xracer Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Hei, har et lite problem (ikke så stort, men) på min E32 87 mod. Hver gang jeg skal ut en tur med kjerra så oppfører automatkassa seg på akkurat samme måten. Det som skjer er at 3 og oppover ikke fungerer før en kort stund etter at kjølevannet har begynt å sirkutere. altså litt etter normal motortemp er oppnådd. Før dette prøver solenoiden for 3 gir bare såvidt å legge inn. Dette kan jeg merke. Dvs altså si at det starter å fungere når olja på auomatkassa begynner å få litt temp. Er dette et potensielt kostbart syndrom eller er det olje/filter relatert? Kassa girer også alltid litt røft ved lite pådrag, men kan også gire helt som smør andre ganger i samme gir. Skiftet også spenningsregulatoren på dynamoen her om dagen uten at spenningen ble noe høyere. Har ca. 13.4 V. Er dette ok på en E32? Batteriet er litt stort kanskje på 92Ah og ikke helt oppladet. Fikk iallefall nye børster nå. De gamle var me slitt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Hofstad Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 13,4 V er et minimum. Sjekket kvaliteten på olje og filter? KAN være andre ting som styreenhet og evt motorproblem også. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xracer Posted October 18, 2008 Author Share Posted October 18, 2008 13,4 V er et minimum.Sjekket kvaliteten på olje og filter? KAN være andre ting som styreenhet og evt motorproblem også. Tja, oljen ser ut til å være ok, men tror det er for mye olje på kassen! Nivået sjekket jeg med normal motortemp og motoren igang. Hva kan for mye olje gjøre galt? Sikkert ikke bra det heller. Filteret er jo ikke bare bare å sjekke. Da vil jeg vel helst bestemme meg for OM jeg skal bytte noe olje på kassa, først. Styreenhet ja, det kan det kanskje være, men litt rart at problemet oppfører seg helt likt hver gang. Kan jo være oppvarmingen av elektronikken da som gjør at det fungerer igjen. Hva mente du med motorproblem? Det kan vel ikke ha noe å si på giringa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Hofstad Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Tjaa, vet at defekt TPS skaper problem bla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomerikk Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Det kan være trege ventiler i kassa. o-ringene blir stive med tiden. det kan være nok med olje og filter. Før girvelger gjennom alle stillinger, start og slutt med park og la motor gå på tomgang når du sjekker oljenivå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xracer Posted October 18, 2008 Author Share Posted October 18, 2008 Tjaa, vet at defekt TPS skaper problem bla. Er ikke så flink med forkortelser Hva står TPS for? Det kan være trege ventiler i kassa. o-ringene blir stive med tiden. det kan være nok med olje og filter. Før girvelger gjennom alle stillinger, start og slutt med park og la motor gå på tomgang når du sjekker oljenivå. Var noe slik jeg hadde håpet noen skulle si for da er det ihvertfall en tjangs for å fikse det uten de største utgiftene. Men så var det det med de vise ord som sier at en gammel automatkasse kan gå helt i stå ved bytte av all olja p.g.a at den nye olja løsner alle avleiringer og tetter kanaler?? Kan det være lurt å bytte en liter og kjøre en periode så en liter til etc. for å la filterne klare å ta all dritten? Tror det er 4 år siden det ble byttet sist, og det er vel ikke så mye. Skulle vel gå å bytte alt da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts