugs er utrivelige å finne ut av. Jeg vet av M57-motorer av senere modeller som ruller med godt over 250 hk uten annen modifisering enn chip. Vet ikke om det er forskjell på pumper. I og med at den i følge deg går kjempefint opp til en viss hastighet tviler jeg på at du løser det med større pumper, men jeg er på ingen måte ekspert på området.
Rapid Skrevet Oktober 17, 2008 Skrevet Oktober 17, 2008 jg hadde en 330d en gang før, og der røk pumpen veldig fort etter chipping. Har fått bekreftet fra BMW-aut. verksted til å bekrefte at pumpene har lett for å ryke ved chipping kombinert med hard kjøring. Jeg fikk kjøpt en pumpe fra sverige, og den var altså mye bedre og pålitelig. Mener den pumpa ble tatt fra en nyere diesel ja. Ellers har jeg ingen peiling, muligens det er en del sensorer som gir feil verdier?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå