Gå til innhold

Moment på toppboltene

ragge
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ett lite dilemma.. I Haynes håndboka står det at jeg skal skru bolta i toppen med 60 NM moment. Dette er nok oppdelt i 3 steg selv om det ikke står.

På ett dataprogram med bilteknisk sto det i 3 steg:

60-65nm steg 1

40-45nm steg 2

25-30 grader steg 3

Jeg har kjøpt MLS topp-pakning, og i informasjonen der står det at jeg skal stramme i 3 steg, men ikke hvor mye jeg skal stramme :?

Skal jeg gå etter 60nm 3steg 20nm - 20nm - 20nm? Eller 50nm + 50nm + 25-30grader?

Så nå spør jeg dere her på bimmers som kanskje er litt mere inne på dette en meg! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg momentet på overnevnte motor. Men på en mercedes motor som jeg bytta toppakning på "rekkesekser" der skulle først alle bolter drages på moment etter en bestemt rekkefølge. Så skulle alle bolter drages en kvart omdreining for deretter og drages ennu en kvart omdreining. Da var den ferdig tildradd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg momentet på overnevnte motor. Men på en mercedes motor som jeg bytta toppakning på "rekkesekser" der skulle først alle bolter drages på moment etter en bestemt rekkefølge. Så skulle alle bolter drages en kvart omdreining for deretter og drages ennu en kvart omdreining. Da var den ferdig tildradd.

Det er forskjellig fra bil til bil, men man skal alltid følge den bestemte rekkefølge fra midten og ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det med standard bolter drar du til 40nm(la stå i 30 min++) og så 80nm til slutt

eller 30nm(la stå i ca 10 min++) og 90 grader til slutt

er det med ARP så drar du 40nm(la stå i 30 min++) og så 84nm med arp fett 94 med mineral olje

Jeg har standard bolter, men etter det som stod på lappen som lå sammens med MLS pakninga, så skulle momentet deles opp i 3 like.

Men vet du har litt peil på dette, så jeg følger oppskrifta di her da! :D

Takker for kjapt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...