Tool Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Jeg har tenkt å kjøpe 18" Ellipsoideker til neste sesong - men jeg har ikke tenkt å kjøpe originale BMW felger, da de har fått denne felgdesignen til bedre pris hos flere dekkforhandlere nå.... Problemet er at de originale felgene/dekkene har dimmensjon: Forhjul 8 x 18 ET 34 225/40 R18 Bakhjul 8,5 x 18 ET 37 255/35 R18 Mens på de uoriginale felgene er det ikke mulig å få forskjellig dimmensjon foran og bak - etter hva jeg har hørt (hvis noen vet om butikker som kan skaffe det - gjerne si ifra!). Dette innebærer at en har 8x18 med 225 på alle hjulene. Fikk tips at spacere da var en god idè. Jeg kjenner ikke godt til spacere, og har derfor noen spørsmål: - Kan de skade bilen selv om de bygger moderat mye ut (ca 15mm)? - Er det lovlig? - Hvilken størrelse er å anbefale (ser de har 5-30mm til min bil på GS Bildeler)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
E.H.D Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Hvilke ET er det på rep felgene? Men synes jo 225 bak på e9X er noe smått. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tmice Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 1- Kan de skade bilen selv om de bygger moderat mye ut (ca 15mm)? 2- Er det lovlig? 3- Hvilken størrelse er å anbefale (ser de har 5-30mm til min bil på GS Bildeler)? 1 De skader normalt ikke bilen, men du sliter mye mer på foringer å dekk en det du gjør uten. 2 Det er i utgangspunktet ikke lovlig, men har du TUV papirer på spacerene, å fra de "rette" TUV plassene, så har du lov til å bruke de! 3 Du bør jo ha lengre hjulbolter hvis du har spacere, du bør minst ha igjen 10 mm å skru fast felgen med. Det er best å prøve seg frem, hvis du har noen kamerater som har spacere så ser du hva som passer bilen, kjedelig å kjøpe svære spacere så subber hjulene i hjulbuen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tool Posted October 22, 2008 Author Share Posted October 22, 2008 Vet ærlig talt ikke ET på replicafelgene, men antar det er samme som fordekkene på originalfelgene (ET34). Syntes hele spacergreia høres litt usikkert ut - er ikke så nøye om felgene sitter litt lenger inne i hjulbuen, hvis alternativet er å slite ting i stykker... Er det noe problem å kjøre med samme dimm. på samtlige hjul (dvs samme ET også - 8x18 ET34 225/40 ) - uten spacere og fiksfaks ? BMW selv bruker jo 225/255 på 18" til E-9X (Min far kjøpte en 528 for ti år siden, som kjørte vesentlig dårligere på replica med samme dimm hele veien (17 x 235) enn med originale BMW 17 x 235/255 felger - På bilene han har kjøpt siden, sverger han alltid til originale felger. Kan sikkert være mange faktorer til dette, men likevel....) Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.E.P Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Hei. Jeg tenker på samme felg til min e91 noe jeg syns er meget fint men, sant som du sier finnes kun i en bredde i u-org. Men snu på flisa man kan roter dekkene når man har samme dim forran og bak. Nård det gjelder spacer har jeg ikke hørt elle sett at det kan skade hjul eller bil ! PS: Synd den ikke finnes i 19" Jeg har fått tilbud fra Holmen Dekkpartner Hvem har du fått tilbud fra ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts