Jump to content

xracer

Members
  • Content Count

    313
  • Joined

  • Last visited

About xracer

  • Rank
    Major

Profile Information

  • Kjøretøy
    e39 523iaT/00, 528ia/00

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja, det var jo det jeg mente ovenfor at hvis falskluft i dette tilfelle, så må det nesten være noe annet f.eks lekk bakkant toppdeksel eller noe som er relatert til cyl 4,5,6...dårlige plugger betyr vel for mye bensin så ville blitt negativ fueltrim...tenkte å bytte de uansett på bank 2 siden billigst og de kan være gamle...hvis 1 coil er dårlig vil vel det også gi neg fueltrim?
  2. Ok, takk for hjelp sålangt
  3. Skjønner...men før jeg begynner å skru i vilden sky, er det f.eks sannsynlig at hele feil på fueltrim er på bank 2 (syl 4,5 og 6) hvis lekk i nnsugsgummien ved ICV hvor jeg har hatt lekk på andre e39 jeg hadde? Har altså 27 på bank 2 og under 5 på bank 1
  4. Sorry, litt sent svar...ja vacuum kan det alltids være...må til med røykmaskin da regner jeg med hvis ikke finner en opplagt lekk. Men lurte på en ting. Tror du det vil blir lettere å pinpointe noe med INPA? Har bare brukt Torque appen foreløpig og den leser vel bare feil direkte relatert til blandinga og utslipp?
  5. Hei, Jeg har en 2000 e39 528i som har fungert relativt bra et par år nå, men siste måneden har jeg sett at fueltrim har svinget mye på begge bankene. Ikke noe spesielt ugjevn gange, men her om dagen så fikk jeg plutselig når startet opp +25-27 på bank 2 (syl 4,5,6), men andre banken fortsatt var under +5. Dette er nå mer eller mindre permanent og bilen går ugjevnt på spesielt tomgang. Fikk også opp Pending Misfire nå på syl 4,5,6. Bilen går ikke ut på EU før i slutten av september og hadde håpet jeg kunne kjørt med den til da før jeg evt. ser etter noe annet. Jeg har forstått det sånn at høy positiv fueltrim betyr at O2 sensorene sier det er for mager blanding. Tenkte da på falskluft og jeg vet at toppdekselpakningen er litt dårlig. Også om det kanskje kan være for lavt bensintrykk eller filteret begynner å gå tett. Tenkte jeg skulle begynne med å skifte plugger siden det er billigst og vet at de ikke har vært byttet i mitt eie. Tror coilene skal være ok og at siden feil er på flere sylindere, så er det neppe det. Noen som har et godt forslag til hva jeg bør sjekke mhp på denne feilen? Har ikke annen bil nå, så haster litt :-)
  6. Takker for gode inputs. Får først få et overslag fra Verksted hva det vil koste. Jeg må uansett kjøpe litt verktøy som f.eks en brukbar fjærkomprimerer for å kunne gjøre denne jobben. Tror jeg har funnet en standard fjær til formålet (til sportsunderstell). Kommer tilbake med litt info etterhvert på hva jeg tenker gjøre hvis det ikke blir verkstedet.
  7. Hei, Kona har klart å havarere ihvertfall fjæra foran på ene bilen min. Gjelder venstre foran. Er en e39, 523i Touring, 2000. Bilen har sportsunderstell, ihvertfall original senking. Lurte på om noen kunne hjelpe med med å finne rett type fjær til denne og evt. om det er noen andre deler som MÅ byttes når jeg bytter fjær. Fint med delenummer for eksakt fjær og evt. hvor de kan ha en god pris på en slik. Er borte fra hjemmet pr. idag og tenkte å bestille før jeg drar hjem. På forhånd, takk :-)
  8. Nei, har ikke gjort det, men kanskje lurt å gjøre etter at jeg evt. har fått fikset den så det ikke skjer igjen.
  9. Takk for tips! Jeg har egentlig ikke så mye tid til diagnose for tiden, så regner med at jeg etterhvert først bare re-lodder i modulen og sjekker abs sensoren og ser hva som skjer. Tendensen til nå etter å ha hatt problemet i et par uker, er at feilen forsvinner en stund etter oppstart med relativt kaldt motorrom, men etter 10-15 mins kjøring kopler ABS/ASC samt speedometer seg ut permanent til jeg igjen starter opp med rimelig kald motor.. Virker desverre litt som loddepunktene kanskje...
  10. Skjønner....det var jo hendig, men generelt, lagrer systemet på bilen alle koder som har oppstått selv om feilen fikser seg selv? Altså en slags historikklogg.
  11. Hei, Husker ikke dette nå, men lurer på om noen andre husker. Gjelder feilkoder i "shadow memory". Hvis man får en feil som i mitt tilfelle er at ABS/ASC lampene lyser og de tilhørende funksjoner ikke fungerer som de skal. Hvis feilen retter seg når det blir varmere i været, vil da feilkoden som var for dette kunne leses ut med. f.eks INPA ved en senere anledning pga. at den allerede har blitt logget eller slettes alle spor i det systemet fungerer igjen? Og vil feil på en ABS sensor logges. Tenker på for å kunne si om det er ABS modulfeil eller sensorfeil i ettertid.
  12. Hadde 1 dag med mildvær...oppi +1 gr. Lurer på om det hadde innvirkning, men Speedometer funket igjen igår og ASC samt ABS lys og funkjsjonene på disse funket også, Ingen lys på dash. Kan vel fortsatt være dårlig kontakt i ABS modul eller ABS sensor. Ingen kan utelukkes?
  13. Meget bra, MrBrum 😉 skal gjøre dette med INPA når det blir litt mildere i været. Bra å høre at det ikke er slik microlodding inni der. Må nesten prøve å se over det selv først. Noen i Norge som reparerer disse med god kompetanse tro? Slipper jeg å sende den til utlandet for rep. så er det en fordel. Kjøpe ny blir ikke aktuelt, desverre pga. pris
  14. Ja, er en 2000 modell. Ok, det var jo klart og greit svar på hva jeg har å gjøre. Angående ABS hjernen, er det spesialloddeutstyr som må til tro eller noe jeg kan klarer selv? EDIT: Ser at der er en person som nevner at hvis lys i bare ASC/DSC og ABS så er det ofte sensor. Hvis bremselys i dash kommer på i tillegg, er det oftest ABS modulen. Jeg har ihvertfall bare lys i ASC og ABS.
  15. Du har sikkert rett, klarer ikke å se funksjonen med et kjapt overblikk. Som sagt, får håpe diagniosen klarer å differensiere mellom enhetsfeil og sensor
×
×
  • Create New...