jensemann23 Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Motoren min bruker fortsatt 1 liter olje på 2500 km. Jeg kjører på delsynt 5W40. Fikk et tips om å bytte til mineralsk olje. Jeg fylte etter en liter 15W40 mineralsk nå. Er det på noen måte skadelig?
wabby Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Dersom du skal bytte oljetype så må alt av det gamle ut og filterbytte. Olje skiller seg om det ikke er likt. Så du kan ikke bare helle mineralolje på dersom du har kjørt del/helsyntetisk.
Raymond Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 jeg hadde en supra mk3 som bruke litt olje, bytta til castrol magnatec olje så stoppa det nesten helt.. noe vil alltid forsvinne men, det var nesten så jeg ikke trengte å peile mer
jensemann23 Skrevet Oktober 23, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2008 på bilverkstedet jeg var og kjøpte olja sa de at det gjorde ingenting å blande delsynt og mineralsk..
wabby Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 på bilverkstedet jeg var og kjøpte olja sa de at det gjorde ingenting å blande delsynt og mineralsk.. Okej... Skyt meg om jeg tar feil Men personlig i allefall ville jeg vært litt skeptisk på det så sant du ikke hadde gjort det på en gammel Sierra som hadde rulle over 300.000 og drakk det som det skulle vært suppe. Olje har sine forskjellige egenskaper, men det kan jo hende at det går bra men selv ville jeg vært skeptisk. Det hadde nok bare vært bra surt om oljefilmen i sylinderveggen røyk ved litt herjing. Uansett så har de ikke vondt av et skikkelig bytte dersom det begynner å bli en stundt siden.
tomerikk Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Å skifte olje og filter blir aldri feil. Men jeg tror ikke du finner en olje på markedet som ikke er mil godkjent så den kan selges til forsvaret og det offentlige i usa og andre land. En av de viktiske kravene er blandbarhet med alle andre mil godkjente oljer.
Gunnar Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Det finnes flere delsyntetiske oljer som har tilsetninger for motorer med høyt forbruk. Oljelageret som annonserer i toppen her kan skaffe en slik olje (5W-40 API-SJ). Ellers har bl.a. Valvoline en slik (Maxlife? lilla burk ihvertfall).
turn-in Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 på bilverkstedet jeg var og kjøpte olja sa de at det gjorde ingenting å blande delsynt og mineralsk.. Det er riktig. Det er ikke alltid man kan få tak i den oljetypen man har f.eks. hvis man er i en helt annen del av landet og må handle på en eller annen bensinstasjon. Jeg kan forøvrig anbefale Castrol sin High Milage olje. Jeg ser det er andre merker som også har noe tilsvarende.
336mik Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Har stor suksess rundt å kvitte seg med oljeforbruk ved at jeg gikk over til mineralsk 10w-40 quakerstate jeg. 15W-40 blir litt for tykk for vinterbruk i mine øyne ihvertfall.
Ballder Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 15W-40 blir litt for tykk for vinterbruk i mine øyne ihvertfall. Må IKKE ha olje i øya!! Til trådstarter så kan si at det ikke er farlig og blande oljen slik du har gjort nå. Men bytt filter og bytt til en god mineralsk olje olje, så får du se hur det går med forbruket. Er mange som har opplevd det som positivt.
336mik Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Klart man må ha olje i øya.Går jo mye lettere å blunke da. Men som sagt,blir litt tungt å blunke med 15w i øya på vinterstid.
jensemann23 Skrevet November 4, 2008 Forfatter Skrevet November 4, 2008 tar opp denne tråden igjen, da jeg vurderer å bytte til mineralsk olje nå. 10W40? Det er aldri kaldere enn minus 10 her, og selv det er svært sjelden. Ligger rundt -4 og oppover om vintern. Håper det vil hjelpe på mitt oljeforbruk. Kjører nå på felleskjøpet 5W40 delsynt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå