wabby Skrevet Oktober 22, 2008 Skrevet Oktober 22, 2008 Hei, vurderer kjøp av 523 motor dobbel Vanos fra 1999 og hive den i bilen. Min har per i dag en 520 motor med enkel vanos. Det jeg prøver å kartlegge hva som må gjøres. Så her er noen av spørsmålene: * Kan jeg beholde det gamle ledningsnettet? * Dersom ledningsnett må byttes, er det kun i motorrom eller går det gjennom torpedovegg og inn under dashbord? * Estimert tid (Har bytta motorer før på eldre VAG og Ford). * Må noen programmeres om etter dette? Med motoren jeg vurderer å kjøpe følger det med nett og hjerne. Men om jeg slipper å bytte nett f.eks så hjelper det litt på jobben. Takker for alle svar! Har jeg glemt noe som jeg bør tenke på så si ifra.
Boost Criminal Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 mener at den hjernen på den 99 modellen snakker med hjernen til bilen (startsperre) kan få et problem der, og lednings nett på motor følger motor.
Bimmerlars Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Du må nok ha med EWS boksen og tenningslåsen samt nøkkelen fra donorbilen. Finnes noen chiper nå som kan løse dette også. Hør med J. Hofstad her på forumet
tmice Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Skulle bare skyte inn at ledningsnett er det samme på 520, 523, 528 med lik motor(vanos), men jeg vet ikke om ledningsnettet er forskjellig på 97 og 99 modell...
tomerikk Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Du må nok bytte ledningsnett og motorstyring, b20ev motoren har siemens elektronikk mens b23 dv har bosch. Det er også forsjellige lambdasonder og lmm. i tillegg kommer jo EWS boks og chippene i nøklene. det er ikke nødvendig å bytte tenningslås , kun Chipene. ellers er det best å bytte instrumenter så alle melder samme chassinummer.
wabby Skrevet Oktober 23, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2008 Kompressor høres nesten lettere ut ja Merkelig at det er så mye som må til, alt virker jo relativt likt i utgangspunktet. Tilbudet jeg fikk var motor, hjerne og ledningsnett. Så da trenger jeg LMM til samme type motor og ... mer?
tomerikk Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Ikke så likt når det er enkel og dobbel vanos vel.
wabby Skrevet Oktober 23, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2008 Det kan nok stemme Har aldri jobbet med vanosmotorer før. Men en 525 motor med enkel vanos er kanskje bedre å se etter med andre ord?
wabby Skrevet Oktober 23, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2008 Eller 528 ja ... Men kort oppsummert så er jobben mye lettere sålenge jeg holder meg til single vanos?
tmice Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Eller 528 ja ... Men kort oppsummert så er jobben mye lettere sålenge jeg holder meg til single vanos? Det er nok det, når jeg skiftet var det bare "plug and play", trengte ikke å bytte ut noe annet en luftfilter(lmm), jeg fikk med den som tilhørte (motoren)bilen.
wabby Skrevet Oktober 23, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2008 Eller 528 ja ... Men kort oppsummert så er jobben mye lettere sålenge jeg holder meg til single vanos? Det er nok det, når jeg skiftet var det bare "plug and play", trengte ikke å bytte ut noe annet en luftfilter(lmm), jeg fikk med den som tilhørte (motoren)bilen. Godt å høre! Da skal jeg holde øya oppe for det. Hjernen var ingen vits å byte? Kun maskin og LMM?
tmice Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Eller 528 ja ... Men kort oppsummert så er jobben mye lettere sålenge jeg holder meg til single vanos? Det er nok det, når jeg skiftet var det bare "plug and play", trengte ikke å bytte ut noe annet en luftfilter(lmm), jeg fikk med den som tilhørte (motoren)bilen. Godt å høre! Da skal jeg holde øya oppe for det. Hjernen var ingen vits å byte? Kun maskin og LMM? Nei ikke hjernen, da får du trøbbel med startsperre o.s.v... GS får tak i motor til deg hvis du trenger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå