integrity Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Hei, Jeg har en 1991 BMW e36 318i (med M40/B18 motor) og et problem som jeg håpet noen her kunne hjelpe meg med. Problemet startet da jeg nettopp hadde hentet bilen fra verksted etter en service. Jeg tok den på bensinstasjonen og kjørte den gjennom bilvasken. Når jeg kjørte ut igjen akselererte jeg opp i 4000o/min for å komme meg ut på veien før motoren utrolig brått stoppet. Klarte ikke å få start på den igjen, starteren gikk, men den ville ikke tenne. I tillegg beveget alle klokkene på dashbordet i alle forskjellige retninger. Da jeg hentet den senere var batteriet tomt. Noen dager senere skrudde jeg opp litt og så at regreima var hel(fryktet at denne hadde gått). Ladet batteriet, men den ville fortsatt ikke tenne. Starteren gikk. Jeg sjekket så med ampermeteret at bilen tappet omtrent 1.25A med tenningen av og alle dører lukket(jeg har ikke lys under panseret). Dro ut alle sikringer og testet, men bilen trakk fortsatt strøm. Dro så alle releene og så at den stoppet å trekke strøm når jeg trakk ut "System main relay." Ringte en kompiss på bilverksted som fortalte at denne gikk til motorstyringa, såkalte DME enheten. Skrudde ut DME, men den så tilsynelatende fin ut. Skulle titte videre på problemet neste dag, og prøvde for morroskyld å starte motoren. Hele bilen slokna helt, og tenninga reagerte ikke lenger. Koblet batteriet av og på, prøvde igjen og utrolig nok startet den: og gikk helt fint, men tømte fortsatt batteriet når den var av. Byttet System Main releet, men problemet er der fortsatt. ------------ Så her er problemet; jeg har en bil som tapper 1.25A på kretsen til System Main Relay. Den går som en klokke. Og jeg har brukt den i 2 uker nå, uten problemer på selve driften, MEN, speedometeret, turtallmåleren og bensinmåleren danser disco og beveger seg uavhengig av faktisk fart og turtall. Jeg har lest på nettet at et problem med drenering på tidlige e36 modeller gjør at vann kommer inn i DME rommet hvis mengdene er store nok. Dette matcher bra i forhold til mitt problem, fordi jeg vasket bilen i bilvask rett før det stoppa. Er det motorstyringa(DME) som har fått en trøkk på bilen min? En ny en får jeg fra hedmark bilsenter for 2000, men surt å kjøpe denne om noen her kan si meg allerede nå at det ikke er motorstyringa som er problemet. Tusen takk for hjelpen, M.V.H. Emil G. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jensemann23 Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 du har PM Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts