Gå til innhold

justere ventiler m30b35 Hjelp :) stavanger


Anbefalte innlegg

Skrevet

har byttet topp pakning å fått overhalt toppen :) men sliter me å justere ventilene litt. fårstår ikke helt hvor jeg skal trykke bladet under:S

noen som kan hjelpe ? :)

Gilje

Skrevet

Skal ikke ha følebladet mellom vippearm og kam nei. Mellom vippearm og ventilskaft.

Står en slags DIY-beskrivelse litt nedpå sida her som jeg skrev for en stund siden.

http://e23forum.diskusjonsforum.no/e23f ... out47.html

Eneste jeg kan legge til er at du skrur ut alle pluggene så blir motoren lettere å tørne.

Så kan jeg legge til at det er forskjellige meninger om hva som er optimal klaring. Las en plass på en tysk side som omhandler trimming av m30 at 0,35 var best. Jeg holder meg til 0,30 som er anbefalt av BMW. (på kald motor ja)

Adsome / Torbjørn som spurte om råd på e23-forumet der kommer jo fra Stavanger. Kanskje han kan hjelpe deg?, men du klarer det nok selv også :wink:

Skrevet

ahh jeg skal lese den diy om en stund :). bare komme meg til meg selv :) men takk for all hjelp uansett :) men beste hadde vart en hjelpene som kunne tatt seg en søndags tur å gjort litt ;) hehe

Skrevet

forsto ikke så veldigt mye av den diy :S får liksom aldri stramt til så den klemmer seg fast ?:S skal ikke kammen løfterene ligge flatt på kammen om dere fårstår når du skal stille ? altså stempele på topp i den sylinderen som skal juseres ? :S

Mvh Gilje

Skrevet

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener, men stempelet i topp ja, kamknastene peker da nedover mot "senterlinja" på toppen (i bunn av toppen. Vippearma er da "fri". det er da du justerer klaringen.

0q16wz2bs879mf8nbie8.jpg

Vippearmene skal ligge an mot kammen på undersiden av knastene som vist på tegninga. Klaringa justerer du ved å vri på eksenterskiva med følerbladet mellom eksenterskiva og ventilenden. Bruk en streng eller noe som passer i det lille hullet på skiva til å vri på den. Tror jeg brukte en tynn umbraconøkkel også en gang. Du holder skiva stødig med strengen eller whatever når du strammer til mutteren.

Skrevet

hmm :) jeg føler at den der jeg skal trykke følerrbladet inn er det aldri plass til noe føler det er trangt der uansett hvor mye jeg stiller med "bracoen" min :(

Skrevet

hæ? Følerbladet skal ligge imellom vippearm og ventilskaft mens du justerer. Løsne skruen på vippearm, stik bladet under, turn eksentriske skiven og stram til. Kontrollerer med følerblad hvor "tight" det blir hele tiden under prosessen.

Skrevet

Ta ut følerbladet og prøv å putt det inn igjen etter du har stramma mutteren for å dobbelsjekke. Pass på at det ikke er spenn/bøy i bladet når du holder på. Det skal gli greit inn men "lugge" litt.

Høres ut som du kan trenge hjelp fra noen som har gjort det før, til å vise deg. Neste gang klarer du det selv.

Skrevet

da var jobben jort å bilen sveiv som en nypult katt :D kanon fin lyd. men lekker olje fra oljehus må handle ny pakning i morgen :S

takk for alle fine svar :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...