GiljeN Skrevet Oktober 19, 2008 Skrevet Oktober 19, 2008 har byttet topp pakning å fått overhalt toppen men sliter me å justere ventilene litt. fårstår ikke helt hvor jeg skal trykke bladet under:S noen som kan hjelpe ? Gilje
H_Vatn Skrevet Oktober 19, 2008 Skrevet Oktober 19, 2008 skal ha følebladet mellom vippearm og kam. tror det var 0,30mm på kald m30.
Dralle Skrevet Oktober 19, 2008 Skrevet Oktober 19, 2008 Skal ikke ha følebladet mellom vippearm og kam nei. Mellom vippearm og ventilskaft. Står en slags DIY-beskrivelse litt nedpå sida her som jeg skrev for en stund siden. http://e23forum.diskusjonsforum.no/e23f ... out47.html Eneste jeg kan legge til er at du skrur ut alle pluggene så blir motoren lettere å tørne. Så kan jeg legge til at det er forskjellige meninger om hva som er optimal klaring. Las en plass på en tysk side som omhandler trimming av m30 at 0,35 var best. Jeg holder meg til 0,30 som er anbefalt av BMW. (på kald motor ja) Adsome / Torbjørn som spurte om råd på e23-forumet der kommer jo fra Stavanger. Kanskje han kan hjelpe deg?, men du klarer det nok selv også
GiljeN Skrevet Oktober 19, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 19, 2008 ahh jeg skal lese den diy om en stund . bare komme meg til meg selv men takk for all hjelp uansett men beste hadde vart en hjelpene som kunne tatt seg en søndags tur å gjort litt hehe
GiljeN Skrevet Oktober 19, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 19, 2008 forsto ikke så veldigt mye av den diy :S får liksom aldri stramt til så den klemmer seg fast ?:S skal ikke kammen løfterene ligge flatt på kammen om dere fårstår når du skal stille ? altså stempele på topp i den sylinderen som skal juseres ? :S Mvh Gilje
Dralle Skrevet Oktober 19, 2008 Skrevet Oktober 19, 2008 Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener, men stempelet i topp ja, kamknastene peker da nedover mot "senterlinja" på toppen (i bunn av toppen. Vippearma er da "fri". det er da du justerer klaringen. Vippearmene skal ligge an mot kammen på undersiden av knastene som vist på tegninga. Klaringa justerer du ved å vri på eksenterskiva med følerbladet mellom eksenterskiva og ventilenden. Bruk en streng eller noe som passer i det lille hullet på skiva til å vri på den. Tror jeg brukte en tynn umbraconøkkel også en gang. Du holder skiva stødig med strengen eller whatever når du strammer til mutteren.
GiljeN Skrevet Oktober 19, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 19, 2008 hmm jeg føler at den der jeg skal trykke følerrbladet inn er det aldri plass til noe føler det er trangt der uansett hvor mye jeg stiller med "bracoen" min
Fliid Skrevet Oktober 19, 2008 Skrevet Oktober 19, 2008 hæ? Følerbladet skal ligge imellom vippearm og ventilskaft mens du justerer. Løsne skruen på vippearm, stik bladet under, turn eksentriske skiven og stram til. Kontrollerer med følerblad hvor "tight" det blir hele tiden under prosessen.
Dralle Skrevet Oktober 19, 2008 Skrevet Oktober 19, 2008 Ta ut følerbladet og prøv å putt det inn igjen etter du har stramma mutteren for å dobbelsjekke. Pass på at det ikke er spenn/bøy i bladet når du holder på. Det skal gli greit inn men "lugge" litt. Høres ut som du kan trenge hjelp fra noen som har gjort det før, til å vise deg. Neste gang klarer du det selv.
GiljeN Skrevet Oktober 19, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 19, 2008 jaja er ikke lett å finne en tulling i gata så kan det :S er ikke lett :`( men får gå å prøve litt tusen takk for hjelpen uansett
GiljeN Skrevet Oktober 19, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 19, 2008 da var jobben jort å bilen sveiv som en nypult katt kanon fin lyd. men lekker olje fra oljehus må handle ny pakning i morgen :S takk for alle fine svar
Dralle Skrevet Oktober 19, 2008 Skrevet Oktober 19, 2008 He he! Nå som du kan det må du gjøre det ofte nå da I følge Bmw skal man sjekke klaringene etter oljeskiftintervallene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå