Gå til innhold

e30 325, komplett m3 forvandling og volvo maskinist


L.M.e30
 Share

Anbefalte innlegg

det er jo et kjent problem at e30 får alt for mye negativ camber bak ved senking, og desto mer ved pådrag. det ser kansje tøft ut men det går drastisk utover veg grepet.

så jeg håper at jeg kan få justert det tilbake til orginale hjulvinkler bak, å ha det som et utgangs punkt.

fikk forresten skjørtene i dag, så nå mangler jeg bare bakrute og bakrutelist for å få ferdig karrosseriet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er og mulig å heve hele traversen bak 12mm og shimse diffen ned 12mm for å bli kvitt litt negativ camber.

Det blir da jævla knote å komme til boltene til bære armene da, men det er jo mulig å skru de til før du smeller opp traversen.

Jeg har ikke klart å se det helt for meg hvordan det skal gjøres. Men om man har solide foringer til traversen skal det være i dreie av 12mm fra toppen på de og legge til 12mm på bunnen med skiver eller lignenede.

Ser det ut som det er mulighet for å ta 12mm av poly foringen og eller?

Tror jeg kommer til å teste ut dette på min i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke mer negativ camber av å heve traversen opp mot karosseriet. Grunnen til å shimse diffen ned er for at den skal bli på den plassen den egentlig skal være, m.t.p mellomakslingen osv.

Dette er utprøvd av folk med masse bane erfaring så dette har jeg fått bekreftet fra sikkre kilder. Eneste forkjellen er at det ble gjort med solide aluminiums foringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Car gets higher.

If you look on the scetch:

orange: stock position

blue: lowered by shortening spring

red: raised subframe needs some more lowering, otherwise the arm pivots around the spring base and raises the rear.

You can see that the reduction in camber results from the reduced angle of the arm against ground (2.5° camber gain per 10° arm angle see Gustave's webside)

rearendraisedsubframe.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsen-Racing;

veldig interesant skal se litt på det når jeg får igjen bilen, hadde vert en fordel å få ennå mere nøytral camber bak. :D

Jørgen_A;

å heve diffen i bakant gir ingen virkning, det vil ikke påvirke camber på noen måte å vinkelen inn mot mellomakselen vil bli feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gjir litt virkning jo. jeg har holt på med bmw og ikke minst e30 i snart 10 år så jeg har ikke gidda og sakt dette har jeg ikke haft peil på hva jeg har snakka om. vinkler du opp bakstillinga i bakkant får du mindre negativt camber.prøv og se. det har jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gjir litt virkning jo. jeg har holt på med bmw og ikke minst e30 i snart 10 år så jeg har ikke gidda og sakt dette har jeg ikke haft peil på hva jeg har snakka om. vinkler du opp bakstillinga i bakkant får du mindre negativt camber.prøv og se. det har jeg gjort.

Interessant! Men hvordan blir prosedyren for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må lage ny diff foring med hullet lengere ned så du får vinkla hele bakstillinga litt opp i bakant. Med det blir di indre bærearms festene flytta litt opp i forhold til di ytre, dermed litt mindre negativt camber. :D Blir litt feil vinkel på mellomaksel krysset men ikke så mye att det gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen_A;

unskylder hvis jeg fornærma deg, det vil selvfølgelig hjelpe litt heise diffen i bakant men det bringer med seg mere sorg enn morro å jeg anser det som et dårlig alternativ.

ved å heise diffen i bakant vrir du traversen, du vil få litt mindre negativ camber siden det indre brufestet sitter lenger bakover enn det ytre og når traversen vris vil det indre feste derfor komme høyere enn det ytre, men dette vil påvirke spissinga bak samt vinkelen mot mellomakselen. så det som skulle være et enkelt triks for å få mindre negativ camber blir bare å flytte problemet.

siden du har gjort dette selv regner jeg med at du har hatt 4 hjulskontroll etterpå å finni ut nettop det med spissinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da ble ikke fornermet. Ville bare få frem att dette er en enkel måte og gjøre det på. Spissinga på e30 bak er styr hakke galt uansett når man senker den. Så skal man få dette perfekt må man sveise på justeringer på travers eller bygge om til unibals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...