nygata Skrevet Oktober 18, 2008 Share Skrevet Oktober 18, 2008 Hvordan får jeg av en bakfanger på E39 540 99 mod? (tror det er originalfanger) Har funnet litt info her på bimmers og har fjernet de tre plastklipsene i innerskjermen (3 på hver side). Har i tillegg løst de 2 boltene som sitter under plastlisten bak. Disse skruene kjennes ut til å være lange (16 mm sekskanthode, kansje 100-120 mm lange) Skruene er løse men konstruksjonen av støtfangeren er slik at en ikke får skruene fjernet. Får maks løftet skruene ca 4 cm. Men støtfangeren sitter like godt... Noen som har tips? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morgan GS Skrevet Oktober 18, 2008 Share Skrevet Oktober 18, 2008 hei Den kan sitte godt fast i glidesporene på H/V side ( fulle av sand o.l) så det kan være at du må ta godt i eller gi den non slag med en gummihammer e.l men trur ikke du får den av uten at du får ut boltene , da er det lettere å fjerne 3 mutre på hver side inn koffert rommet mot bakplate da blir den garantert løs. morgan GS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nygata Skrevet Oktober 18, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2008 Har allerede fjernet deksler i bagasjerommet og har sett de tre skruene (3 på hver side). Får sikkert skruene av, men er litt nyskjerrig på om de skal være nødvendig. Tenker også på hvordan jeg skal få de på igjen. (boltene er bak / mutterene i bagasjerommet). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morgan GS Skrevet Oktober 18, 2008 Share Skrevet Oktober 18, 2008 Hvis det er boltene til de tre mutrene du tenker på så sitter de fast i støtfanger feste, så de detter ikke ut eller blir løse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nygata Skrevet Oktober 18, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2008 Noen andre som har gode tips? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw e39 Skrevet Oktober 18, 2008 Share Skrevet Oktober 18, 2008 Det kan være noe dritt å få av denne fangere, da den sitter veldig godt. Men tror det beste er å skru av festene på innsiden. De sitter bak lokkene i bagserommet hvis jeg ikke husker helt feil. Lenge siden jeg gjorde dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Oktober 19, 2008 Share Skrevet Oktober 19, 2008 Har allerede fjernet deksler i bagasjerommet og har sett de tre skruene (3 på hver side). Får sikkert skruene av, men er litt nyskjerrig på om de skal være nødvendig. Tenker også på hvordan jeg skal få de på igjen. (boltene er bak / mutterene i bagasjerommet). fangeren fjerner du enklest med å fjerne boltene i bagasjerommet.etterpå drar du fangeren enkelt rett av.husk å legge noe på gulvet så du ikke riper lakken,Det er bortkastet å fjerne skallet av fangeren fra bjelken du bruker bare mer tid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nygata Skrevet Oktober 19, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 19, 2008 Takk for svar. Får prøve med litt rå makt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nygata Skrevet Oktober 19, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 19, 2008 Takk for all hjelp. Fikk støtfangeren av og ny M-fanger er montert. Korrekt fremgangsmåte for å fjerne original støtfanger bak på en E39 99mod sedan, er som følgende: 1. Fjern plastlister integrert i støtfangeren. Gjøres enklest med en stål-sparkelspade (tynt bredt blad). Stikk bladet inn i sprekken og bend listen ut (oppe og nede). 2: Ta deg en røyk og sonder terrenget 3: Fjern 3 plastplugger i innerskjermene bak. (3 på hver side) Den øverste pluggen sitter høyt oppe og er litt verre å komme til, men med litt godt håndelag så går det fint. Plastpluggene har en senterplugg som må dras ut først, før en får ut den største delen. Verktøy: 1 lite skrujern, 1 stk sløvt hoggejern og en tang til å trekke ut pluggen med. Vær oppmerksom på at senterpluggene sitter litt godt. Det er vanskelig å få de ut, uten at de blir litt deformert. Foreslår å ha noen nye i bakhånd i tillfelle... (jeg slapp) 4: Løs de 2 boltene som sitter inni hullene i støtfangeren (der hvor plastlistene var integrert) Dette er 2 bolter som går ned gjennom "trailerkoblingen", som er hovedopphenget til støtfangeren. Boltene trenger ikke fjernes, men skrus opp til de er løse. Verktøy: 16 mm fastnøkkel eller en liten skiftenøkkel. 5: Åpne bagasjerommet. Fjern plastpluggene som sitter i bunn på hver side, i sidedekslene (dekselet som skjuler batteriet, og tilsvarende deksel på motsatt side av bilen) Det er 3 plastplugger i hver. Ta ut sidedekslene. Også disse pluggene kan være vanskelig å få ut, uten å deformere de. Ha gjerne noen nye i bakhånd. Fjern pluggene og dekselet som sitter bakerst i bagaserommet. Dette er et sort langt deksel (som bl.a. er rundt låsemekanismen) Du skal nå få tilgang til 3 muttere (på hver side) som holder "trailerkoblingen" på plass i karrosseriet. Løs muttrene Verktøy: fastnøkkel er ok. (husker ikke, men tror de er 13 mm(?) 6: På tide med en ny røyk, skjermen er så godt som av.. 7: Gå tilbake til innerskjermene. Brett den sorte innerskjermen innover slik at den ikke hindrer bakskjermen i å bli dratt bakover. (begge sider) Lirk nå støtfanger rett bak. Vær evt 2 personer dersom en ikke får det til. Den har 2 glidefester på innsiden på hver side, så fangeren må dras rett bak. Støtfangeren skal nå være løs, etter litt lirking og luring... Bruk papp/tøy, bobleplast eller tilsvarende for å legge under støtfangeren når du har den på bakken. 8: Dersom skifte/montering av M-fanger: (min er kjøpt uoriginal på GS bildeler) Innmaten/bjelken i originalstøtfangeren (av aluminium tror jeg), må tas av. (det er den delen "trailerkoblingene sitter fast i). bjelken sitter fast med flere plastplugger tilsvarende de som var i innerskjermene. Det er også et mindre deksel (inni fangeren nederst på på førersiden) som sitter fast med 3 plastplugger, som må fjernes. I tillegg så må "isoporstøtten" helt overst inni støtfangeren, flyttes over i ny fanger. Bjelke og deksel flyttes også over på M-fanger. Rengjør glideklipsene på bilen (2 store og to små) Når bjelken(e) er montert over i ny fanger så kan støtfangeren monteres på bilen igjen. Men vær oppmerksom på at en bør tillpasse diffusor på støtfangeren allerede nå. Snu støtfangeren og legg den på noe mykt. Dersom du har kjøpt "carbon" diffusor på GS bildeler så trenger denne litt tilpassing. (i mitt tilfelle) Jeg måtte slipe for å få den på plass. Den må også bores opp til klips og skruer. Det er enklere å gjøre dette når støtfangeren ikke sitter på bilen. Etter tilpassing monteres fanger på bilen. Vær oppmerksom på å få sidefestene på plass (glidefester) En bør være en person på hver side ved montering. "slide" fangeren fremover. Støtfangeren sitter nå på bilen. Husk å skru fast de 2 boltene som sitter inni støtfangeren. Husk også å løfte støtfangeren skikkelig før en skrur fast de tre muttrene i bagasjerommet. Dette for å unngå glip mellom støtfanger og karosseri. Monter alle klips i innerskjerm. Lykke til.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw e39 Skrevet Oktober 24, 2008 Share Skrevet Oktober 24, 2008 Takk for all hjelp. Fikk støtfangeren av og ny M-fanger er montert. Korrekt fremgangsmåte for å fjerne original støtfanger bak på en E39 99mod sedan, er som følgende: 1. Fjern plastlister integrert i støtfangeren. Gjøres enklest med en stål-sparkelspade (tynt bredt blad). Stikk bladet inn i sprekken og bend listen ut (oppe og nede). 