Nytern Skrevet Oktober 17, 2008 Share Skrevet Oktober 17, 2008 Har prøvd å finne kilden til en lav slags raklelyd fra motorrommet uten særlig hell. Hvis man tar av reima blir det stille. Lyden kommer fra forkant av motoren. Har bytta vannpumpe og reimhjulene. Heldigvis, pumpa var sliten uansett. Er igrunn ute etter å høre om dere har opplevd noe lignende, verkstedet sier det 99% sikkert er servopumpe. Lyden kommer når motor er god og varm. Tror dette har med turtallet å gjøre, når motoren er varm kan jeg bli kvitt lyden ved å gi på så jeg har 100rpm mer enn tomgang. Den blir værre når turtallet er lavere enn tomgang (belastning som at den f.eks står i gir eller at jeg legger helt over) Uansett... Den høres ikke skummel ut, jeg vil bare bli kvitt den! Og.. Hvem selger servopumpe til en ikke alt for avskrekkende pris? Ser Mekonomen selger byttepumpe for ca 3500,-. Dette er jo ikke ille, dessuten er det kjekt med garanti. Jeg kaster ikke brukte deler på kjerra mi ihvertfall. Det er avgjort! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Oktober 17, 2008 Share Skrevet Oktober 17, 2008 Prøv og sprut litt vann ned på vitereim for og høre om det gjør noen forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet Oktober 17, 2008 Share Skrevet Oktober 17, 2008 Ta av reima til A/C. Blir lyden borte da er det lagrene i magnet kobling. De kan byttes relativt enkelt, finnes ikke som orginadel men er standardlagre. Blir den ikke borte er det nok servopumpe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Oktober 17, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 17, 2008 Hmm, det var ikke dumt.. Magnetkobling, det er til vifta ja? Har kvittering på at hele vifteopplegget er byttet pga ulyd for noen år siden. Håper disse lagrene har skylda, det hadde vært litt perfekt merker jeg Edit: Sprute vann ja, det kan testes! Enkel feilsøking er <3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Oktober 17, 2008 Share Skrevet Oktober 17, 2008 Magnetkoblingen er den som slår ut og inn kompressoren til klima. Skulle det lageret som nevnes der være kaputt, så ville lyde forsvinne hver gang kompressor kobler inn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Oktober 17, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 17, 2008 Ahh! Da skyldes nok ikke lyden dette.. Da er det vel servopumpe da.. Tror igrunn jeg bare kjører til pumpa kvelder.. En positiv ting er jo at jeg har fått bytta endel slitedeler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå