Jump to content

justere ventiler m30b35 Hjelp :) stavanger

GiljeN
 Share

Recommended Posts

Skal ikke ha følebladet mellom vippearm og kam nei. Mellom vippearm og ventilskaft.

Står en slags DIY-beskrivelse litt nedpå sida her som jeg skrev for en stund siden.

http://e23forum.diskusjonsforum.no/e23f ... out47.html

Eneste jeg kan legge til er at du skrur ut alle pluggene så blir motoren lettere å tørne.

Så kan jeg legge til at det er forskjellige meninger om hva som er optimal klaring. Las en plass på en tysk side som omhandler trimming av m30 at 0,35 var best. Jeg holder meg til 0,30 som er anbefalt av BMW. (på kald motor ja)

Adsome / Torbjørn som spurte om råd på e23-forumet der kommer jo fra Stavanger. Kanskje han kan hjelpe deg?, men du klarer det nok selv også :wink:

forsto ikke så veldigt mye av den diy :S får liksom aldri stramt til så den klemmer seg fast ?:S skal ikke kammen løfterene ligge flatt på kammen om dere fårstår når du skal stille ? altså stempele på topp i den sylinderen som skal juseres ? :S

Mvh Gilje

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener, men stempelet i topp ja, kamknastene peker da nedover mot "senterlinja" på toppen (i bunn av toppen. Vippearma er da "fri". det er da du justerer klaringen.

0q16wz2bs879mf8nbie8.jpg

Vippearmene skal ligge an mot kammen på undersiden av knastene som vist på tegninga. Klaringa justerer du ved å vri på eksenterskiva med følerbladet mellom eksenterskiva og ventilenden. Bruk en streng eller noe som passer i det lille hullet på skiva til å vri på den. Tror jeg brukte en tynn umbraconøkkel også en gang. Du holder skiva stødig med strengen eller whatever når du strammer til mutteren.

hæ? Følerbladet skal ligge imellom vippearm og ventilskaft mens du justerer. Løsne skruen på vippearm, stik bladet under, turn eksentriske skiven og stram til. Kontrollerer med følerblad hvor "tight" det blir hele tiden under prosessen.

Ta ut følerbladet og prøv å putt det inn igjen etter du har stramma mutteren for å dobbelsjekke. Pass på at det ikke er spenn/bøy i bladet når du holder på. Det skal gli greit inn men "lugge" litt.

Høres ut som du kan trenge hjelp fra noen som har gjort det før, til å vise deg. Neste gang klarer du det selv.