2: Ta deg en røyk og sonder terrenget 3: Fjern 3 plastplugger i innerskjermene bak. (3 på hver side) Den øverste pluggen sitter høyt oppe og er litt verre å komme til, men med litt godt håndelag så går det fint. Plastpluggene har en senterplugg som må dras ut først, før en får ut den største delen. Verktøy: 1 lite skrujern, 1 stk sløvt hoggejern og en tang til å trekke ut pluggen med. Vær oppmerksom på at senterpluggene sitter litt godt. Det er vanskelig å få de ut, uten at de blir litt deformert. Foreslår å ha noen nye i bakhånd i tillfelle... (jeg slapp) 4: Løs de 2 boltene som sitter inni hullene i støtfangeren (der hvor plastlistene var integrert) Dette er 2 bolter som går ned gjennom "trailerkoblingen", som er hovedopphenget til støtfangeren. Boltene trenger ikke fjernes, men skrus opp til de er løse. Verktøy: 16 mm fastnøkkel eller en liten skiftenøkkel. 5: Åpne bagasjerommet. Fjern plastpluggene som sitter i bunn på hver side, i sidedekslene (dekselet som skjuler batteriet, og tilsvarende deksel på motsatt side av bilen) Det er 3 plastplugger i hver. Ta ut sidedekslene. Også disse pluggene kan være vanskelig å få ut, uten å deformere de. Ha gjerne noen nye i bakhånd. Fjern pluggene og dekselet som sitter bakerst i bagaserommet. Dette er et sort langt deksel (som bl.a. er rundt låsemekanismen) Du skal nå få tilgang til 3 muttere (på hver side) som holder "trailerkoblingen" på plass i karrosseriet. Løs muttrene Verktøy: fastnøkkel er ok. (husker ikke, men tror de er 13 mm(?) 6: På tide med en ny røyk, skjermen er så godt som av.. 7: Gå tilbake til innerskjermene. Brett den sorte innerskjermen innover slik at den ikke hindrer bakskjermen i å bli dratt bakover. (begge sider) Lirk nå støtfanger rett bak. Vær evt 2 personer dersom en ikke får det til. Den har 2 glidefester på innsiden på hver side, så fangeren må dras rett bak. Støtfangeren skal nå være løs, etter litt lirking og luring... Bruk papp/tøy, bobleplast eller tilsvarende for å legge under støtfangeren når du har den på bakken. 8: Dersom skifte/montering av M-fanger: (min er kjøpt uoriginal på GS bildeler) Innmaten/bjelken i originalstøtfangeren (av aluminium tror jeg), må tas av. (det er den delen "trailerkoblingene sitter fast i). bjelken sitter fast med flere plastplugger tilsvarende de som var i innerskjermene. Det er også et mindre deksel (inni fangeren nederst på på førersiden) som sitter fast med 3 plastplugger, som må fjernes. I tillegg så må "isoporstøtten" helt overst inni støtfangeren, flyttes over i ny fanger. Bjelke og deksel flyttes også over på M-fanger. Rengjør glideklipsene på bilen (2 store og to små) Når bjelken(e) er montert over i ny fanger så kan støtfangeren monteres på bilen igjen. Men vær oppmerksom på at en bør tillpasse diffusor på støtfangeren allerede nå. Snu støtfangeren og legg den på noe mykt. Dersom du har kjøpt "carbon" diffusor på GS bildeler så trenger denne litt tilpassing. (i mitt tilfelle) Jeg måtte slipe for å få den på plass. Den må også bores opp til klips og skruer. Det er enklere å gjøre dette når støtfangeren ikke sitter på bilen. Etter tilpassing monteres fanger på bilen. Vær oppmerksom på å få sidefestene på plass (glidefester) En bør være en person på hver side ved montering. "slide" fangeren fremover. Støtfangeren sitter nå på bilen. Husk å skru fast de 2 boltene som sitter inni støtfangeren. Husk også å løfte støtfangeren skikkelig før en skrur fast de tre muttrene i bagasjerommet. Dette for å unngå glip mellom støtfanger og karosseri. Monter alle klips i innerskjerm. Lykke til.... Skulle kansje vært på Tips og Triks:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amzoch Skrevet Juli 18, 2010 Share Skrevet Juli 18, 2010 når man har fjernet listene på fangeren. skudd løs mutterene som er inni fanger., hvordan får man di på igjen.. skrudd og skrudd men ikke fan om den tar tak så jeg får di fast igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amzoch Skrevet Juli 19, 2010 Share Skrevet Juli 19, 2010 BUMP Hva er denne Skruen til.. og hvordan får man den fast.. skrur og skrur men ingenting skjer (går bare rundt. får den ikke opp heller noe heller Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå